Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Solarisy zajadą jesienią. Kontrakt na osiem elektrobusów podpisany

Data publikacji: 16 września 2020 r. 07:55
Ostatnia aktualizacja: 16 września 2020 r. 18:09
Solarisy zajadą jesienią. Kontrakt na osiem elektrobusów podpisany
 

W przyszłym roku jesienią powinny wreszcie wozić pasażerów po Szczecinie pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Umowa na dostawę ośmiu tego typu niskopodłogowych pojazdów przegubowych podpisana została we wtorek (15 września) przez przedstawicieli producenta SOLARIS Bus & Coach SA i zastępcę prezydenta miasta Michała Przepierę.

Według specyfikacji istotnych warunków zamówienia mają to być autobusy o długości maksymalnie do 18,1 m, mogące przewieźć minimum po 120 osób, przy wynoszącej co najmniej 35 liczbie miejsc siedzących, w tym minimum 8 bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu oparte na zastosowaniu jednego lub wielu silników elektrycznych pod warunkiem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Lista wymogów technicznych jest bardzo szczegółowa i wyjątkowo długa, a liczy aż kilkanaście stron.

Układ napędowy ma być wyposażony m.in. w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji), blokadę ruszania pojazdem w czasie ładowania, zabezpieczenie (np. ukryty włącznik w kabinie kierowcy) uniemożliwiające ruszenie pojazdem przez osobę nieuprawnioną, zapewniać możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf.

Przewiduje się dodatkowo montaż na dachu każdego z autobusów panelu fotowoltaicznego o mocy ok. 0,1 kW każdy. Te mają poprawiać bilans energetyczny. System ogniw fotowoltaicznych, w którym promieniowanie słoneczne przetwarzane jest na energię elektryczną, będzie wspomagał źródło zasilania autobusu podczas pracy silnika i jego postoju na przystankach końcowych.

Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach otoczenia od -20 do +40 stopni Celsjusza przez cały rok. Pojemność magazynu energii ma być nie mniejsza niż 145 kWh, a jej zużycie nie może przekraczać 1,5 kWh/km.

Normą przy tego rodzaju zamówieniach stało się, że pojazdy muszą być wyposażone w system klimatyzacji (to dotyczy zarówno przestrzeni dla pasażerów, jak i kabiny kierowcy). Do tego standardowo w przedziale pasażerskim rozkładana ręcznie platforma (rampa) najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusu wózkom, hak i rączka do podnoszenia platformy, naprzeciwko drugich drzwi miejsce przystosowane do przewozu wózków, rowerów (mieszczące wózek dziecięcy, inwalidzki albo rower), wydzielone i oznakowane miejsce/miejsca dla psa przewodnika, po trzy dwuportowe ładowarki USB na ścianach bocznych pojazdu w przestrzeni pasażerskiej. Czy wreszcie oświetlenie wewnętrzne wykonane w technologii LED przez całą długość pojazdu z możliwością przyciemnienia oświetlenia przez kierowcę. A ponadto system informacji dla pasażerów.

Całościowa gwarancja na każdy autobus i jego wyposażenie to okres minimum 4 lat bez limitu kilometrów od daty odbioru autobusu. Na występowanie korozji bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji przez zamawiającego w trakcie eksploatacji oraz na trwałość konstrukcji i poszycia, tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia, odklejanie elementów to gwarancja 15 lat, na powłoki lakiernicze, lakierowane i malowane – 6 lat, zapewnienie możliwości zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu, jego konstrukcji, zespołów, podzespołów, urządzeń, etc. – 15 lat, a na okres użytkowania-trwałości eksploatacyjnej magazynu energii elektrycznej – gwarancja na okres 6 lat.

W ramach zamówienia dostawca będzie zobowiązany do przeszkolenia kierowców oraz techników i pracowników zaplecza technicznego odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.

Zgodnie ze złożoną ofertą w przetargu, która była jedyną, miasto zapłaci za 8 autobusów 32 344 080 zł. Kontrahent będzie miał na dostawę nieco ponad rok od zawarcia z nim umowy (a dokładnie nie więcej niż 392 dni). Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł. 

(MIR)

Fot. Solaris Bus&Coach SA

Na zdjęciu: Po autobusach z napędem hybrydowym od jesieni przyszłego roku na ulice Szczecina powinny wyjechać też w końcu pierwsze solarisy z zasilaniem wyłącznie na prąd.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

123
2020-09-16 17:46:05
na jakiej ulicy jest ten autobus
panel o mocy 285W PV to koszt ok 350zł brutto
2020-09-16 13:45:18
oczekiwałbym na powierzchni takiej jak autobus co najmniej kilku takich paneli by miało to sens (zaspokojenie konsumpcji prądu przez elektronikę autobusu) Poza tym uwielbiam te zachwycone komentarzy nieuków nie mających zielonego pojęcia o czym piszą ale spieszących by podzielić się swoim wazeliniarstwem z całym internetem...
super
2020-09-16 11:06:30
Są to przede wszystkim autobusy ciche i przyjazne dla środowiska.
mieszkaniec
2020-09-16 09:29:29
Gdyby nie pseudo producent traktoro-autobusów to już by dawno były w Szczecinie.Miejmy nadzieję że będa mieć okna uchylne a nie mikrofalówki które są zależne od kierowcy lub działania nie działania klimy, szczególnie jak menele wsiądą, żadna klima nie pomoże
Brawo Prezydencie Krzystek
2020-09-16 08:08:45
Szczecin nie może pozostawać z tyłu. Autobusy o napędzie elektrycznym to przyszłość.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA