Audyt systemu Szczecińskich Rowerów Miejskich przeprowadziło kilkoro szczecinian. Odwiedzili w sumie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ. Na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 było w pełni sprawnych.
Uczestnicy audytu wypożyczyli 75 wybranych losowo rowerów, z czego 65 prób zakończyło się sukcesem. Dodatkowo sprawdzili stan techniczny 65 jednośladów miejskich, czyli 9 proc. wszystkich dostępnych rowerów. Organizatorzy brali pod uwagę m.in. wypożyczenie, działanie świateł, regulację siodełka, zmianę biegów i sprawność hamulców.
Szczecinianie mieli sporo trudności podczas prób wypożyczenia rowerów. – Już pierwszego dnia naszego audytu wystąpił problem, ponieważ po południu miała miejsce awaria całego systemu – relacjonuje uczestnik audytu. – Natomiast 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji „Pętla Słoneczne”, niestety bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji „Rondo Giedroycia”, lecz naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.
Najczęściej występującą usterką było niepoprawne działanie świateł lub brak lampek. W przypadku siodełka częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji wysokości. – Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu. W tym przypadku regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza – wyjaśniają organizatorzy społecznej kontroli. – Częstym problemem były też brudne okolice przekładni. Po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.
W przypadku zmiany biegów 18,5 proc. rowerów zostało negatywnie zakwalifikowanych. – Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie – tłumaczą uczestnicy.
Najmniej zastrzeżeń społeczni kontrolerzy mieli do hamulców przednich. Tylko w 6 procentach badanych rowerów występował problem z poprawnym i bezpiecznym zatrzymywaniem się.
Podczas audytu znaleziono jeszcze 15 usterek, które znacząco pogarszają komfort i bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub nie było go wcale. Dwa jednoślady miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach wystąpił problem z pedałami – „skrzypiały, były luźne lub przekrzywione”.
W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych. Wspierający akcję Szczeciński Ruch Miejski otrzymał informację od Spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne „że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach. Większość bieżących napraw rowerów spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości blisko 300 tys. zł netto”.
W audycie udział wzięli Maciek z internetowego kanału „Szczeciński Holender”, Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka, Szymon Skorupski.
(KaNa)
Fot. Anna Gniazdowska