Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

„Sprawne” rowery? [FILM]

Data publikacji: 09 lipca 2018 r. 12:52
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:14
„Sprawne” rowery?
 

Audyt systemu Szczecińskich Rowerów Miejskich przeprowadziło kilkoro szczecinian. Odwiedzili w sumie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ. Na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 było w pełni sprawnych.

REKLAMA

Uczestnicy audytu wypożyczyli 75 wybranych losowo rowerów, z czego 65 prób zakończyło się sukcesem. Dodatkowo sprawdzili stan techniczny 65 jednośladów miejskich, czyli 9 proc. wszystkich dostępnych rowerów. Organizatorzy brali pod uwagę m.in. wypożyczenie, działanie świateł, regulację siodełka, zmianę biegów i sprawność hamulców.

Szczecinianie mieli sporo trudności podczas prób wypożyczenia rowerów. – Już pierwszego dnia naszego audytu wystąpił problem, ponieważ po południu miała miejsce awaria całego systemu – relacjonuje uczestnik audytu. – Natomiast 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji „Pętla Słoneczne”, niestety bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji „Rondo Giedroycia”, lecz naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

Najczęściej występującą usterką było niepoprawne działanie świateł lub brak lampek. W przypadku siodełka częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji wysokości. – Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu. W tym przypadku regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza – wyjaśniają organizatorzy społecznej kontroli. – Częstym problemem były też brudne okolice przekładni. Po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.

W przypadku zmiany biegów 18,5 proc. rowerów zostało negatywnie zakwalifikowanych. – Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie – tłumaczą uczestnicy.

Najmniej zastrzeżeń społeczni kontrolerzy mieli do hamulców przednich. Tylko w 6 procentach badanych rowerów występował problem z poprawnym i bezpiecznym zatrzymywaniem się.

Podczas audytu znaleziono jeszcze 15 usterek, które znacząco pogarszają komfort i bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub nie było go wcale. Dwa jednoślady miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach wystąpił problem z pedałami – „skrzypiały, były luźne lub przekrzywione”.

W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych. Wspierający akcję Szczeciński Ruch Miejski otrzymał informację od Spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne „że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach. Większość bieżących napraw rowerów spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości blisko 300 tys. zł netto”.

W audycie udział wzięli Maciek z internetowego kanału „Szczeciński Holender”, Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka, Szymon Skorupski.

(KaNa)

Fot. Anna Gniazdowska

REKLAMA

Komentarze

kilkoro szczecinian
2018-07-09 20:29:13
Ciężko przez gardło przechodzi Szczeciński Ruch Miejski?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
niestety
2018-07-09 14:29:03
większość rowerów i sprawność funkcjonowania stacji/zaczepów/ systemu jest w bardzo kiepskim stanie... ocena musiała być bardzo ogólna ... stan może jeszcze nie jest krytyczny ale KIEPSKI
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA