Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Statek „Sopot” odebrany ze stoczni przez PŻM [FILM]

Data publikacji: 28 października 2019 r. 12:15
Ostatnia aktualizacja: 18 października 2020 r. 23:30
Statek „Sopot” odebrany ze stoczni przez PŻM
 

Polska Żegluga Morska odebrała ze stoczni kolejny statek. To masowiec „Sopot”. Jednostka jest ostatnią z serii zbudowanych przez chińską stocznię Yangfan dla PŻM, zapoczątkowaną w 2016 roku przez m/s „Armia Krajowa”.

– „Sopot” to klasyczny udźwigowiony masowiec o nośności 39 tysięcy ton – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Ma 180 m długości, 30 m szerokości oraz 10,5 m zanurzenia. W nazewnictwie branżowym należy on do grupy jednostek typu handy-size. To właśnie taki typ statków, w pełni załadowanych, po pogłębieniu toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m będzie można nazwać typem Szczecin-max.

Jak dodaje rzecznik, w dziewiczym rejsie masowcem „Sopot” dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik. Obecnie służby eksploatacyjne armatora szukają dla jednostki zatrudnienia.

„Sopot” jest 62. statkiem Polskiej Żeglugi Morskiej i już siódmym odebranym ze stoczni w ostatnich dwóch latach. Przypomnijmy, że w 2018 roku flota PŻM wzbogaciła się o pięć statków: dwa 39-tysięczniki – „Drawno” i „Solidarność” oraz trzy jeziorowce (36 600 ton nośności) – „Gardno”, „Jamno” i „Narie”. W tym roku do eksploatacji PŻM weszły „Karlino” i właśnie „Sopot”. Od wprowadzenia zarządu komisarycznego w PŻM w lutym 2017 roku żaden statek nie został sprzedany.

(ek)

Zdjęcia i film: PŻM

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jakość
2020-10-18 23:04:14
Jestem głęboko przekonany że jakość najgorszej chińskiej stoczni jest o niebo lepsza niż Gryfii. Pokazała to przy budowie promu i lodołamaczy.
tyko pytam???
2019-10-31 16:45:26
Czy lodołamacze serii PUMA, będą budowane w ChRl czy Jajcyny Wittkowej w jejtzw. "stoczni szczecińskiej" pod patronatem ministra Gburcyka?? Zima idzie, więc pytam... i tylko pytam...
stoczniowiec do Expert
2019-10-31 12:11:38
Mój błąd. 20 lat mają Japończyki, najstarsze Chińczyki będą miały dopiero 15 lat. Z Ciebie bardziej wychodzi polski cham niż expert.
Mechanik
2019-10-30 08:13:39
Wlasnie powinno liczyc sie pieniadze. Jesli Polska firma buduje w Polsce to oznacza ze daje zatrudnienie ludziom. Takie stocznie Szczecinska, Gdanska, Gdynska oprocz tego ze zatrudnialy tysiace ludzi to jeszcze dawaly prace innym firma ktore robily sprzety na wyposazenie statkow (silniki, pompy, wirowki, automatyka, rury, kable itd itp) Mimo iz rachunek calosciowy za statek byl nieco wyzszy niz u "chinola" to profity dla obywateli byly bardzo duze. A panstwo mimo wydania wiecej pieniedzy to i tak czesc odzyskiwala po przez podatki CIT VAT PIT dochodowy od obywateli. Obywatele mieli prace dzieki czemu lokalne sklepy, restauracje, kluby, puby, szkoly jazdy itd itp lepiej prosperowaly. Po zamknieciu stoczni duza czesc pracownikow zostala przejeta przez stocznie Niemieckie, Dunskie, Norweskie w ktorych nagle budowa statkow wzrosla. Niestety po likwidacji stoczni lokalne male firmy upadly. Dochod z podatkow bardzo zmalal a ludziom zaczelo zyc sie duzo gorzej!!!!!!! Byli pracownicy stoczni pracujacy za granica teraz tam placa podatki i tamte pansta maja profity.
do stoczniowców, ekspertów i PO--ów
2019-10-29 09:49:05
- w branży budowy statków istnieje także "demokracja liberalna" czyli "niewidzialna ręka rynku", za schyłkowej komuny znana jako "chrupiące bułeczki"......PO...jecie o decyzjach PO_dmiotów, które są prywatne....Miłość do "chcenia", "ratowania stoczni" itp. kończy się tam gdzie zaczyna się liczyć pieniądze..CBDD.
Expert
2019-10-28 22:18:23
Ty stoczniowiec, który statek pżm jest chińskiej budowy i ma 20 la zanim coś nabazgrasz to durniu poszukaj w google. To nie boli
Nocznickiego
2019-10-28 20:36:45
Ze tez kolegom z koalicji chce sie podszywac pod stoczniowcow? Fuj, badzcie autentyczni
stoczniowiec
2019-10-28 18:01:36
Masowce buduje się w Chinach (robi tak cały cywilizowany świat), bo tam jest dużo taniej. Jakość "chińska" zależy od konkretnej stoczni i od ceny. Większość kluczowego wyposażenia pochodzi i tak od europejskich dostawców lub ich chińskich oddziałów. Obecnie PŻM eksploatuje ponad 20-letnie statki ze słabej chińskiej stoczni i wciąż się to opłaca. Podobnie jest z remontami. PŻM ma do dyspozycji Gryfię, ale remontuje statki na Ukrainie, bo jest tanio.
gość
2019-10-28 16:32:16
Panie Mechaniku z PZM,żaden problem.Taśmą się zalepi,pomaluje i będzie OK.Made in china z aliexpres.
Mechanik z PZM
2019-10-28 14:28:24
Dzieki takiej wlasnie polityce naszych wlodazy (PIS, PO, SLD) przemysl stoczniowy upadl!!!! Polska panstwowa firma daje zarobic chinczykom zamiast od 2006r budowac w stoczniach POLSKICH!!!!!!! A te statki z chin to plywajacy zlom!!!! Dla przypomnienia w pierwszym z serji nastapila nieszczelnosc kadluba podczas pierwszej podrozy!!! Te statki sa zrobione tak ze po max 10 latach beda sie nadawac na zlom!!!!!!!!!
doker
2019-10-28 13:16:34
A może jej zalepić taśmą gę..bę by nie pyszczyła i pluła?
feswa
2019-10-28 12:52:24
"..bo nasza "stocznia" dowodzona przez Jacynę-Witt nie zajmuje się budową statków.." - nie mielibyśmy w Szczecinie wystarczająco dużo taśmy klejącej do spawania ;)
Olek
2019-10-28 12:47:07
Ostatni masowiec z serii "Sukces Tuska".
.....
2019-10-28 12:45:59
cztery lata rzadow pisu a pzm odbiera statki z chinskiej stoczni...brawo dobra zmiano !!!
stocznia chińska
2019-10-28 12:26:15
bo nasza "stocznia" dowodzona przez Jacynę-Witt nie zajmuje się budową statków
REKLAMA