Dwa lata na przebudowę skrzyżowania drogowego i urządzenie nowego węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej w rejonie obecnej pętli Głębokie w Szczecinie będzie mieć pruszkowska spółka Strabag, z którą w piątek (20 grudnia) podpisana została umowa na realizację tego zadania. Kontrakt opiewa na 65 808 473,15 zł.
REKLAMA
Część kosztów całego przedsięwzięcia pokryje dofinansowanie z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 2 Gospodarka Niskoemisyjna, Działania 2.2. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Zabezpieczona kwota na projekt wynosi 26 428 291,31 zł.
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa na węźle Głębokie
Przypomnijmy, że będzie to pierwsza z listy zaplanowanych inwestycji komunikacyjno-drogowych, za której realizację w imieniu gminy odpowiada powołana specjalna komunalna spółka celowa pn. Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Projekt zakłada budowę nowej pętli tramwajowo-autobusowej z peronami tramwajowo-autobusowymi door to door (drzwi w drzwi), miejscami postojowymi kiss&ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego. Na terenie pętli zamontowanych zostanie 8 dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury, takie jak m.in. ławki, przysiadki i kosze na śmieci. Na nowej pętli powstanie budynek socjalny z poczekalnią dla pasażerów. Węzeł zostanie wyposażony w system informacji pasażerskiej oraz system zasilania telefonów komórkowych, działający dzięki montażowi paneli słonecznych.
Tak ma wyglądać węzeł Głębokie Wizualizacja: UM Szczecin
W ramach przebudowy u zbiegu al. Wojska Polskiego z ulicami: Emila Zegadłowicza, Hieronima Kupczyka i Miodową urządzone zostanie czterowlotowe rondo turbinowe. Powstać ma również nowy parking z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu. Prace obejmą budowę nowego oświetlenia, kanalizacji deszczowej oraz przebudowę pozostałych instalacji podziemnych.
Przebudują al. Wojska Polskiego i ul. Zegadłowicza
Projekt jednocześnie obejmuje przebudowę odcinka samej al. Wojska Polskiego. Przewiduje on dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po stronie zachodniej znajdzie się wydzielony ciąg pieszo-rowerowy, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szerokości 3 m.
Z kolei ul. Emila Zegadłowicza na odcinku od skrzyżowania al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową (na długości ok. 300 m) zyska nową jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m). Wykonane zostanie także z niej włączenie do nowego układu drogowego ul. Kąpieliskowej. Po stronie zachodniej zaprojektowano – pomiędzy krawędzią jezdni i ogrodzeniem kąpieliska Głębokie – ścieżkę rowerową dwukierunkową o szerokości 2,5 m i chodnik o szerokości 2,25 m.
Ponadto zmodernizowany zostanie odcinek ul. Miodowej w zakresie niezbędnym do bezkolizyjnego jej włączenia w nowe skrzyżowanie z rondem turbinowym oraz wjazdem na pętlę. Wzdłuż ul. Miodowej, między istniejącym budynkiem restauracji i przyszłą pętlą tramwajowo-autobusową, pojawi się dodatkowo pas ścieżki rowerowej o szerokości 2 m z włączeniem do układu dróg leśnych. W pobliżu skrzyżowania wykonany zostanie wlot na układ ścieżek rowerowych z jezdni ul. Miodowej. Przebudowany doczeka się też ul. Hieronima Kupczyka biegnąca wzdłuż jeziora i łącząca Szczecin z terenami sąsiedniej gminy Dobra, na odcinku ponad 1,8 km. Tam ma być urządzona nowa jezdnia o szerokości 6 m (2 x 3 m) z ciągami pieszo-rowerowymi i ścieżką rowerową.
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
REKLAMA
Komentarze
Gajowy Marucha
2019-12-21 09:55:19
Nie dramatyzujcie tak z tymi drzewami.To nie jest las pierwotny-to wszystko są nasadzenia i po wycince tych które w oczywisty sposób kolidują z inwestycją-powstaną inne nasadzenia.O co ta histeria.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
pilarz
2019-12-21 09:22:14
3 drzewa
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ale wesołki
2019-12-20 23:39:40
"działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu" - dzięki wycince drzew?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bartek
2019-12-20 20:44:39
jak tak namalują strzałki to idioci będą pod prąd wjeżdżać...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gość
2019-12-20 18:34:30
Kiedy koniec przebudowy ul. Arkońskiej. Uda się przed rozpoczęciem przebudowy węzła Głębokie?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do uwaga i zed
2019-12-20 15:11:41
Czy wy umiecie czytać ze zrozumieniem?
ul. Emila Zegadłowicza na odcinku od skrzyżowania al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową (na długości ok. 300 m) zyska nową jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m).
Gdzie tam jest napisane, że do będą dwie jezdnie? Pas ruchu ma szerokość 3,5 m więc jeśli ruch ma się odbywać w obie strony to wychodzi 7 m. Jednia jezdnia z dwoma pasami ruchu tyle że będzie to zupełnie nowy odcinek (w sensie powstanie od podstaw).
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
uwaga
2019-12-20 14:34:58
Jest groźba, że będą wycinać mnóstwo drzew przy Zegadłowicza, inaczej dwie jezdnie im się tam nie zmieszczą. Może być jeszcze gorzej niż przy budowie Arkońskiej
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
zed
2019-12-20 14:14:37
Po co aż dwie jezdnie przy wylocie na Pilchowo (Zegadłowicza). Tam jest na tyle wąsko, że w zupełności wystarczy 1 jezdnia
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Sceptyk
2019-12-20 14:13:28
Chciałbym się mylić ale moim zdaniem nic to nie zmieni. Przejścia dla pieszych są zlokalizowane zbyt blisko wlotów/wylotów z ronda. Będzie się korkować szczególnie latem i to jeszcze bardziej niż do tej pory. Najlepszym przykładem tego, że rondo nie zawsze rozwiązuje problemy jest rondo Giedroycia. Dopiero odsunięcie przejścia dla pieszych w ciągu ul. Wyzwolenia i wybudowanie kładki nad Staszica poprawiło choć trochę sytuację ale tylko i wyłącznie na tych wlotach/wylotach.
Pytanie do projektanta: dlaczego nie wytyczono pasa do bezpośredniego skrętu w Miodową tak jak to ma miejsce w przypadku wjazdu w Wojska Polskiego z Kupczyka?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
elm
2019-12-20 14:12:25
Dobrze,ze wybrano Strabag a nie jakas badziewna firme.Mam nadzieje,ze pokaza co potrafia.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ile trzeba
2019-12-20 13:47:57
i więcej nie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
konkret
2019-12-20 13:40:12
Ile bedzie trzeba pajacu?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pna z pieskiem
2019-12-20 13:21:56
Czy w końcu Odcinek Od ronda Głębokie do nowego ronda Olszewskiego (czy jak mu tam ) ,będzie czteropasmowy po dwa pasy ruchu w każdą stronę-? bo tak jakoś z tego opisu ciężko wywnioskować co autor projektu ma na myśli pisząc o tej dwupasmowej jezdni w "zadaniu" przebudowa Wojska Polskiego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
czy OD ROKU naprawiane 500m drogi przez Tanowo zrobione??
2019-12-20 12:57:01
.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ciekawe
2019-12-20 12:49:59
Ile znowu drzew wyrżną z tej okazji?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.