Zmiany, o których mowa, to tzw. Strefa Tempo 30. Jest wdrażana wewnątrz kwartału okolonego ulicami: Okrzei, Budzysza Wosia, Przybyszewskiego i Grzegorza z Sanoka. I choć o zamiarach jej wprowadzenia mówi się i pisze już od roku, to dopiero pojawienie się na ulicach ekip remontowych spowodowało dyskusję.
– Co to za rewolucja? Jak my teraz będziemy się po Pogodnie poruszać? – pytają obserwujący pracujących mieszkańcy pobliskich domów.
Na te pytania odpowiada Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
– Zadaniem nowej organizacji jest uspokojenie ruchu w tym rejonie – twierdzi. – Obecnie wprowadzany jest pierwszy etap zmian i polega na wykonaniu nowego oznakowania pionowego i poziomego.
W obrębie strefy wprowadzono skrzyżowania równorzędne, na których żadna z dróg nie ma pierwszeństwa (obowiązuje tzw. zasada prawej ręki). Jedynie w rejonie skrzyżowania ulic: Przybyszewskiego – Reymonta – Budzysza Wosia, ze względu na poprawę bezpieczeństwa, zaprojektowano rondo. Zastosowano tu też azyle drogowe ze słupkami przeszkodowymi.
– Ponadto na obszarze strefy zlikwidowano istniejące przejścia dla pieszych, zastępując je tzw. przejściami sugerowanymi o szerokości 3 m, wyznaczonymi azylami drogowymi ze słupkami przeszkodowymi – informuje rzecznik.
Dodatkową zmianą jest dopuszczenie „kontraruchu” rowerowego na jezdniach jednokierunkowych, bez wyznaczania kontrapasów. O możliwości jazdy jednośladem w obu kierunkach informować będą tabliczki: „Nie dotyczy rowerów” pod znakami informującymi o drodze jednokierunkowej. To pierwsze takie rozwiązanie wprowadzone na taką skalę w Szczecinie.
Aby poprawić bezpieczeństwo dzieci, w rejonie Szkoły Podstawowej nr 53 na ul. Okrzei i nr 3 na ul. Reymonta, przed sugerowanym przejściem dla pieszych zaprojektowano tzw. szykanę w formie azyli ze słupkami przeszkodowymi. Jednocześnie, na ul. Reymonta w sąsiedztwie szkoły i rynku „Pogodno”, wprowadzono jednostronne parkowanie pojazdów. Przy ryneczku skorygowano też sposób parkowania z ukośnego na prostopadły, zwiększając liczbę miejsc postojowych z 21 do 27 (w tym dwa dla osób niepełnosprawnych).
Nowa organizacja ruchu (powstaje m.in. po konsultacji z Radą Osiedla Pogodno) – zostanie sfinalizowana do końca tygodnia. Jak się dowiedzieliśmy, drugi etap zmian będzie polegać na remoncie jezdni i chodników. Planowana jest też budowa dodatkowych elementów uspokojenia ruchu (azyli, zabruków i wyniesionych skrzyżowań).
Leszek WÓJCIK
Fot. Dariusz GORAJSKI