Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Szczecińska Kolej Metropolitalna jednak powstanie? Rząd i PKP PLK chcą przejąć Trakcję SA

Data publikacji: 26 maja 2021 r. 11:43
Ostatnia aktualizacja: 27 maja 2021 r. 22:41
Szczecińska Kolej Metropolitalna jednak powstanie? Rząd i PKP PLK chcą przejąć Trakcję SA
Fot. SOM  

Widmo utraty milionów złotych na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej nieco się oddaliło. Rządowa agencja i partner projektu - PKP PLK SA - chcą wykupić generalnego wykonawcę dwóch opóźnionych zadań - firmę Trakcja SA. Dzięki temu polski rząd oraz PKP PLK miałoby kontrolę nad postępem prac.

O kłopotach należącej do Hiszpanów spółki Trakcja SA informujemy od wielu miesięcy. W poniedziałek Trakcja SA poinformowała, że rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe SA chcą wykupić 32,85 proc. akcji tej spółki z rąk dotychczasowego właściciela - hiszpańskiej firmy COMSA. Zdaniem komentatorów to część planu ratunkowego dla firmy, która poza szczecińską metropolią realizuje w Polsce szereg istotnych dla kolei inwestycji. Realizuje też umowy zagraniczne, m.in. na Litwie.

Dla budowy SKM oznacza to, że PKP PLK nie tylko będzie zlecać prace na zadaniach A i B, ale także bezpośrednio kontrolować ich wykonanie.

Szczecińska Kolej Metropolitalna

- W końcu dobra wiadomość dla projektu SKM w Szczecinie - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina i przewodniczący zarządu Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Rządowa agencja i PKP PLK SA przejmują wykonawcę części kolejowej inwestycji. Teraz powodzenie projektu w jednych, rządowych rękach. Miejmy nadzieję że sprawy pójdą w dobrym kierunku. My samorządowcy robimy swoje. Czekamy na część kolejową.

PKP PLK odpowiedzialna jest za modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police oraz wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273, 351, 401. Kolejowa spółka w 2018 roku rozstrzygnęła dwa przetargi na wykonanie projektów oraz robót, które wygrała Trakcja SA.

Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wyliczono na prawie 784 mln złotych, z czego ponad 512 mln złotych z dotacji unijnej.

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i  eKurierze z 27 maja 2021 r.

(kl)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@rem
2021-05-28 12:06:15
Do rem`ów nie ma co pisać bo to boty. Dlatego w Polsce się źle działo z gospodarką bo nieuctwo z peło udawało że się zna.Tak samo znali się na budżecie gdzie najwięcej na posiedzeniach w ministerstwie miał do powiedzenia złote dziecko płatformy co zegarek mu pożyczali rzekomo przedsiębiorcy. Dziura budżetowa była tak wielka że nie zasypało nawet ofe.Teraz też będą pitolić o offshore a nie wiedzą co tak naprawdę się tam produkuje.O ich potencjale świadczy wczorajsze głosowanie w Senacie.Amen
Figo
2021-05-28 07:36:51
Wszystkim tęskniącym jeszcze za Rządami Hyżego Ruja jeszcze raz zdecydowanie mówię: PO wygrywając wybory w 2015 roku, rok lub najwyżej dwa po, musiałaby ogłosić bankructwo wszystkiego.Tak beznadziejnych ludzi , chodzących na pasku UE świat nie widział.Po prostu głupole i tyle. Obraz tego obecnie widać w osobie pana Trzaskowskiego i pana Hołowni, o innych nie wspomnę.Taki przykład : pan Grodzki - wybitny Marszałek Senatu ...., już lepiej niechby dalej leczył ludzi i te koperty..., uj z nim.
@uwazam że @klemens
2021-05-27 22:17:22
W Gdańsku działa od dawna, w Poznaniu skopiowali nawet naszą nazwę i choć mają o wiele gorsze warunki infrastrukturalne też ruszyli. To dlaczego w Szczecinie, który ma najlepszą linię średnicową ze wszystkich dużych polskich miast miałoby być bez sensu? Wystarczy tylko tak przemodelować transport publiczny aby autobusy i tramwaje dowoziły pasażerów do przystanków SKM, a nie dublowały swe trasy przez całe miasto. To wymaga rewolucji w układzie komunikacyjnym, ale warto ją zrobić
@rem
2021-05-27 21:15:25
Słabiutko u ciebie z tą pamięcią. ST3 Offshore był na skraju upadku już od momentu otwarcia jeszcze jako Billfinger. I nigdy nie działał prężnie, lecz ledwo wiązał koniec z końcem. A jaki był powód porzucenia inwestycji przez Bilfingera? Łatwo to sprawdzić w starych artykułach. Niemiecki inwestor, jeszcze przed uruchomieniem fabryki stwierdził, że jest to nieopłacalne, nie pokrywa się z ryzykiem inwestycyjnym spółki i w konsekwencji wycofuje się z inwestycji.
Uważam, że
2021-05-27 19:09:03
te pieniądze powinny za to iść na wspieranie związków partnerskich.
rem
2021-05-27 14:18:27
Pamiętam jak PiS "zrepolinizował" w Szczecinie prężnie działającą fabrykę podstaw do elektrownii wiatrowych ST3 Offshore - od razu upadła.
Uważam, że
2021-05-27 13:53:37
ta bardzo, bardzo droga inwestycja jest zupełnie Szczecinowi niepotrzebna. Nie zwróci się nigdy. Będzie tylko deficytowa. A Nowego Jorku ze Szczecina i tak się nie zrobi.
Nazwa
2021-05-27 13:01:41
Nie wierzę w to, że Szczecińska Katastrofa Metropolitalna ruszy
?
2021-05-27 11:29:40
Jednak powstanie? Co to za dziwne stwierdzenie, skoro już dawno było ustalone, że ta inwestycja jest realizowana, a nie żyjemy w sferze gdybania, czy powstanie, czy nie. Co jest grane z tą koleją?
@krótko
2021-05-27 11:14:07
:)))
krótko
2021-05-27 08:12:11
Repolonizacja = niszczenie firm.
PO sprzedało
2021-05-27 07:27:04
Całą masę firm kontrolujących krytyczne z punktu widzenia Polski zasoby i to za przysłowiowe drobne... Np polskie zasoby kultury muzycznej za mniej niż w miliony euro... Takich deski liberalni europejczycy popełnili całą masę a teraz jest kłopot...
sid
2021-05-27 07:10:37
PiS już dawno rządził w Trakcji i rozmyślnie blokował budowę SKM
Grzegorz s.Czesława.
2021-05-27 01:09:22
Klemens.To może przedstawisz dokładne dane potwierdzające Twoje twierdzenie.Gdyby to budowano za rządu PO to napisał być ze to ma sens.
gregor102
2021-05-26 15:50:39
Musi to być bardzo dobra decyzja Rządu widząc jakie jest wycie wyborców opozycji.. :)
faza
2021-05-26 15:30:48
mam w życi wasze jęczenie, jak można coś z warszafki ugrać to brać nie marudzić, TAK zabierzmy innym dla Szczecina. Wyrwać jak najwięcej dla siebie zanim socjalistom skończą się pieniądze, co wybudują to Nasze ( vide S3 czy Gazoport przez przypadek w zachPomie a nie w kochanym gdańsku...)
klemens
2021-05-26 14:47:42
ten poroniony pomysł nie ma uzasadnienia ekonomicznego . Należy od niego odejść jak najszybciej . Jedynym beneficjentem jest zarząd SOM .Idąc za ciosem powinno się zlikwidować także ten dziwoląg pseudosamorządowy .
Ale cyrk
2021-05-26 14:23:22
Za państwowe czyli obywateli chcą przejąć prywatna firmę, no i chyba aby kontrolować zarząd spółki to trzeba mieć 50%+1 udziałów a nie 33%, a najlepiej to niech upadnie i przejąć za 1 PLN.
skandal
2021-05-26 13:23:29
Rząd PiS działa na szkodę Szczecina blokując budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej.
cała prawda
2021-05-26 12:19:08
Miasto, w przypadku braku realizacji części "torowej" przez PKP i groźby zwrotu części dopłat z UE, powinno wystąpić do sądu z wnioskiem o zwrot tych dopłat od PKP.
Jak za komuny
2021-05-26 12:14:25
Wszystko upaństwowić za pieniądze społeczeństwa, obsadzić stołki swoimi , jedna partia , jeden wódz Kaczysyn . Tego chcemy ??
.....
2021-05-26 12:07:44
Wschodni socjalizm bohatersko walczy z problemami które sam stworzył.Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju! -Stefan Kisielewski
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA