Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Szczecińska Kolej Metropolitalna udrożni miasto [SONDA]

Data publikacji: 31 października 2019 r. 08:24
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2019 r. 08:04
Szczecińska Kolej Metropolitalna udrożni miasto [SONDA]
 

Wiele drogowych inwestycji korkuje miasto, wiele kolejnych spowoduje jeszcze większe utrudnienia. Jednak nawet najwięksi optymiści nie wierzą, że dzięki temu za kilka lat przejazd przez Szczecin stanie się płynny. Być może uda się skrócić przejazd przez miasto, o ile część mieszkańców i osób pracujących w Szczecinie zdecyduje się na transport zbiorowy. Uzupełnieniem istniejącej sieci ma być Szczecińska Kolej Metropolitalna.

– W 2002 r. zawieszono przewozy osobowe na trasie Szczecin – Police – przypomina Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Od 2009 r. pracujemy nad projektem uruchomienia w aglomeracji szczecińskiej SKM i wszystko wskazuje na to, że w 20. rocznicę zawieszenia kursów pociągi osobowe do Polic pojadą ponownie.

Ale nie tylko. Sieć SKM ma obsługiwać także trasy do Stargardu, Gryfina i Goleniowa. Poszczególne linie w szczycie kursować będą prawdopodobnie co 30 minut, dzięki temu w samym Szczecinie częstotliwość będzie znacznie wyższa.

Szczecińska Kolej Metropolitalna – pierwsze prace wkrótce

Fizycznych działań jeszcze nie widać, ale już w najbliższych tygodniach rozpoczną się prace na trasie do Polic. Trzeba dobudować drugi tor na zaniedbanej przez lata jednotorowej linii. Na całej trasie powstaną też stacje i przystanki, choć ich położenie odbiegać będzie od wcześniejszego układu na całej sieci.

– Z myślą o dojeżdżających do pracy w Szczecinie, ale także o tych, którzy poruszać się będą tylko w granicach miasta, trwa projektowanie przystanków przy strefach w Trzebuszu i Dunikowie, przy ul. Arokońskiej w pobliżu szpitala i Technoparku „Pomerania” czy przy ul. Ku Słońcu, w bezpośrednim sąsiedztwie Cmentarza Centralnego – wylicza Roman Walaszkowski.

W ramach projektu planowana jest budowa zintegrowanych węzłów i przystanków, z parkingami dla samochodów i rowerów, wyposażonych w windy i podjazdy dla osób niepełnosprawnych. W planach jest wprowadzenie jednego wspólnego biletu, na podstawie którego będzie można korzystać zarówno z SKM, jak i tramwajów i autobusów. Inwestycja pochłonie ponad 700 mln zł, z czego 512 mln to unijne dofinansowanie. ©℗

Tomasz TOKARZEWSKI

Sonda

Czy Szczecińska Kolej Metropolitalna zmniejszy korki w mieście?
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

JB
2019-11-13 00:52:04
Do Nowego Warpna prowadziła linia kolejowa ze Stobna przez Dobrą. Odcinek Dobra - Nowe Warpno rozebrano w 1945. Odcinek Dołuje - Dobra rozebrano ok. 1987. Nigdy nie było linii z Trzebieży do Nowego Warpna.
Robert
2019-11-01 14:42:06
@Ta... a co w tej inwestycji karkołomnego czy megalomańskiego? Inne aglomeracje wielkości szczecińskiej (ponad 600 tys. mieszkańców) często mają metro, a my korzystamy z historycznego układu kolei. Szkoda, że tak późno. Nie wiem na jakiej podstawie piszesz, że skróci przejazd przez Szczecin o kwadrans. Kolej Metropolitalna nie ma być koleją przejazdową przez miasto w tranzycie, a koleją dojazdową dla całej metropolii. Zdecydowanie polepszy czasy dojazdów między różnimy punktami aglomeracji, a skróci nie tylko czas (w szczególności gdy autobusy stałyby w korkach), ale wymusi rewolucję całego układu komunikacji publicznej. Nikt już nie będzie się tłukł w korkach w zatłoczonym autobusie między Policami a Prawobrzeżem, czy między Gryfinem a lewobrzeżem Szczecina. Argument czasowy bezsensowny, bo nie wiadomo jakiej relacji dotyczy i w porównaniu do czego.
Ta karkołomna, megalomańska, zupełnie nie potrzebna inwestycja skróci przejazd przez Szczecin góra 10 - 15 minut.
2019-11-01 13:24:09
A szmal płynie...
Szczecin - ważna rzecz.
2019-11-01 13:20:43
Ale co do diabła dzieje się z rozkopanym odcinkiem ważnej drogi lokalnej i dalej do Niemiec przez Tanowo!? To jest ok 0,5 km. Rozryte od ponad pół roku. Co się dzieje???
Tylkometro
2019-11-01 12:02:30
Od lat 60-tych ub. wieku słyszę o budowie Kolei metropolitalnej i Szybkiej Kolei miejskiej w tym czasie zlikwidowano wiele linii kolejowych mogących służyć temu celowi po modernizacji. Nadal trwa "wielce mądra" dyskusja co by, jak by ale chyba tylko po to by wydłużyć czas potrzebny deweloperom na zabudowanie po kolejowych terenów willami a potem się nie da, chyba że się da. Sprzedajcie komu może Szwedom Nitrasowców to może się uda coś zrobić no i nie mianujcie Władcą Stolicy Regionu jakiegoś wójta z pierpiedocimia.
Wojciech Bąkowski
2019-11-01 11:40:26
SKM-mem ktoś będzie zarządzał. Bardzo ważne jest jaką formę organizacyjno - prawną będzie miał podmiot zarządzający SKM. Czy to będzie przedsiębiorstwo państwowe, czy spółka komunalna , czy spólka powołana przez samorządy naktórych będzie funkcjonowała SKM . Tu jest problem kapitrału i tu tkwią rozwiązania zasilania finsowego. Kto będzie wyznaczał kwoty dopłat bo przedsięwięcie z założenia nie może być samofinansujące e. Czy gminy będą "dopłacać" czy Wojewoda . Kto będzie ustalał taryfę i ceny oraz sposby dystrybucji biletów. To wszystko kosztuje i wymaga finansowania. Czy są już projekty tych spraw pozatechnicznych. Wydaje się że rozwiązania prawno finasowe mogą ostudzić zalety jakie ma przynieśc SKM
Robert
2019-11-01 08:15:55
Widzę, że rożnej maści fachowców od transportu mamy sporo. Patrząc przez pryzmat doświadczeń innych miast: Kolei metropolitalnej czy metra nie buduje się tam, gdzie ktoś mając tani grunt postawił osiedle w polu. To infrastruktura decyduje o tym, gdzie budować osiedla lub biurowce. Przy przystankach kolei lub metra grunty zyskują na cenie i atrakcyjności. I w tych miejscach odbywają się główne procesy budowlane. Tak dzieje się np w Warszawie czy Trójmieście. Kolej Metropolitalna będzie rdzeniem komunikacji aglomeracji nie tylko dla Szczecina ale dla miast satelickich i okolicznych wsi. Nie będą z niej korzystali mieszkańcy, którzy mają do niej 200-300 metrów, ale wszyscy którzy będą chcieli przemieścić się między dzielnicami, czy między miejscowościami w ramach metropolii szczecińskiej np. Z Polic do centrum Szczecina, czy z Niebuszewa do Gryfina. Tak dzieje się w Warszawie, na Śląsku czy nawet w słabo rozbudowanym infrastrukturalnie Poznaniu. Autobusy będą pełnić rolę wyłącznie wspomagającą w dowiezie pasażerów do przystanków kolei. Tak gdzie będzie jeździć kolej, nie ma już potrzeby funkcjonowania linii autobusowych na długich dystansach. Węzły przesiadkowe na przystankach kolei dadzą możliwość przesiadki z tych okolicznych miejsc do których nie dojeżdża kolej i umożliwią rozdysponowanie potoków pasażerskich na tramwaje i autobusy/busy lokalne. Ponadto przy centrach przesiadkowych kolei będą parkingi dla aut, wypożyczalnie rowerów, skuterów etc. To zupełna rewolucja w komunikacji i nowa lepsza jakość. Korzystajmy z szansy jaką zostawiła nam historia w postaci układu sieci kolejowej, jakiej zazdroszczą nam inne z największych polskich miast. A w przyszłości pewnością należy rozważyć dalsze połączenia SKM w stronę Trzebieży, Kołbaskowa czy też budowę całkiem nowych odcinków.
Pj
2019-11-01 01:53:26
Skoro Police, to dlaczego nie odbudować linni jak szła, do Nowego Warpna tamci ludzie już sie nie liczą? A trasa turystycznie piękna a to tylko paręnaście km dalej lasem.
@Shrek z bagna
2019-10-31 22:38:59
Grunt to dobre samopoczucie i zaklinanie rzeczywistości. Parking na Turkusowej jest poprostu mały. Przy lotnisku... świeci pustkami. Co do SKM. Opłacalne czasowo będzie to tylko dla tych co będą mieli do pokonania do nie / od niej 200 - 400 metrów i to na trasie np. tylko dom - praca bez innych obowiązków. No i trzeba dostosować się czasowo. Zakupy, dzieci, inne - prawie tylko samochód lub tramwaj / autobus KM.
shrek z bagna
2019-10-31 20:02:57
SKM to jedyna szansa na mądre i sprawne przemieszczanie się w ramach aglomeracji i po samym Szczecinie. Miasta tak właśnie funkcjonują i na pewno w tym momencie odstajemy nie tylko od Europy, ale od kilku aglomeracji w Polsce. Samochodów nie ubędzie i korków to nie zlikwiduje do końca - bo to kwestia póki co raczej mentalności. Dostępność przystanków, częstotliwość ruchu pociągów i ich skomunikowanie wzajemne wraz z resztą środków komunikacji oraz wspólny bilet spowodują że się przesiądziemy - bo będzie szybciej taniej i w sumie wygodniej. Plan jest prawie doskonały bo obejmuje większą część miasta i największe "miasta satelity". Kolej nie dotrze wszędzie - ale dopóki nie wykona się tego ruchu opartego o uruchomienie 4 linii po śladzie kolei - to nie będzie mowy o budowie kolejnych w stronę Przecławia, Dobrej itd.. Uważam, że w ostatnich latach będą to najlepiej wydane pieniądze w naszym mieście. Malkontenci tematu nie wiem co mają do stracenia - "władcy" odejdą a ta inwestycja będzie jeszcze długo nam służyła. Zresztą pamiętam jak sceptycznie i radośnie śmiano się z parkingów P+R na Turkusowej, przy ZUSie w Zdrojach, czy przy lotnisku - dziś jedyną ich wadą jest to, że są za małe - bo najczęściej brakuje już miejsc - a podobno miały straszyć pustkami. I rozumiem debaty czy potrzebny jest teatr, stadion lub basen - bo w takich przypadkach o tym co potrzebniejsze zawsze można dyskutować, ale infrastruktura - to jest dla miasta niezbędne i można dyskutować nad szczegółami techniczno-inżynierskimi. Oby ta SKM ruszyła jak najszybciej!
Smiechlem
2019-10-31 19:42:24
Haha ludzie jesteście chorzy. Jak czytam komentarze to za głowę się łapie. Każdy chciałby mieć magistrale kolejowa i i kilka Lini tramwajowych pod domem. Najlepiej jeszcze dom z 200m ogrodem na bramie portowe. Jakby każdy mógł to mieć to Szczecin faktycznie leżał by nad morzem a wszyscy pracowali w komunikacji miejskiej. Wszyscy narzekają a wybór jest prosty rusz dupe na komunikację skm lub stój w korkach na tych swoich przedmieściach. Już nie dobrze mi się robi jak słucham tego pierdzielenia że korki z pilichowa że ku słońcu że szosa polska i Gdańska, no wszędzie korki, a prawda jest taka że korków jeszcze nie widzieliście. Ja tam się z Was śmieje ludzie. Mieszkam na Piastów i chodzę na piechote a wy dalej narzekajcie jakbyście mieli to w tej ku... Krwi. Plus dla skmki. Też mam do przystanku 300m będę korzystał.
do Szosa Polska
2019-10-31 18:59:00
Najważniejsze że swoi są u władzy a niezadowolonym polecam emigracje z Polski - w krajach uznawanych za trzeci swiat (Wietnam, Karaiby, Tajlandia itp) mozna zyc lepiej niz w grodzie Prezydenta Piotra K. - nie wspominajac bogatych krajów UE...takiego balaganu ja w Ciecinie nie widzialem w Europie Zachodniej - tylko tam nie ma prezydentów co mają księdza w rodzinie...więc jest gorzej?
Szosa Polska
2019-10-31 18:36:42
Osiedla budowane są przy Szosie Polskiej, a kolej jedzie nad Odra. Gdyby droga nad Odra nie urywała kół, może byłby rezultat, bo ktoś z alternatywy by korzystał chetniej... Tak to porostu wykorzystanie przyznanych funduszy i podtrzymywanie nieaktualnych tras... jak z tramwajem z cmentarza na nie do końca Bukowe - projekt zrealizowany po wiekach... Proponuję komuś jazdę z Polic na wschodnie rubieze miasta w godzinach szczytu środkami komunikacji... wtedy zrozumienie sedna problemu... czasu na przesiadki, częstotliwości np autobusów, tłoku, sumarycznie czasu przejazdu otworzy oczy... To nie tak duże miasto, a zorganizowane słabo... z nieprzetestowanymi rozwiązaniami jak np ronda na trasie z Polic przez Tanowo, zbyt wąskie by udroznic drogę zamiast świateł i podobnie wszędzie... Naprawdę nie ma od tego fachowców w MIEŚCIE?
Stara Myśl Ekonomiczna
2019-10-31 18:22:12
Najważniejsze, że będzie wozić ludzi na cmentarz, tak by Prezydent i jego Piętaszek Poseł Sławomir N. oraz Poseł Robinson Cruzoe czyli Joachim B. mogli zameldować, że dostarczono infrastrukturę potrzebną do organizacji pogrzebów - zawsze jakaś pomoc w pozyskiwaniu dochodu z nabożeństw pogrzebowych ->>>> jaka władza takie sukcesy gospodarcze ->>>> przynajmniej nie ma zbrodniarzy komunistycznych co dawali pracę i o to chodzi teraz!
nh
2019-10-31 16:47:46
ta kolej nie udrożni miasta, bo cały rejon od Pilchowa i Tanowa, przez Wołczkowo, Bezrzecze i Dobrą aż do Warzymic, Przecławia nadal będzie parł do miasta samochodami, bo jest poza zasięgiem planowanych tras tej kolei. Podobno się ni opłaca.
@@ET-22
2019-10-31 16:12:47
Może dlatego, że nie wiedział jak rzecznik kolei ma na nazwisko?
@ET-22
2019-10-31 15:12:38
A skąd taka wiedza, że kolej będzie wozić powietrze? W miastach o mniej rozbudowanej sieci kolejowej tj. Poznań jakoś kogoś kolej wozi. Trudno Cię uważać za wyrocznię, skoro nawet rzecznika: „kolej” nie potrafisz w dopełniaczu poprawnie odmienić.
Rzeczywistośc jest inna
2019-10-31 14:27:51
To nie udrożni miasta z powodu tranzytu przejeżdzających tirów z Niemiec -Lubieszyn -Szczecin jak też w przeciwną stronę w ilości kilku tysięcy w ciągu doby i jak do tej pory nikt nie jest w stanie ten problem rozwiązać
ET-22
2019-10-31 14:05:46
Utrzymywanie tej koleji wożącej powietrze wydrenuje finanse miasta . Zamiast budować drogi i poprawiać sieć tramwajowo-autobusową przynajmniej przez okres konieczności utrzymania projektu będziemy finansować puste pociągi do Polic. Uczeń Śp. Mariana przebija go swoimi pomysłami o 1009 %.
"Być może uda się skrócić przejazd przez miasto"
2019-10-31 13:35:04
Dla "być może" wydaje się 700mln?
Wykluczeni (?)
2019-10-31 13:16:46
Kiedyś kolej była aż do Trzebieży, a wcześniej jeszcze przed wojną i krótko po nawet do Nowego Warpna... Trzebież to wieś, którą zamieszkuje około 3 tysiące mieszkańców (!). Razem z mężem codziennie dojeżdżamy do pracy do Szczecina, jeszcze niedawno woziliśmy syna do liceum (i jego kolegów też). Takich osób jak my jest więcej, tylko włodarzowi Polic, który mieszka tez w Trzebieży nie przyjdzie do głowy, żeby wznowić te połączenie kolejowe... Prezydent Szczecina i radni miejscy chcieliby, żeby było mniej samochodów w centrum, tylko jak mamy to zrobić? Jechać do Polic samochodem potem przesiadać się na kolej i potem autobus i tramwaj. Bez sensu. Kolej metropolitalna, wzorem trójmiasta, powinna być na tyle rozbudowana, żeby można było się dostać do tej naszej wielkiej metropolii. W takiej wsi (czy wioskach po drodze) są również ludzie, którzy oprócz tego, że pracują w Szczecinie, chcą chodzić do kina, teatru, na koncerty, czy po prostu iść na jakąś imprezę, tyle że nie ma w tej chwili żadnej sensownej propozycji komunikacji publicznej... Po prostu gorszy sort.
edek
2019-10-31 12:39:18
Pamiętam czasy pociągów do Polic. Woziły powietrze i to przy działającej hucie,papierni czy S.F. Osiedla Żelechowa,Golęcino,Gocław, Stołczyn i Skolwin są niszowe i i nie zapewnią odpowiedniej ilości pasażerów. Tak więc nie rokuję dobrze dla tej odnogi kolejki. Jestem też przekonany, że ta część projektu jest forsowana aby publiczna kasa trafiła w odpowiednie ręce.
pro bono
2019-10-31 11:38:38
Właśnie, zapomniano o Kołbaskowie. Stąd przez Przecław i Warzymice do Gumieniec przydałby się odnoga. Masa ludzi tu mieszka.
Kluczem do powodzenia będzie
2019-10-31 11:14:16
Czytelna, stała i funkcjonalna sieć połączeń z dużą częstotliwością przejazdów. Funkcjonalna sieć powinna być możliwie gęsta. Szkoda, że nie wykorzystana zostanie linia biegnąca wzdłuż osiedli w Pomorzanach i dalej przez Gumieńce, Warzymice, Przecław. Jest gotowa linia i totalnie zakorkowane osiedla, brak tylko komunikacji zbiorowej...
Nie
2019-10-31 10:09:32
Nie ma też przystanku Gumieńce - chociaż stacja świeżutka, po remoncie i na uniwerek blisko.
Olafson
2019-10-31 10:07:54
Hahah... a przystanek przy zakładach chemicznych? 3000 pracowników grupy ma się na stacji Police na rower przesiadać?
Ciekawe
2019-10-31 10:06:26
Czy w Policach wybudują przystanek na wysokości Lidla i Biedronki? Wg mnie miałoby to sens. W Wa-wie pociągi SKM tez jeżdżą co 30 min.
kosztowny bajer
2019-10-31 09:48:02
Kluczem jest częstotliwość kursów, czyli pieniądze! A z tym jest słabo w istniejącej komunikacji!
widać
2019-10-31 09:45:29
To nieprawda, że nie widać jeszcze fizycznych prac. Przebudowa węzła Łękno służyć ma m.in. kolei metropolitalnej. W ramach tej inwestycji budowane jest nowe torowisko, przystanek kolejowy, przebudowywany wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego..
rot
2019-10-31 09:12:09
Róbcie dalej, to lepszy i bardziej pożyteczny pomysł niż pływające ogrody. Nie rozumiem tylko czemu Miasto zamiast dokończyć swoją perełkę Łasztownię, zaczyna ryć na lotnisku. Sama idea tego parku w tym miejscu jest idiotyczna. Smrodzące i hałaśliwe drogi na około. I na pewno będzie jak z Łasztownią, w połowie inwestycji zabraknie zapału.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA