Sześć ofert wpłynęło do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w przetargu na roboty budowlane w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Najtańsza opiewa na kwotę nieco ponad 343 mln zł, a najdroższa przekracza 596 mln. ZMPSiŚ zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania 356,7 mln zł.
– Dzięki tej inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego.
W rejonie Kanału Dębickiego niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie się koncentrowała obsługa drobnicy, w tym kontenerów.
Oferty na wykonanie robót budowlanych otwarto w poniedziałek (8 czerwca). Najtańszą złożyło konsorcjum spółek NDI (z o.o. i SA) z Sopotu, a najdroższą polsko-hiszpańskie konsorcjum ze spółką Copasa Polska z Warszawy jako liderem. Wśród oferentów znalazły się też firmy: Budimex, Doraco i Strabag, a ponadto polsko-hiszpańskie konsorcjum, w którym liderem jest spółka Roverpol z Warszawy.
Obok Kanału Dębickiego prace budowlane toczyć się będą również w rejonie Basenu Kaszubskiego. Powstanie tam m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. Oferty na roboty budowlane w przypadku projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” można składać do 15 bm.
Obie inwestycje mają być gotowe do końca 2023 r. Pozyskano na nie unijne dofinansowanie. Łączna kwota wsparcia z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 436 mln zł.
– Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin – dodaje M. Woźniak-Lewandowska. – Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów, sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska