- Remont Trasy Zamkowej to nie będzie tylko wymiana nawierzchni, jak się wielu osobom wydaje - przekazuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji. Pracami remontowymi nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej objętych będzie wiele elementów.
Trasa Zamkowa to jeden z głównych szlaków komunikacyjnych, który łączy prawy i lewy brzeg Szczecina. Aby jego stan nie ulegał pogorszeniu, wymagane jest przeprowadzenie wieloetapowego i skomplikowanego procesu remontowego. Harmonogram prac zakłada wykonanie inwestycji w ciągu 24 miesięcy.
- Tak długi czas przeznaczony na realizację zadania wynika z ilości i poziomu skomplikowania zaplanowanych do realizacji prac, oraz przede wszystkim z wymogu związanego z koniecznością zachowania przejezdności w trakcie ich realizacji - podkreśla Piotr Zieliński. - Prace związane z remontem nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej obejmować będą wiele elementów.
Naprawione zostaną lokalne ubytki zaprawami betonu polimerowo-cementowymi i zaprawami cementowo‐epoksydowymi, wykonana będzie iniekcja ciśnieniowa rys i spękań przy użyciu żywic epoksydowych. Zrobione zostaną zabezpieczanie antykorozyjne poprzez nałożenie płynnego inhibitora na powierzchnie betonowe. Wymienione kapy chodnikowe razem z krawężnikami i gzymsami. Zaplanowano usunięcie korozji z przęseł stalowych obiektu oraz wykonanie nowej izolacji płyty pomostu. Naprawione zostaną wnęki dylatacyjne. Wykonana będzie warstwa reprofilacyjna góry pomostu w miejscu istniejącej warstwy wyrównawczej z betonu niezbrojonego. Skorodowane zbrojenie zostanie wypiaskowane, w razie konieczności uzupełnione i zabezpieczone przed korozją. Będą też naprawione schody – istniejące stopnie i spoczniki rozebrane i wykonane na nowo. Wymienione zostaną płyty przejściowe obiektu.
Do wymiany są takie elementy jak dylatacje, balustrady, bariery ochronne, deski gzymsowe. Konserwację przejdą łożyska obiektu. Mają być zainstalowane nowe elementy odwodnienia – wpusty, sączki, dreny oraz kolektory zbierające wodę deszczową. Przewidziano też wymianę instalacji oświetlenia ulicznego i zamontowanie nowych słupów oraz opraw.
W ramach prac związanych z nawierzchnią jezdni obiektu zaplanowano ułożenie izolacji z mieszanki mineralno-asfaltowej, warstwy wyrównawczej z betonu asfaltowego, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, warstwy ścieranej z mieszanki mastyksowo-grysowej.
Najistotniejszą kwestią podczas planowanego remontu Trasy Zamkowej będzie utrzymanie ruchu. Obiekt znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej 115. To szlak komunikacyjny, którym codziennie tysiące osób przemieszcza się w kierunku prawobrzeża.
- Dlatego też prace remontowe podzielono na etapy, dzięki czemu w każdym z etapów robót, dla pojazdów wyjeżdżających z centrum miasta dostępne będą minimalnie dwa pasy ruchu. Prace remontowe mogłyby trwać krócej. Wymagałoby to jednak całkowitego zamknięcia obiektu dla ruchu - informuje Piotr Zieliński.
Przetarg na realizację inwestycji trwa. Termin składania ofert mija 23 sierpnia. Nadzór sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zadanie dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład.
(as)