Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Terminal kontenerowy w Świnoujściu coraz bliżej pomimo protestów [FILM]

Data publikacji: 26 sierpnia 2024 r. 15:53
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2024 r. 16:04
Terminal kontenerowy w Świnoujściu coraz bliżej pomimo protestów
Pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Rafał Zahorski, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka oraz prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej przez ponad godzinę opowiadali dziennikarzom o terminalu kontenerowym w Świnoujściu. Fot. Dariusz GORAJSKI  

Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu jest przesądzona, mamy prawomocną decyzję lokalizacyjną, czekamy na decyzję środowiskową - usłyszeli dziennikarze podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Pierwsze kontenerowce mają skorzystać z terminala na przełomie 2028 i 2029 roku. Prezes ZMPSiŚ odniósł się także do obaw części mieszkańców Świnoujścia związanych z inwestycją - o których pisaliśmy w „Kurierze” - oraz do protestu niemieckich ekologów.   

- Ta inwestycja to działanie strategiczne. Będzie służyć nie tylko miastu, nie tylko Pomorzu Zachodniemu, ale całej gospodarce morskiej - stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Będzie to najnowocześniejszy, najbardziej wysunięty na zachód terminal, który poprawi nie tylko nasze bezpieczeństwo ekonomiczne. W niespokojnych czasach, w jakich żyjemy, realizacja inwestycji, która poprawia nasze bezpieczeństwo, jest niezmiernie istotna. 

Część mieszkańców obawia się tego przedsięwzięcia. W lipcu "Kurier" pisał, że "mieszkańcy Świnoujścia z osiedla, w którym ma powstać terminal kontenerowy, jednogłośnie zagłosowali przeciw lokalizacji terminala kontenerowego na swojej plaży".

W poniedziałek przedstawiciele ZMPSiŚ przekonywali, że podczas spotkania z radnymi Świnoujścia i mieszkańcami wsłuchali się w ich obawy. I przygotowali propozycje, które mają przedstawić w Świnoujściu dzisiaj. My poznaliśmy je już w poniedziałek. 

- Główne obawy dotyczyły dostępu do plaży - mówił prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej. - Przygotowaliśmy dla władz i mieszkańców dwa warianty nowego dostępu do plaży. Po wschodniej stronie terminala. Warianty zostaną uzgodnione i wybrane razem ze społecznością. Warianty znajdują się na wysokości Przytorza. 

Inny problem: terminal zostanie zbudowany w obszarze, przez który biegnie tymczasowa droga rowerowa R10 z Trójmiasta do Świnoujścia. Teraz jest koncepcja poprowadzenia odcinka tej drogi w innym miejscu, ma biec wzdłuż torów, przez wiadukt, i potem wracać na starą trasę. Co do obaw mieszkańców o zasoby wody pitnej, to, zapewniał Jarosław Siergiej, sieci wodociągowe pokryją połowę zapotrzebowania terminalu, a pozostała część wody ma być gromadzona w zbiornikach podziemnych. 

- Pojawiły się kwestie związane z ochroną środowiska. Nie ulega wątpliwości, że terminal zajmie część lasu i część plaży. Jeżeli chodzi o las, to staramy się zająć jak najmniejszą powierzchnię - tłumaczył Jarosław Siergiej. ©℗

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 27.08.2024 r.

 (as)

Film: Piotr Sikora

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Szczecin
2024-08-29 17:35:37
Kupa kasy wpakowana w rozbudowę i modernizację terminala kontenerowego w Szczecinie pójdzie w piach.
Zobaczymy
2024-08-28 08:13:59
Ciekawe jak będzie wyglądała jazda nad morze i o ile procent wzrośnie liczba wypadków przez Tiry z kontenerami ... Ale co tam ludzie...
OBSERWATOR
2024-08-27 15:17:22
Rafał Zahorski to wizjoner, człowiek renesansu, erudyta, gawędziarz, , mistrz elokwencji i dobrej polszczyzny. . Ja czekam na komentarze z CSL INTERNATIONALE SPEDOTION od Pana Przemysława Hołowacza - wschodzącej lokalnej gwiazdy ekonomii, logistyki, transportu i spedycji. Komentatora ekonomicznego . Ciekawe co on ma do powiedzenia. Bo na facebooku CSL są przekierowania na jego wypowiedzi w różnych mediach biznesowych.
@Unijny kamień u szy
2024-08-27 14:36:49
KO odstępuje od budowy dróg? Masz na to jakieś potwierdzenie, czy powtarzasz bezmyślnie co oficer prowadzący kazał? A ile dróg wybudował pis przez 8 lat? No czekam na konkrety, uwzględniając przede wszystkim za czyjej kadencji podpisano umowy z wykonawcami i zabezpieczono środki w budżecie. Ja wiem, a ty się zdziwisz jak zaczniesz szukać w obiektywnych źródłach, nie tylko w pisowskiej fabryce propagandy. PiS nie wybudował prawie żadnej drogi, wszystko co oddano przez 8 lat, to kontynuacje prac
My tu piszemy
2024-08-27 13:51:55
A wiecie ile miesięcznie wpływa małych statków z kontenerami do Szczecina? Ile kontenerów obsługuje DB Port Szczecin? Można sprawdzić i się zdziwić, bo oni wyliczyli, że do Świnoujścia może tyle kontenerów wpłynąć w ciągu jednego dnia. Tylko nie wiem skąd takie zapotrzebowanie. Mam nadzieję, że będzie odpowiedzialność finansowa i Pan Marchewka, Siergiej i Zahorski spłacą dług wobec społeczeństwa.
@Realista
2024-08-27 13:22:04
A dlaczego nie mielibyśmy zwiększać współpracy z Chinami, gdy tam decyzją brukselskich durniów cały przemysł się przeniósł i nam zostało jedynie czyste powietrze i logistyka? Bo USA sobie tego nie życzą?! Już Macierewicz im uległ w sprawie hubu kolejowego pod Łodzią i g... z tego mamy. Ale nie martw się. PO jest gwarantem, że ta inwestycja dłuuugo nie powstanie.
Jakieś konkrety?
2024-08-27 13:12:14
Mowa o strategii, poprawie bezpieczeństwa, itp., brak konkretów. Może trzeba spojrzeć szeroko i zauważyć, że zachodniopomorskie, lubuskie, czy dolnośląskie firmy nie sprowadzają towarów przez port w Szczecinie. Nie będą tego robić przez Świnoujście. Obecnie opłaca się sprowadzić do Gdańska, Gdyni i przywieźć towar na kołach. To samo dotyczy Hamburga, gdzie każdy importer może odprawiać towar bez płacenia VATu. Transport kolejowy kontenerów z Chin kwitnie. Czuję wyrzucone pieniądze.
@oho@oko
2024-08-27 12:07:16
To jest właśnie mądrość etapu. Łajać innych za niekompetencje ale samemu w ich buty nie wchodzić. Co innego pełnomocnictwo, doradztwo, opiniowanie czy mediacja.Same frukty
@Oho
2024-08-27 11:26:25
Najśmieszniejsze, że pan Zahorski był przez ostatnie lata zajadłym przeciwnikiem budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu 😊
marynarz
2024-08-27 10:37:13
marchewa, rafalek i jarus. Trojka geniuszy i tyle w temacie
A Międzyzdroje
2024-08-27 10:22:23
Niepokój to powinien być w Międzyzdrojach - opary gigantycznych kontenerowców będą na naszej plaży plus wątpliwa atrakcja widoku dużego portu . Zapraszam do Sopotu czy na plaże gdańskie - gdzie widok przemysłu portowego burzy przyjemność wypoczynku (gdańskie plaże pustawe , smrodek oparów , muliste dno , sinice itp) . PROTESTUJE
Realista
2024-08-27 10:09:25
GRATULUJE założenie opłacalności terminala to 2 mln TEU ! Realne NIE, Na taki wynik hub gdański pracował ponad 10 lat ! to ok 200 zawinięć w roku , 2 kontenerowce co 3 dni ? Czy Polska potrzebuje portów kontenerowych na ca 5-6 MLN TEU ? NIE - no chyba że założymy , że udział chiński(dalekowschodni) w gospodarce polskiej się zwiększy o 200-300% . Już niektóre kraje od tego odchodzą mówiąc zależności chińskiej NIE (np kraje skandynawskie) . Chyba ktoś przesadził z tym optymizmem !!!!
@oho
2024-08-27 09:14:49
Pan Zahorski dobrze wylądował. Ten znawca morza, transportu kolejowego, pełnomocnik JE Marszałka ds gospodarki morskiej, erudyta zadający na łamach przyjaznej prasy mordercze sztychy pisofcom, za opozycji pewny obywatelski kandydat do najwyższych stanowisk, został tylko PEŁNOMOCNIKIEM. Fajna fucha, odpowiedzialność żadna no i oczywiście nie za darmo te pełnomocnikowanie.
PO ma doświadczenie
2024-08-27 08:58:53
Czy przypadkiem w budowę tego terminala nie jest zaangażowany katarski inwestor?
kaśka
2024-08-27 07:57:15
Dla przypomnienia, w Świnoujściu był terminal kontenerowy, co się z nim stało? Dlaczego wszyscy milczą.
Niestety
2024-08-27 07:30:14
Obecnie ten terminal bez żeglownej Odry zabitej przez PO oraz PKP Cargo zabitego przez PiS to jedynie Miś na miarę naszych czasów. Sama S3 nie odbierze ładunku który mógłby być transportowany koleją i rzeką. Jedyną małą szansą poprawy sytuacji rozładunku pudełek jest przerzucanie części nich do Szczecina małymi feederami co ekonomicznie i logistycznie poprawiłoby sytuację na odcinku S3 do Świniaczkowa.
Bronislaw
2024-08-27 04:17:36
Inwestycja w rdze a następnie pustostan - jak prawie wszystkie "dzieła" obywateli popisowców, nie ta ideologia - - proszę zobaczyć prawie każda inwestycja w powiązana z grodem ustanowionym niepotrzebnie jako centrum dwóch województw po "reformie" administracji to wtopa ...
Lwow
2024-08-26 23:09:01
W Kurierze Szczecińskim obiektywny artykuł a w ostsee zeitung lament i płacz.Czekamy na inne niemieckie media typu Onet i radio ZAD.
Bogdan
2024-08-26 23:03:06
Nie wierzę , raczej ściema. Będą przeciągać aby ludzie w cuda wierzyli.
Maciek
2024-08-26 21:04:00
No właśnie opowiadali jak w tytule bo na tyle ich wyszkolili jak i innych przedstawicieli PO.Żeby być ministrem to trzeba mieć w głowie- Nitras
@Unijny
2024-08-26 20:54:11
Wyjeżdżaj stąd antypolaku jak najdalej. Do białoruskiego dobrobytu.
obserwator
2024-08-26 20:46:31
Kiedy nowa chlodnia w Szc zecinie??? Gryf pewnie zamkną pod deweloperke i opere jak w Sydnej. BFC z nawozami też won z ŁASZTOWNI. Szczecinska stara buda ma 60 lat. w Szczecinie nowa chlodnia potrzebna aby te kontenery chlodnicze z nowego terminala pomieścić. Budujta aby z ręką w nocniku nie zostac.
On
2024-08-26 20:24:20
Wreszcie biorą się do roboty i będą kontynuować pomysł poprzedniej ekipy. Dąse partyjniackie schować do kieszeni i robić rozwój Polski, a nie zwijać ją jak dywan.
Edek
2024-08-26 19:47:11
Super wiadomosc.Paru pieniaczy nie bedzie hamowało rozwoju kraju. Jak najszybciej wbic pierwsza lopate .POwodzenia trzymam kciuki.
@Vigo
2024-08-26 19:44:40
W Szczecinie już jest terminal kontenerowy. Głębokowodnego tu nie zbudują, bo jest za płytko.
Unijny kamień u szyi
2024-08-26 19:39:35
Zgodnie z unijnymi mądrościami wyrażonymi w kamieniach milowych transport ciężarowy powyżej 200km już za chwilę nie może opierać się o samochody (dlatego KO odstępuje od budowy dróg).Tylko kolej albo transport rzeczny. Ja w tej sytuacji wyglądamy? Kolei nie ma, Odrę KO oddało pod jurysdykcję niemiecką.Do tego park Dolnej Odry. Powstanie terminal z zaciśniętą pętlą transportową na gardle. Ludzie zdajcie sobie sprawę, że dalsze trwanie w tej organizacji grozi nam zagładą państwa i narodu! POLEXIT!
Oho
2024-08-26 19:37:22
Rafałek Zahorski zasłużył sobie na stanowisko za grubą kasę. Krzykacz.
terminal Szczecin
2024-08-26 19:36:51
A co będzie z terminalem kontenerowym w Szczecinie w ostatnich latach mocno rozbudowanym z grube miliardy? Czy ta kasa będzie wyrzucona w błoto? Nowiutkie tory do portu będą rdzewieć bo nic nimi nie przejedzie ze względu na brak statków, które zatrzymają się w Świnoujściu i nie dotrą już do Szczecina? Co z miejscami pracy i wpływami dla gminy Szczecin? Wszyscy ci so się cieszą z terminala w Świnoujściu, chyba nie zdają sobie sprawy że to kosztem Szczecina będzie zrealizowane
@hihi
2024-08-26 19:31:16
Nie dziw się. Ekokomuniści to debile.
Vigo
2024-08-26 18:08:06
Budować ten terminal w Szczecinie a nie w Świnoujściu.
rolo
2024-08-26 17:55:37
BUDOWAĆ a resztą z baraków się nie przejmować
Mirek
2024-08-26 17:48:31
Super. Dobre wieści.
tor
2024-08-26 17:42:37
A nadodrzanka czyli magistrala kolejowa CE-59 będzie zmodernizowana do roku 2040?
własna plaza
2024-08-26 17:25:22
cackanie sie z tymi mieszkancami .to jest nie do obronienia. 99 % ludzi w Polsce musi dojeżdżać do plaży a ci nie mogą na drugą stronę przejechać bielikiem.
Ciekawy
2024-08-26 17:13:32
Walić protesty, rozwój regionu jest ważniejszy, gmina bogatsza, same korzyści. A to że jakiejś grupie ludzi to przeszkadza, to normalne. Jakby mi za płotem taki terminal postawili, to też bym protestował i kazał się wynosić do sąsiedniej gminy.
hihi
2024-08-26 16:47:57
Z jednej strony dobro dostępu do plaży oraz ścieżki rowerowej z drugiej strony budowa głębokowodnego portu kontenerwego To tak jakby porównywał ptasie g.do wieczności
Wiatraki >4-letnie
2024-08-26 16:03:40
Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego podała, że w pierwszym półroczu 2024 roku eksport nieprzetworzonego surowca drzewnego z Polski do Chin wzrósł o 50%. Teraz uśmiechnięci hipokryci z pustymi serduszkami nic nie krzyczą?
Karsibór
2024-08-26 15:59:44
Bardzo spodobało się nam określenie z tekstu, że tamtejsi mieszkancy mają swoją plażę morską. Jakis dokument własności może do tego jest?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA