W środę wojewoda zachodniopomorski Piotr Jania podpisał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie terminalu LNG w Świnoujściu. To ważny etap w ostatecznym przygotowaniu instalacji do komercyjnej pracy – pierwsza dostawa skroplonego gazu planowana jest na połowę lipca. Do tej pory metanowiec dwukrotnie przypłynął do świnoujskiego portu z LNG, ale było to dostawy testowe.
– To, o czym marzyliśmy w województwie zachodniopomorskim, powoli zaczyna się finalizować i będziemy uruchamiać terminal LNG w Świnoujściu – stwierdził wojewoda.
W spotkaniu w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie wzięli też udział: Jan Chadam, prezes Polskiego LNG, spółki odpowiedzialnej za budowę terminalu, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz przedstawiciele instytucji i przedsiębiorstw, które współpracowały z inwestorem podczas budowy terminalu.
– Uczestniczyło w tym projekcie bardzo wielu ludzi, wiele instytucji, przedsiębiorstw – mówił podczas prezentacji inwestycji prezes Chadam. – Było czterech partnerów biznesowych: spółka Gaz-System jako koordynator i podmiot odpowiedzialny za finansowanie, Polskie LNG – inwestor części lądowej, Urząd Morski w Szczecinie, do którego należała budowa falochronu, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wybudował dwa stanowiska dla statków. Wartość całego projektu to ok. 4 mld zł.
Prezes i wojewoda dziękowali wszystkim zaangażowanym w budowę.
Jak dodał szef Polskiego LNG, w ciągu miesiąca terminal będzie mógł obsłużyć trzy metanowce przywożące po 216 tys. m sześc. LNG. Pierwsza komercyjna dostawa spodziewana jest w połowie lipca.
– Terminal ma spełniać cztery podstawowe funkcje: rozładunek LNG, jego procesowe składowanie w zbiornikach, regazyfikację, czyli zamianę surowca z płynnego w gazowy i wysyłkę do sieci oraz załadunek LNG na cysterny samochodowe – wyjaśnił J. Chadam, który określił inwestycję w Świnoujściu fascynującym projektem.
Zadowolenia nie krył prezydent Świnoujścia.
– Świnoujście w 2016 roku doświadcza przełomowych decyzji dotyczących rozwoju miasta – mówił J. Żmurkiewicz. – Panie wojewodo, proszę to pióro zatrzymać i złożyć nim podpis, kiedy będziemy zaczynali kolejną inwestycję – budowę tunelu.
Podatek od terminalowych budowli Świnoujście zacznie otrzymywać w 2017 roku. Liczy na 35 (a może nawet 50) mln zł rocznie. Z tej kwoty będzie pokryty wkład miasta w budowę tunelu (łącznie 120 mln zł). ©℗ (ek)