Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Tramwaje wodne dopłynęły na barce [GALERIA]

Data publikacji: 06 listopada 2016 r. 16:31
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:20
Tramwaje wodne dopłynęły na barce [GALERIA]
 

Dwa nowe tramwaje wodne – „Agboville” i „Kong” – dopłynęły w niedzielę (6 listopada) do Szczecina. Jednostki, wyprodukowane przez stocznię w Kędzierzynie-Koźlu, przejdą próby techniczne na jeziorze Dąbie. Później zostaną przetransportowane do Afryki. Mają kursować w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej).

Każdy tramwaj może zabrać na pokład do 130 pasażerów. Ma 18 m długości, ok. 6 m szerokości, ponad 5 m wysokości, a waży 42 tony. Kontrakt przewiduje budowę przez Damen Shipyards Koźle 16 takich jednostek. Sześć ma trafić do Afryki jeszcze w tym roku, a pozostałe 10 – do końca marca 2017.

Pierwsze dwa tramwaje, „Agboville” i „Kong”, wyruszyły z Kędzierzyna-Koźla w niedzielę (30 października). Płynęły Odrą na barce pchanej przez pchacza TUR-0-77. Po tygodniu zestaw zacumował przy nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Rybackim „Gryf” w Szczecinie.

– Przemierzyliśmy jakieś 640 km – relacjonuje kpt. żeglugi śródlądowej Leszek Mańkowski, który prowadził zestaw. – Najtrudniej było w Brzegu Dolnym, gdy płynęliśmy na sztucznie wytworzonej fali, bo jest tam kręto, niebezpiecznie. Trochę nas zaskoczył odcinek od Kostrzyna w dół rzeki. Tam Niemcy oznakowali szlak bojkami i płynęliśmy slalomem, jak na nartach.

Teraz jednostki za pomocą dźwigów zostaną przeniesione bezpośrednio na wodę. Zajmie się nimi ekipa fachowców ze stoczni Damen (z Kędzierzyna-Koźla i Holandii). W Szczecinie spodziewani są też goście z Abidżanu.

Tramwaje wodne przejdą próby techniczne na jeziorze Dąbie. Po uzyskaniu certyfikatów zostaną załadowane na statek płynący do Abidżanu (ze Szczecina lub Hamburga).

Tekst i fot. (ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do "do obserwatora"
2016-11-08 16:35:14
Buduje się w dalekim Kędzierzynie bo stocznia Damen to stocznia holenderska. Sprawy projektów, kontraktów i przede wszystkim zysków to już działka holendrów. W takich krajach jak Polska, Bangladesz itd to tylko się produkuje. Takie kontrakty wygrywają firmy z krajów, które mają prężne ambasady i przedstawicielstwa handlowe na różnych kontynentach. W Polsce możemy o tym tylko pomarzyć. Zresztą jacykolwiek ludzie z aparatu państwowego mający gdziekolwiek, jakiekolwiek kontakty zostali już prawdopodobnie wymienieni przez "dobrą zmianę". A propos Szczecina to mamy przecież kilka para-stoczni, które metodami chałupniczymi budują ekcje czy nawet całe kadłuby jako podwykonawcy dla większych stoczni zachodnich. A mieliśmy kiedyś w Szczecinie prawdziwą stocznię...
Pan Witek
2016-11-08 14:15:17
Zgadzam się z przedmówcą. Stara Rzeźnia to tylko pretensjonalna stołówka.
Odwiedzajacy Rzeznie
2016-11-07 13:43:34
Zadnych odwiedzin Rzezni nie bedzie a szczegolnie restauracji.Kiedys tam mielem przyjemnosc ale personel to nieroby i nygusy.Mam choc nadzieje ze ich juz tam nie ma.Bylo to pol roku temu.Godz.11.55 i mielismy sie ochote napic piwka z kolega.Pani odpowiedziala ze jeszcze nie podaja bo zaczynaja o 12.00.A my myslelismy ze jak zacznie nalewac to poda o 12.Niestety wolala poplotkowac z kumpel a rzeznia stracila dozgonnie 2 wspanialych klientow.Niech sami pija piwko podane o punkt 12.Szefom tez mozna podac.
do obserwatora
2016-11-06 23:30:11
Obserwator z ciebie kiepski, a właściwie żaden. "Każdy tramwaj może zabrać na pokład do 130 pasażerów", a skąd tylu weźmiesz na Łasztownię, aby się opłacało? Poza tym otwarte przestrzenie pasażerskie, to w sam raz na nasz klimat ha, ha....Inna sprawa, że takie stateczki na eksport mogliby budować w Szczecinie, a nie w dalekim Kędzierzynie.
super
2016-11-06 23:04:39
Relacja fotograficzna godna amatora :)
OBSERWATOR
2016-11-06 20:47:46
a JA JUŻ MYŚLAŁEM ,ŻE TE TRAMWAJE WODNE POŁĄCZĄ NABRZEŻA PRZY WAŁACH CHROBREGO Z ŁASZTOWNIA A KONKRETNIE ZE STARĄ RZEŻNIA ABY SZCZECINIANIE MOGLI TŁUMNIE ODWIEDZAĆ TEN PRZYBYTEK KULTURY I RESTAURACJĘ.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA