Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Trwa budowa tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” wywierciła pierwszy metr

Data publikacji: 11 marca 2021 r. 20:49
Ostatnia aktualizacja: 12 marca 2021 r. 17:52
Trwa budowa tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” wywierciła pierwszy metr
Na zdjęciu TBM Wyspiarka już w głębi po pokonaniu pierwszego metra. Fot. Piotr Flisiak PORR S.A.  

Trwa faza startu „Wyspiarki”, czyli wielkiej maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel pod dnem Świny. Jak zapewnia wykonawca – wszystko przebiega z godnie z planem. Kret pokonał pierwszy metr i zaczyna się chować w uszczelce przytwierdzonej do ściany szczelinowej. Oznacza to, że wkrótce rozpocznie się drążenie tunelu.

REKLAMA

Jak podał Jarosław Jaz, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia zgodnie z harmonogramem drążenie ma rozpocząć się w końcu przyszłego tygodnia.

- Gdy TBM została uruchomiona, niektórzy z pewnością pomyśleli, że w ciągu kilku najbliższych dni, powinna już wydrążyć choćby niewielki odcinek tunelu. To jednak nie tak. Zanim to bowiem nastąpi „Wyspiarka” musi bowiem przejść fazę startu, a to bardzo skomplikowana operacja i wymagająca czasu - czytamy w komunikacie magistratu.

W chwili oficjalnego uruchomienia, widać było maszynę TBM w szybie startowym, tuż przy betonowej, zbrojonej szklanym włóknem ścianie o grubości 1,2 metra. Najpierw musi ją pokonać, aby móc przejść do kolejnego etapu, czyli wiercenia w długim na 15 metrów bloku wejściowym. To wszystko jest niezbędną częścią fazy startu, którą maszyna TBM musi przejść, aby móc rozpocząć drążenie tunelu w gruncie.

Kiedy „Wyspiarka” zacznie drążyć w gruncie?

Przewiercanie tej betonowej ściany szczelinowej i bloku z cementogruntu odbywa się bardzo wolno. Będzie trwało jeszcze kilka dni.

Przy montażu pierścieni obudowy w komorze startowej konieczne jest jednoczesne wzmacnianie wykonanego już odcinka. I to zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Służą do tego specjalne stalowe konstrukcje. Takie wzmacnianie zapewnia stateczność wykonanej obudowy i eliminuje możliwość jej wyboczenia (wygięcia). Montaż tego odcinka trwa dłużej, niż montaż obudowy już w gruncie.

Trwa montaż pierścieni. Wkrótce głowica maszyny w całości opuści komorę. To od tej obudowy siłowniki odpychają maszynę, aby przesuwała się dalej do przodu. TBM wierci skokowo: najpierw jeden odcinek umożliwiający montaż pierścienia i sam montaż pierścienia, potem kolejny itd. Trzeba też pamiętać, że w fazie startu maszyny mają miejsce jeszcze inne skomplikowane operacje, m.in. uszczelnienie pierścienia wejściowego tarczy i wspomniane wcześniej wzmacnianie obudowy w szybie startowym. W związku z tym cała faza startu od momentu uruchomienia maszyny zazwyczaj trwa nawet do 10 dni. Po tym etapie „Wyspiarka” rozpocznie właściwe drążenie w gruncie.

BaT

REKLAMA

Komentarze

@Do kierowca
2021-03-14 11:59:15
W sedno!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do kierowca
2021-03-14 09:01:09
By nie wyjść na głupka lepiej zapoznać się z tematem zanim zostawisz komentarz. Czy do w-wy wpływają promy wycieczkowe?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kierowca
2021-03-13 07:57:50
Warszawa leży po dwóch stronach Wisły. Ludzie przejeżdżają na obie strony bez problemu i bez tunelu. Warszawiacy to potrafią. Kargule niekoniecznie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Sek
2021-03-12 17:07:52
Widac ze bardxo lubisz breloczki a tutaj masz szanse na trzy bo od Chinczykow, Turków i Austriakow a oni bardzo lubia dawac breloczki
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Było
2021-03-12 16:57:07
A Niemcy zaczna budowac nowy most na Uznam i super wyjdzi na to że Świnoujście to będzie port tranzytowy Skandynawia- Pld Europa i miasto tranzytowe na trasie Hamburg -Kaliningrad - Tallin. Bye.bye uzdrowisko. Podziękujcie pisiorom.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Sek
2021-03-12 12:58:55
Ooo! Niemiecka byłaby super, a zwłaszcza używana. Może ta maszyna z Gdańska poniewiera się na jakimś szrocie? Z przebiegiem poniżej 2 km to jak prosto z salonu. Przy płatności gotówką breloczek gratis.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Konar
2021-03-12 12:25:57
Konar z Energopolu tam pracuje to się nie uda
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Karsibór
2021-03-12 09:19:28
Każdy centymetr wydrążonego tunelu upewnia że Polacy potrafią i nie są niewolnikami niedasizmu.Przyszedł PiS do Żmurkiewicza wsparli projekt, pozyskali pieniądze z UE i po prostu tunel się drąży.Tak ma być i koniec z tym wiecznym narzekaniem że nie ma pininendzy.Trzeba tylko uszczelniać budżet i pogonić mafie vatowskie. Za 2 lata w naszych kurortach będzie pełne obłożenie i pieniądze będą spływać do przedsiębiorców jak manna.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Kk
2021-03-12 08:27:36
To nie kracz!!! Tfu tfu. Powodzenia budowniczowie TUNELU!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
dexter
2021-03-12 08:04:47
PROPONUJĘ ZAINSTALOWAĆ KAMERKI I WTEDY BĘDZIEMY MOGLI Z NAPIĘCIEM ŚLEDZIĆ KOLEJNE CENTYMETRY ZDOBYWANE PRZEZ TE USTRJOSTWO
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Sek
2021-03-12 06:24:44
Oby ta azjatycka technika nie odbila się czkawka bo tunel pod Martwa Wisla drazyla maszynaTBM z Niemiec. Mniejmy nadzieje ze wszystko bedxie dobrze oby tak bylo
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kk
2021-03-11 21:40:01
Nie chce krakać ale żeby tylko się wyspiarską w połowie drogi albo na starcie nie zepsuła bo będzie dopiero tragedia i wielkie opóźnienia niech działa ale jak to unas bywa opóźnienia są przewidziane już na początku
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA