Pomimo panującej na świecie epidemii koronawirusa budowa maszyny TBM, która będzie wiercić tunel pod Świną, jest kontynuowana w Chinach zgodnie z harmonogramem. Obecnie wykonano wszystkie kluczowe elementy i trwa próbny montaż.
Maszyna drążąca tunel TBM (Tunnel Boring Machine) będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie 2 740 ton. Prace nad maszyną są zaawansowane w około 80-85 procentach. Powstaje w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Odbiory fabryczne zaplanowane są na połowę czerwca. Urządzenie składające się z kilku tysięcy części powinno przypłynąć do Polski pod koniec lata.
Jak informuje Joanna Ścigała z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście „na budowie świnoujskiego tunelu dzieje się naprawdę dużo”. Powstał węzeł betoniarski zapewniający obsługę betonowania tunelu, trwają prace zbrojarskie, montowanie koszy zbrojeniowych wzmacniających elementy betonowe niezbędne dla wykonania komory startowej maszyny drążącej i związane z wykonaniem ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny. Ponadto powstaje hala prefabrykacji elementów betonowych, które będą używane przy budowie tunelu. ©℗
BaT
Fot. swinoujscie-tunel.pl