Na wygrodzonym barierkami odcinku ul. Andrzeja Małkowskiego w Szczecinie między ulicami Królowej Jadwigi i Księcia Bogusława X trwają od początku marca roboty rozbiórkowe nawierzchni jezdni. Spod zdartej tam warstwy zdewastowanej nakładki asfaltowej wyłonił się całkiem solidny wciąż pas nawierzchni tejże jezdni, ułożonej dziesiątki lat temu z kamienia.
Teraz jest ona zrywana i wraz z ziemią po załadunku przez koparki wywożona z placu przebudowy wywrotkami. Częściowo rozebrane zostały również stare granitowe krawężniki i płyty chodnikowe. W miejscach, gdzie drogowcy dokopali się już do gruntu, prowadzone są też prace przy układaniu nowych odcinków uzbrojenia, w tym rur kanalizacyjnych.
Wykonawcą inwestycji na zlecenie ZDiTM jest konsorcjum Elbud Szczecin – Elbud Sajewicz za cenę umowną brutto 8 712 482 zł, przy karze umownej na poziomie 0,7 proc. wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia. Termin wykonania zamówienia to 8 miesięcy od dnia przekazania terenu budowy. Inwestycja, która obejmie także modernizację pozostałego odcinka ul. Andrzeja Małkowskiego do jej skrzyżowania z al. Piastów, jak też krótkiego odcinka ul. Królowej Jadwigi od jej skrzyżowania z ul. Andrzeja Małkowskiego do skrzyżowania z ul. Bolesława Krzywoustego, powinna być zrealizowana przed końcem października 2019 roku.
Jak ta okolica ma się zmienić do jesieni? Wzdłuż ul. Małkowskiego pojawić się ma 30 drzew w dwustronnym szpalerze, w tym: 26 głogów pośrednich odm. Paul’s Scarlet i 4 śliwy wiśniowe odm. Pissardi. Natomiast wzdłuż ul. Królowej Jadwigi na jej odcinku od ul. Bolesława Krzywoustego do ul. Małkowskiego zaplanowano posadzenie 9 drzew tworzących dwustronny szpaler, w tym 7 lip drobnolistnych odm. Rancho i 2 śliwy wiśniowe odm. Pissardi.
Wzdłuż obu ulic ustawione mają być donice z białego betonu o wysokości ok. 50 cm z prefabrykowanych murków oporowych z siedziskami z kompozytu drewnianego, obsadzone roślinami ozdobnymi. Przy skrzyżowaniu ul. Małkowskiego z ul. Królowej Jadwigi także urządzone zostaną miejsca do odpoczynku w otoczeniu zieleni. Przewidziany jest montaż stojaków na rowery.
Według dokumentacji, na ul. Małkowskiego remont obejmie jezdnię o nawierzchni bitumicznej oraz wykonanie nowej konstrukcji chodników z płyt granitowych. Po modernizacji ma się ona stać ulicą z ruchem jednokierunkowym. Na jezdni zaprojektowano też nakładkę bitumiczną grubości średnio 9 cm. Projekt zakłada urządzenie zatok postojowych do parkowania równoległego z jednej i prostopadłego z drugiej strony jezdni. Pojawią się wygrodzenia w postaci słupków i ławki. Takie same parametry i rozwiązania w projekcie przyjęto dla ul. Królowej Jadwigi. Na tym jej odcinku – po modernizacji – tak jak na ul. Małkowskiego ma obowiązywać również ruch jednokierunkowy. Ponadto na obu ulicach wprowadzona zostanie strefa ruchu „30” – identyczna jak na zmodernizowanym już przyległym odcinku ul. Księcia Bogusława X (od pl. Zgody do ul. Bolesława Krzywoustego). ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK