Nieprzejezdna od poniedziałkowego przedpołudnia dla samochodów jest ul. Władysława Szafera w Szczecinie na odcinku od ronda Szczecińskich Olimpijczyków do skrzyżowania z ul. Franciszka Jarzyńskiego. Ten jej fragment to już teraz oficjalnie plac przebudowy ulicy. Obecnie dopuszczony jest nią tylko ruch autobusów miejskich trzech linii, a autobusy linii 75 kursują częściowo zmienioną trasą w obu kierunkach, tj. do Krzekowa i do centrum, objazdem ulicami Stefana Marlicza i Eugeniusza Romera. Ten stan tymczasowości obowiązywać ma w tym rejonie do czerwca.
W tyn etapie rozpoczynającej się przebudowy - przypomnijmy - z ruchu ogólnego wyłączona została istniejąca nitka jezdnia ul. Władysława Szafera od ronda Szczecińskich Olimpijczyków. Kierowcy natkną się tam na blokadę. Z dochodzącej do niego ul. Tadeusza Zawadzkiego kierowcy mogą skręcić tylko w prawo w przyległą ul. Litewską, by nią dotrzeć do pobliskich budynków, stadionu lekkoatletycznego lub do skrzyżowania z ulicami Unii Lubelskiej i Sebastiana Klonowica bądź skorzystać z ul. Litewskiej jako objazdu także w przeciwnym kierunku do osiedla Zawadzkiego-Klonowica.
Inny z zalecanych teraz objazdów wytyczony został od al. Wojska Polskiego ulicami Unii Lubelskiej, Sebastiana Klonowica, Tadeusza Zawadzkiego i dalej ulicami Stefana Marlicza, Eugeniusza Romera, dostępnym wciąż dla ruchu odcinkiem ul. Władysława Szafera i ul. Franciszka Jarzyńskiego, między halą widowiskowo-sportową i jednostką wojskową, aż do al. Wojska Polskiego.
Jednocześnie od poniedziałku częściowo przywrócony został ruch samochodowy przez przebudowane skrzyżowanie al. Wojska Polskiego, ul. Władysława Szafera i ul. Arkońskiej, obecnie rondo im. Jana Olszewskiego. Tam możliwy jest przejazd zarówno nitką jezdni do Głębokiego, jak i tą wreszcie odblokowaną do centrum, ale na razie tylko w relacjach na wprost, bez możliwości zjazdu w ul. Władysława Szafera i w ul. Arkońską.
Autobusy linii 75 kursują objazdem (w obu kierunkach): od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicami Stefana Marlicza i Eugeniusza Romera do ulicy Władysława Szafera i dalej bez zmian do przystanku „Krzekowo Kościół”. Na trasie tego objazdu wyznaczone zostały dla nich trzy tymczasowe przystanki: „Marlicza” – na ul. Stefana Marlicza przy skrzyżowaniu z ul. Tadeusza Zawadzkiego (nr 39911 w kierunku Krzekowa i 39912 w kierunku centrum), „Romera Szkoła” – na ul. Eugeniusza Romera na wysokości boiska Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 (nr 39412 i 39411) oraz „Romera” – na ul. Eugeniusza Romera w odległości ok. 100 m od skrzyżowania z ul. Władysława Szafera (nr 32421 i 32422). Ten sam objazd dotyczy nocnych autobusów linii 521.
Natomiast autobusy linii 80 jadą w obu kierunkach nadal ul. Tadeusza Zawadzkiego. Z tą różnicą, że teraz wyznaczono dla nich objazd wyłączonymi już z ruchu ogólnego rondem Szczecińskich Olimpijczyków i odcinkiem ul. Władysława Szafera, ul. Franciszka Jarzyńskiego i al. Wojska Polskiego do przebudowanego skrzyżowania z ul. Arkońską i ul. Władysława Szafera (obecnie ronda im. Jana Olszewskiego). Autobusy linii 529 kursują (w obu kierunkach): od przystanku „Tor Kolarski” ulicami Stefana Jarzyńskiego i Władysława Szafera do przystanku „Zawadzkiego” i dalej bez zmian (z pominięciem przystanków „Rondo Olszewskiego (Spacerowa)”. Autobusy linii 531 też mają wyznaczony objazd (w obu kierunkach): od ronda im. Jana Olszewskiego przez al. Wojska Polskiego, ul. Franciszka Jarzyńskiego i ul. Władysława Szafera do przystanku „Zawadzkiego” .
Za prace budowlane odpowiada EUROVIA POLSKA S.A., która złożyła najlepszą ofertę w przetaru. Koszt prac został wyceniony na 125 190 424,45 zł brutto. Nadzór nad realizacją kontraktu sprawuje spółka Tramwaje Szczecińskie, której powierzono funkcję zastępstwa inwestorskiego oraz funkcję inżyniera kontraktu.
Inwestycja, która obejmie przebudowę ponadkilometrowego odcinka ul. Władysława Szafera, zakłada urządzenie z niej nowej arterii z dwoma jezdniami i wydzielonym między nimi pasem torowiska tramwajów, z czterema nowymi rondami i pętlą tramwajowo-autobusową na obecnych ugorach po garażowisku za halą widowisko-sportową, z wymianą całego uzbrojenia podziemnego oraz urządzeniem na nowo wzdłuż niej pasów chodników i ścieżek rowerowych. Powinna ona być zrealizowana - do czego Eurovia Polska S.A. zobowiązała się w umowie podpisanej z miastem 21 października br. - w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK