Nowa dwujezdniowa droga z wydzielonym pośrodku pasem dla tramwajów i autobusów, z czterema nowymi rondami i pętlą za halą widowiskowo-sportową, wysadzana szpalerami drzew, z nowymi chodnikami i drogami dla rowerów oraz parkingami – tak powinna wyglądać najpóźniej w maju 2021 roku przebudowana ul. Władysława Szafera w Szczecinie. W poniedziałek (21.10.) prezydent Piotr Krzystek z Nicolasem Dépret, prezesem zarządu Eurovia Polska SA, podpisali umowę na realizację tej inwestycji.
Eurovia Polska SA z Kobierzyc zaoferowała swe usługi za najniższą cenę spośród potencjalnych wykonawców, którzy wystartowali w przetargu. Zaproponowała wynagrodzenie za to zadanie w wysokości 125 190 424,45 zł brutto.
Przypomnijmy, że to ma być w założeniu ledwie pierwszy etap zadania, które podzielone zostało na trzy odrębne. A obejmie ono przebudowę ul. Władysława Szafera do rejonu, gdzie zbiegają się z nią ulice: Eugeniusza Romera, Modra i Szeroka. Od miejsca przed obecnym rondem Szczecińskich Olimpijczyków, gdzie trwają aktualnie ostatnie prace na fragmentach nowych jezdni z wydzielonym pasem torowiska od nowego ronda u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego. To ma być kontynuacja przebudowy całego układu komunikacyjnego od pętli „Las Arkoński”, przez osiedle Zawadzkiego-Klonowica i dalej przez Krzekowo.
- To naturalny, kolejny etap łączenia ul. Władysława Szafera z przebudowywanymi w tym rejonie także ul. Arkońską i al. Wojska Polskiego, aby przygotować następnie nowe połączenie komunikacyjne z ul. Sosabowskiego w najbliższych latach. Idziemy w tym kierunku miasta, który się rozwija. I mamy świadomość, że ten nowy układ komunikacyjny jest bardzo potrzeby z punktu widzenia dojazdu mieszkańców z Bezrzecza i z całej gminy Dobra, która tędy także jest obsługiwana. Pozwoli też jeszcze lepiej skomunikować halę widowisko-sportową z resztą miasta. Mam nadzieję, że inwestycja zostanie sprawnie przeprowadzona - mówił Piotr Krzystek przed oficjalnym złożeniem podpisów zaaranżowanym na przyszłym placu przebudowy, gdzie na wysokości ul. Franciszka Jarzyńskiego ma powstać nowa pętla tramwajowo-autobusowa.
Inwestycja oznacza budowę czterech nowych rond (na skrzyżowaniach z ulicami: Tadeusza Zawadzkiego, Franciszka Jarzyńskiego, Eugeniusza Romera i Modrą oraz Modrej i Szerokiej), dwóch jezdni o szerokości 7 m (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), a między nimi torowiska tramwajów (przystosowanego do jazdy także dla autobusów) i pętli tramwajowo-autobusowej na ugorach po dawnym garażowisku za halą widowiskowo-sportową (z czterema peronami dla tramwajów o długości 90 m, jednym peronem tramwajowo-autobusowym, zatokami postojowe dla autobusów). W sumie powstanie 1,2 km nowej drogi.
Poza tym projekt zakłada: urządzenie na nowo po obu stronach chodników i dróg rowerowych, przebudowę uzbrojenia podziemnego i oświetlenia. Planowane w miejscu obecnego przy skrzyżowaniu z ul. Tadeusza Zawadzkiego rondo ma być trójwlotowe dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 50 m, w rejonie dotychczasowego skrzyżowania z ul. Franciszka Jarzyńskiego takie samo rondo, ale o średnicy zewnętrznej 44 m, a rejon skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera i Modrą ma być przerobiony na czterowlotowe rondo dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 77 m.
Ponadto przewidziane są budowa parkingu dla rowerów oraz elementów małej architektury, nowe nasadzenia zieleni oraz budowa parkingu dla samochodów osobowych na 141 stanowisk oraz budynku zaplecza socjalnego dla motorniczych i kierowców z częścią wydzieloną na kasy biletowe. Wymieniona zostanie cała infrastruktura podziemna. Pojawi się nowe oświetlenie.
- Infrastruktura transportowa stanowi o rozwoju i o atrakcyjności ekonomicznej danego obszaru. To właśnie przez realizację takich projektów, jak ten, który właśnie rozpoczynamy, zmienia się nie tylko Szczecin, ale i cały region. Wszystkie te projekty realizujemy we współpracy z lokalnymi firmami, zatrudniając je jako podwykonawców, dostawców. Jestem przekonany, że ta inwestycja, jak i inne dotąd zrealizowane i obecnie realizowane przez nas, usprawni komunikację, zapewni mieszkańcom większe bezpieczeństwo i podniesie komfort podróżowania - stwierdził Nicolas Dépret, prezes zarządu Eurovia Polska SA.
Czas wyznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i w umowie na realizację przedsięwzięcia określony został na maksymalnie 18 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą.
W imieniu miasta pełnieniem funkcji zastępstwa inwestorskiego oraz inżyniera kontraktu w trakcie realizacji tej inwestycji zajmie się komunalna spółka Tramwaje Szczecińskie. Tę rolę powierzono jej za wynagrodzenie oszacowane na 2 035 616,66 zł netto. I będzie ją ona sprawować przez 21 miesięcy, licząc od dnia zawarcia umowy z Eurovią Polska SA na roboty budowlane.
- Będę chciał, aby ta inwestycja zakończyła się w pierwotnym terminie. Jeśli problemy się pojawią, bo tych z góry nie sposób przewidzieć, to z wykonawcą na bieżąco w jak najszybszym terminie będziemy się starali je rozwiązywać, by nie wpływały one na przyjęty harmonogram prac - deklarował Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie.
Miasto ma teraz 30 dni na przekazanie Eurovii placu budowy. Jednocześnie wykonawca ma 30 dni na przekazanie harmonogramu robót wraz z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu i etapowaniem zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w tym rejonie. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Wizualizacje UM Szczecin