Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Upadek Porty Holding jak afera Orlenu

Data publikacji: 10 kwietnia 2017 r. 22:03
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:38
Upadek Porty Holding jak afera Orlenu
 

„Odbiliśmy Orlen, teraz odbijemy stocznie” – miał powiedzieć wiceminister skarbu w rządzie Leszka Millera. Słowa te przypomniał w poniedziałek (10 kwietnia) w szczecińskim Sądzie Okręgowym dziennikarz Michał Matys, autor reportażu pt. „Jak doprowadzono do upadku Stocznię Szczecińską?”. Jego zdaniem, mechanizm był podobny jak w przypadku stoczni trójmiejskich czy afery Orlenu.

Matysa przesłuchano w charakterze świadka w procesie o odszkodowanie za utraconą wartość akcji Stoczni Szczecińskiej Porta Holding. Jest m.in. autorem reportażu na temat upadku stoczni, wyemitowanego w sierpniu 2008 r. w TVP, w programie „Misja Specjalna”.

Przypomnijmy, że zadośćuczynienia od Skarbu Państwa za utracone korzyści domaga się ok. 2200 akcjonariuszy holdingu. Chcą wypłaty ponad 21 zł za akcję, bo taka była jej wartość księgowa w 2002 r., tuż przed upadłością SSPH. Łącznie roszczenia mogą wynieść co najmniej kilkadziesiąt mln zł. To największy w Polsce pozew zbiorowy.

– Stocznie pod koniec lat 90. były prywatne, świetnie prosperujące – mówił M. Matys, który tematyką przemysłu stoczniowego zajmuje się od wielu lat. – Około roku 2000 zaczął się kryzys branży na świecie. Stocznie potrzebowały kredytów na budowę statków, a w tej niepewnej sytuacji banki chciały gwarancji. Rząd ich nie udzielił.

Pytany o przyczyny upadłości SSPH, odpowiedział, że jego zdaniem, zaważyły dwie okoliczności: panujące w latach 90. przekonanie, iż wszystko załatwi niewidzialna ręka rynku oraz uwarunkowania polityczne.

– Przy takim dużym przedsiębiorstwie jest mnóstwo interesów i łakomych kąsków, jak np. miejsca w radach nadzorczych – ocenił. – Rząd Leszka Millera miał silne przekonanie, że jak się znacjonalizuje, to będzie lepiej.

W poniedziałek rozpoczęło się też przesłuchanie powoda – Krzysztofa Piotrowskiego, byłego prezesa SSPH, a obecnie reprezentanta grupy w pozwie zbiorowym. Mówił o sytuacji stoczni do 2001 roku.

Cały artykuł w "Kurierze Szczecińskim", e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 11 kwietnia 2017 r.

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Obiektywny
2017-04-12 21:12:43
Taka jest niestety bolesna dla co poniektórych prawda.
ha, ha, ha
2017-04-12 11:29:51
@Obiektywny no i pozamiatałeś jakiegoś liberała z Koziej Wólki, który myślał, że "wolny rynek", "konkurencja", "zero ingerencji państwa" i inne tra-ta-ta rządzą zachodnią gospodarką. Musiało zaboleć :)
Obiektywny
2017-04-11 22:36:19
Jakie dowody? Kserokopie dokumentów? Nie posiadam ;) Ale możesz sobie przeczytać np. taki archiwalny artykuł: Niemcy wspierają swoje stocznie Specjalnie powołana przez rząd w Berlinie fundacja do wspierania niemieckiej gospodarki – tzw. Wirtschaftsfonds Deutschland – przeznaczy aż 115 mld euro na wspieranie niemieckich przedsiębiorstw na czas kryzysu. W kwocie tej zawarte są również rządowe gwarancje kredytowe. Rząd Niemiec uznał iż z tej puli powinna skorzystać także stocznia Wadan w Wismarze. Niemieckie ministerstwo gospodarki rozpoczęło już procedurę przyznawania pomocy pierwszym przedsiębiorstwom. Der Spiegel oznajmia, że skorzystają z niej między innymi BMW, niemieckie filie Forda, Porsche, Iveco czy Hochtief. Zdaniem kanclerz Angeli Merkel niemiecki rząd nie pozwoli na upadek rodzimego przemysłu stoczniowego i na miarę możliwości budżetowych w sytuacji kryzysu będzie wspierał niemieckie stocznie. Komisji Europejskiej nie powinno to interesować gdyż Niemcy mają kryzys. Oprócz bezpośredniego wsparcia finansowego i rządowych gwarancji kredytowych w Berlinie opracowano specjalny program pomocy w postaci zwiększenia zamień publicznych na produkcję statków w niemieckich stoczniach. W ramach tego programu zwiększono zamówienia rządowe na produkcję statków ratowniczych, strażackich, policyjnych oraz pomocy technicznej. Z planu tego korzysta już między innymi stocznia Wadan. Jak twierdzi Dagmar Woehrl – rządowy koordynator ds. programu naprawy stoczni - stocznia ta otrzymała już gwarancje rządowe na 180 mld euro kredytu oraz częściowo bezzwrotną pomoc w wysokości 60 mld euro. Realizowane są dalsze procedury wspierania przemysłu okrętowego... amerbroker.pl/?go=content&action=show&id=255
@@obiektywny
2017-04-11 17:24:28
a po co szukac dowodow na dotowanie jakimis malymi milionami stoczni, jak rzad federalny wpompowal 4,5 miliarda euro w ratowanie opla ktorego obecnie za kolejne miliardy sobie sprzedal. fajnie co?
....
2017-04-11 15:23:46
@ idz na forum polskich wiezowcow dział infrastruktura woda, temat stocznie ,tam masz wszystko wyjasnione i przeanalizowane na wielu stronach, ale moze ci rozsadzic główkę bo i tak wiesz swoje bzdury.
@obiektywny
2017-04-11 13:52:07
Pokaż dowody na dotowanie przez rząd federalny niemieckich stoczni, albo nie kłam.
@...
2017-04-11 13:39:37
Widzisz ignorancie liberalno demokratyczny w Szczecinie były dwa byty stoczniowe, których nawet nie dostrzegłeś i nie odróżniasz. Pierwszy to Porta Holding, którą wykończyli komuniści z SLD. Różne Millery i Piechoty. Drugim bytem stoczniowym była powstała na gruzach stoczni Porty Holding Stocznia Szczecińska Nowa i tą stocznie załatwili na amen liberalni demokraci z PO z Tuskiem i katarskim inwestorem, który miał przybyć na latającym dywanie, ale nie przybył. To te same środowisko (razem z komuchami, którzy przebrali się w garnitury kapitalistów), które jest odpowiedzialne za upadek i wyprzedaż przemysłu w Polsce. Twierdzeń o przechodzeniu POstkomuny do PiS nawet nie komentuję, bo nie dyskutuję z poglądem, że woda jest sucha. Zostawiam wyznawcę tego poglądu pod opieką lekarską.
Obiektywny
2017-04-11 13:30:29
SLD było początkiem upadku, końcem PO. Kiedy Niemcy ratowali i dotowali swoje stocznie, PO wiernopoddańczo wykonało nakaz z Brukseli i naszym stoczniom nie pomogło, tylko je pozamykało.
@ ...
2017-04-11 12:48:01
A wiesz, że znam jednego takiego płatnego trolla. To emerytowana pani nauczycielka. Dorabia sobie po kilka stówek miesięcznie do emerytury. Dziś jedzie na PO, jutro dostanie zlecenie "jazdy" na PiS, Kukiza czy Nowoczesną. Pojutrze będzie zachwalała jakieś biuro radcy prawnego, a odsądzała od czci i wiary jego konkurencję. To są ludzie pozbawieni jakiegokolwiek kręgosłupa moralnego i aż strach pomysleć, że tacy uczyli i wychowywali w szkole nasze dzieci. Z drugiej zaś strony, jeśli emerytura nie wystarcza na utrzymanie i lekarstwa, to jakoś trzeba dorobić - najłatwiej siedząc w domu przed kompem i pisać na zamówienie.
stocz
2017-04-11 09:40:42
Proces jest po to, aby wskazać i należycie ukarać winnych. Pewnie ukarają jakiegoś emerytowanego pracownika ministerstwa, który z racji wieku nie będzie mógł odbywać kary.
...
2017-04-11 09:29:00
Zaraz płatne trolle zaczna odmieniac skrót PO we wszystkich wyrazach a tu prosze sld ,co ciekawe wiekszosc dawnego elektoratu sld czyli postkomuna obecnie popiera pis ....co za zakłamane towarzystwo, tylko liberalna demokracja moze uratowac ten kraj,ale juz chyba nie bedzie co ratowac ...
Jan
2017-04-11 08:30:24
Dobrze przeczytajcie: "Rząd Leszka Millera miał silne przekonanie, że jak się znacjonalizuje, to będzie lepiej" i odnieście to do naszych czasów i obecnych haseł, Czy znów Polak ma być i przed szkodą i po szkodzie głupi?
tyle
2017-04-11 08:15:10
Winnym upadku Stoczni Szczecińskiej jest przewodniczący jej związków zawodowych, które w 2006 roku nie dopuściły do jej przejęcia przez zachodniego inwestora.
aha
2017-04-10 23:12:45
I co, ktoś naiwny myśli, że zobaczymy zamykanego w więzieniu jakiegokolwiek polityka, odpowiedzialnego za stocznię?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA