Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

W KURIERZE. „Petucha” w parku przemysłowym

Data publikacji: 27 czerwca 2016 r. 13:58
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:07
W KURIERZE. „Petucha” w parku przemysłowym
 

„Pierwsza Dama PKP”, jak nazywano niegdyś lokomotywę Pt 47-14, po raz kolejny doczekała się liftingu. Najpierw kilka lat temu nowy wygląd przywrócili jej własnoręcznie lokalni samorządowcy i kolejarze, a niedawno odnowy parowozu podjął się właściciel stargardzkiej firmy Pesta 2.

Zabytkową lokomotywę sprowadzono z Białogardu i na początku stała się największym eksponatem w Szkolnym Muzeum Tradycji Kolejnictwa na Pomorzu Zachodnim. Jednak parowóz, który dzięki 4 osiom napędowym i 2 tys. KM jeździł niegdyś z prędkością do 110 km/h i prowadził pociągi pospieszne, powoli ulegał coraz większej dewastacji.

Żeby zabytkowa maszyna nie stała się ofiarą złomiarzy i amatorów tanich trunków, kilkanaście lat temu przetoczono ją z placu przy ówczesnym miejscowym Zespole Szkół Budowlano-Technicznych na dworzec PKP. Przez długi czas stanowiła nie lada atrakcję dla podróżnych. Często służyła nawet jako tło na zdjęciach nowożeńców. Jakiś czas później „Petuchę” zaczęła trawić rdza i jej odnowa ponownie stała się koniecznością. ©℗

Więcej w poniedziałkowym Kurierze Szczecińskim i e-wydaniu z 27 czerwca 2016 r.

Tekst i fot. (gra)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Kolej
2016-06-28 08:02:50
Zrobić raz, a porządnie. Ale dziwne, że po remoncie przez samorządowców pojawiła się rdza...
TZ.
2016-06-27 15:22:57
Wielka szkoda, że PKP żałuje pieniędzy na utrzymanie na chodzie bodaj jednej lokomotywy parowej w każdym okręgu. Jeszcze 10 lat temu Szczecin miał czynny parowóz, który w weekendy i wakacje prowadził pociągi turystyczne. Długi czas stał na bocznym torze w Stargardzie. W całej Polsce czynnych jest kilka parowozów, pozostających pod opieką miłośników techniki kolejowej. W Wolsztynie jest jedyna parowozownia PKP, która ma czynne parowozy, obsługujące pociągi na liniach lokalnych. Kiedyś był tam spory zestaw lokomotyw, teraz większość z nich została odstawiona i rdzewieje. Nigdy pewnie nie wrócą do ruchu. Parowozy Pt47 to rodzima, polska konstrukcja. Szkoda, że epoka tych pięknych maszyn się skończyła.
Jan
2016-06-27 14:54:45
Pendolino po Szczecińsku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA