Czwartek, 27 listopada 2025 r. 
REKLAMA

W środowym porządku obrad rządu jest m.in. projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry

Data publikacji: 16 września 2025 r. 09:55
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2025 r. 10:45
W środowym porządku obrad rządu jest m.in. projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry
Fot. Dariusz Gorajski  

Na środowym posiedzeniu rząd ma zająć się m.in. projektem ustawy o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry, który miałby powstać w 2026 r. i objąć obszar o powierzchni 3 tys. 856,30 ha.

REKLAMA

W uzasadnieniu projektu ustawy o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry wskazano, że jego siedzibą miałoby być Gryfino. Tworzy się go w celu m.in. zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych oraz przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody.

Projektowany Park Narodowy Doliny Dolnej Odry ma objąć obszar o powierzchni 3 tys. 856,30 ha w województwie zachodniopomorskim. Na tym obszarze ma być możliwe prowadzenie wędkarstwa, tj. amatorskiego połowu ryb oraz rybactwa i rybołówstwa kulturowego rozumianego jako połów np. ryb sposobem tradycyjnym dla danego regionu. Wędkarstwo ma być możliwe na zasadach określonych w planie ochrony, zadaniach ochronnych lub w zarządzeniu dyrektora parku narodowego.

Do rybactwa i rybołówstwa kulturowego będzie miał zastosowanie przepis przewidujący, że w planie ochrony parku narodowego, a do czasu jego sporządzenia – w zadaniach ochronnych – ustala się miejsca, które mogą być udostępniane, oraz maksymalną liczbę osób mogących przebywać jednocześnie w tych miejscach. Katalog elementów planu ochrony parku ma zostać uzupełniony o wskazanie obszarów i miejsc udostępnianych dla celów rybactwa i rybołówstwa kulturowego.

Początkowo posiedzenie rządu planowane było na wtorek. W poniedziałek wieczorem na stronie rządu pojawiła się informacja, że odbędzie się ono w środę o godz. 13.

Logo PAP Copyright

REKLAMA

Komentarze

Ludzie, narodzie
2025-09-18 09:09:52
miast i wsi! Już jest wszystko PO-zamiatane. Od 10-lat (co najmniej) w Szczecinie były spotkania D-PL "Odra jako rzeka..." Skończyło się gdy jedna Niemka PO-wiedziała; „Teraz mój drogi Donaldzie wrócisz do swojego kraju, by ponownie stać przy tych wartościach. Pamiętaj Donaldzie, kiedy znów Cię spotkamy, zobaczymy Cię, tak jak powiedziałeś, jako premiera” . Coś dodać?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@Edek
2025-09-17 16:49:24
Mylisz się. Budowle i urządzenia hydrotechniczne będą mogły powstawać, tylko będą musiały spełniać wysokie normy ekologiczne i nie zagrażać bioróżnorodności parku. Co nie będzie mogło się tam rozwijać, to rybołówstwo na skalę przemysłową i przemysł ciężki. Jak dla mnie same plusy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
kaprys zielonych?
2025-09-17 08:45:08
- to jest "lebens raum" dla D.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@Edek
2025-09-16 21:25:58
I to jest wypowiedz z sensem. RACJA. W przyszłości Odra jako droga wodna może mieć ogromne znaczenie a przyroda obroni się sama.Tworzenie PN narodowego na siłę zdaje się być popisówką rządu i kaprysem zielonych.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Edek
2025-09-16 19:48:06
będzie można ale nie będzie można bo Odra bez inwestycji w infrastrukturę (zakazanych) będzie dostępną sezonowo i bez większego znaczenia gospodarczego. To że dziś mało pływa po Odrze nie oznacza że np po budowie portu kontenerowego w Świnoujściu (inna oprotestowana przez Niemców inwestycja) jej rola nie byłaby dużo większa. Az dziwne że tego nie widzicie - nie chodzi o to co dziś ale o to co będzie jutro - przyroda sobie poradzi.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do dodo
2025-09-16 18:55:52
To że rząd pisu coś tam obiecał, to nic nie znaczy, bo oni niczego nie doprowadzili porządnie do końca. I teraz niby winne Niemcy, a nie nieudolność tego rządu, który nawet promu nie potrafił zbudować, a co tu dopiero mówić o użeglowieniu rzeki rozmiarów Odry. Poza tym, te "stopnie wodne" czemu miały by służyć? Jak to niby miałoby usprawnić żeglugę śródlądową? Masz w ogóle pojęcie o żegludze, czy tylko robisz kopiuj-wklej tego co udało ci się na prędce wyszukać? Najpierw się doucz!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Aro
2025-09-16 17:48:02
Czekam na efekty, nie zapowiedzi, które słyszę od dwóch lat.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@hajja
2025-09-16 16:31:17
Do dziś nie ma ratyfikacji polsko-niemieckiej umowy w sprawie inwestycji na Odrze granicznej, choć podpisano ją 27 kwietnia br. podczas wizyty kanclerz Angeli Merkel w Warszawie. Posłowie PiS zastanawiają się, czy chodziło tylko o medialną „ustawkę”, bo rządowi „był potrzebny sukces”. – Umowa została podpisana w świetle kamer, bo był potrzebny sukces – mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej poseł Joachim Brudziński. – A jakie są efekty? Do dziś jej nie ratyfikowano. W tej sprawie mamy d
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do hajja (3)
2025-09-16 16:29:27
Władze Brandenburgii są zaniepokojone rozbudową zapór na polskim brzegu Odry – informuje „Tagesspiegel”. Prace, które mają poprawić żeglowność rzeki, w ocenie Zielonych naruszają unijne prawo....https://www.tvp.info/60319863/zapory-wodne-na-odrze-niemiecka-brandenburgia-sprzeciwia-sie-planom-rozbudowy-bedzie-interwencja-brukseli
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@hajja. Czy ty nie
2025-09-16 16:28:55
Kiedy ty widziałeś pogłębiarkę na Odrze poniżej Szczecina? A po drugie, to projekt parku nie zawiera w swoich granicach rzek Odry ani Regalicy. Obie te rzeki będą mogły funkcjonować na takich samych zasadach jak teraz. A żegluga na nich i tak jest tylko symboliczne od bardzo dawna.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do hajja (3)
2025-09-16 16:28:06
Niemieckie media podają, powołując się na komunikaty polskich instytucji, że Polska “wygasza prace” zmierzające do rozbudowy żeglugi na Odrze. Inwestycji na Odrze sprzeciwia się strona niemiecka i organizacje ekologów. Decyzję ws. zatrzymania inwestycji na Odrze podjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po skargach ekologów i ministerstwa środowiska Brandenburgii. https://kresy.pl/wydarzenia/polska-wygasza-prace-na-odrze-tego-chcial-niemiecki-lobbing/
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do hajja (2)
2025-09-16 16:26:04
Stare i ujeb..e.. http://www.tvp.info/36537040/rzad-chce-rozmawiac-z-niemcami-w-sprawie-odry Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej po raz kolejny zaapeluje do niemieckiego rządu o rozmowy w sprawie przywrócenia żeglugi na Odrze. Strona polska liczy, że po sformowaniu nowego rządu w Niemczech rozmowy zaczną się jeszcze w pierwszej połowie roku.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do hajja
2025-09-16 16:24:41
Stare i ujeb..e przez? https://24kurier.pl/aktualnosci/gospodarka/..Na Odrze będzie około 20 stopni wodnych – zapowiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W czwartek (5 kwietnia) otworzył konferencję konsultacyjną dla nadodrzańskich samorządów, zorganizowaną w Akademii Morskiej w Szczecinie. Zaprezentowano na niej wstępne warianty modernizacji Odry na jej granicznym odcinku. To drugie takie spotkanie. Pierwsze się odbyło w listopadzie ub. roku we Wrocławiu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@hajja. Czy ty nie
2025-09-16 15:48:36
rozumiesz, ze aby byla zegluga potrzebne jest poglebianie rzeki, uregulowanie sprawy nabrzezy itp.? Plywac to tam beda kajaki.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@edek
2025-09-16 15:40:03
co ty bredzisz pisowski trolu? jakie barki? wczoraj byłem na rybach na odrze zachodniej i przez 6 godzin ani jednej nie widziałem? ten wypisuje co mu stary ramol z dyrekcji przysle
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
hajja
2025-09-16 15:00:15
Jak czytam niektóre komentarze, to mam wrażenie że ludzie je piszący niczego nie rozumieją i powtarzają tylko propagandę bez krztyny refleksji. Ten park nie jest dla Niemców, tylko dla nas, żeby bogactwo przyrodnicze tego regionu nie zostało zniszczone przez duży przemysł. Zarówno żegluga, jak i rybołówstwo będą na terenie parku dozwolone. Co będzie niedozwolone, to działalność przemysłowa dużych firm - w tym niemieckich. Pan Stasio będzie sobie mógł dalej łowić włokiem, ale wielki koncern nie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Brawo
2025-09-16 14:56:29
Czy ci Niemcy są teraz z tobą w pomieszczeniu?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
gh
2025-09-16 14:41:06
Bajanie o możliwe o możliwości prowadzenie wędkarstwa, rybactwa i rybołówstwa kulturowego rozumianego jako połów np. ryb sposobem tradycyjnym dla danego regionu czy o swobodzie poruszania się kajakami - do czasu zmiany rozporządzenia czy opracowania planu ochrony i będzie zakaz. W innych PN (Drawieński, Gór Stołowych) na początku było mało ograniczeń, ale w miarę upływu czasu pojawiają się nowe - i t u będzie to samo. A najważniejsze - co ktoś już napisał - będą etaty i stołki dla swoich.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Brawo
2025-09-16 14:16:23
Masz rację. Niemiecka przyroda zasługuje na taka ochronę.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Edek
2025-09-16 13:46:10
Park nie będzie obejmował głównego nurtu Odry, o czym więc ty bredzisz? Żegluga na Odrze odbywać się będzie niezmiennie - czyli prawie jej nie będzie, bo i teraz nie ma. Park niczego nie zmieni.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Brawo
2025-09-16 13:17:20
Nasza przyroda zasługuje na taką ochronę.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Edek
2025-09-16 13:01:11
Edek ma rację, rzeki w Niemczech to trasy transportowe dla barek z wszelkimi ładunkami. Transportują nawet kontenery, a ruch jak na ulicy z tramwajami.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Oj tam,oj tam (2)
2025-09-16 12:51:15
Dlaczego ? W Niemczech i Danii projektuje się budowę tunelu łączącego oba kraje, kosztorys opłacalności wychodzi prawie na "zero". Do "przerobu" są miliardy Euro więc bajanie o Odrze lub Wiśle jako drodze wodnej /konkurencji dla transportu lądowego/ to pic. Pozostanie dla Odry i Wisły tylko; flisy, wianki, i kajaki. Przykład; "Flisactwo docenione. Piąta polska tradycja wpisana na listę UNESCO https" ://24kurier.pl/ekurier/flisactwo-docenione-piata-polska-tradycja-wpisana-na-liste-unesco/
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Nareszcie
2025-09-16 12:48:05
Ale czego nie mogłeś się doczekać? Kilkudziesięciu stołków dla swoich i tablic z zakazami dla innych? Ty normalny jesteś?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Oj tam, oj tam
2025-09-16 12:46:47
PiS-zę i PO-wtarzam od kilku lat. W kwietniu odbywał się w Szczecinie "spęd" (PL-D) z tematem Odra jako rzeka. Wisła i Odra nigdy nie będą rzekami, które będą znaczące w transporcie towarów.Unia, bez której pomocy nie można nic zrobić na Odrze i Wiśle NIGDY nie pozwoli, aby towary ze Skandynawii na południe Europy miały krótszą o 1000 km drogę.Unia da na nowe dwie autostrady "wschód-zachód" /tani rynek zbytu/, ale nie na Odrę lub Wisłę. Dlaczego ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Edek
2025-09-16 12:19:37
Kolejna ustawa proniemieckiego nierzadu ktory nie sluźy Polsce i rozwojowi gospodarczemu Polski. POlecam wycieczke do rzeszy żeby zobaczyc jak wygladaja i jak sa wykorzystywane godpodarczo główne rzeki Niemiec.Ciekawe co jeszcze Niemcy zablokuja w Polsce?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Nareszcie
2025-09-16 11:58:43
Jak długo trzeba było czekać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Nareszcie
2025-09-16 11:58:38
Jak długo trzeba było czekać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wynocha
2025-09-16 11:41:10
z tym parkiem wy rzecznicy niemieckiego interesu gospodarczego!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@ Putin lubi to
2025-09-16 11:38:42
niestety nie mogę ci doradzić leczenia czegokolwiek bo jesteś na wskroś przesiąknięty wyssaną z mlekiem matki nienawiscia do Polski i Polaków.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ Putin lubi to
2025-09-16 11:01:43
Lecz się na kulosy,bo na dekiel za późno😆.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Putin lubi to
2025-09-16 10:21:19
znany i ceniony miłośnik przyrody, ceniony przyjaciel zwierząt Jego Ekscelencja Władimir Władimirowicz Putin lubi tę inicjatywę narodu niemieckiego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA