Wytyczanie i usypywanie podbudowy torowiska kolejowego, wykopy i układanie instalacji, brukowanie chodników i dojazdów do budynków, porządkowanie pasów poboczy i obsiewanie ich trawą, montaż stalowych konstrukcji kolejnych fragmentów murów oporowych przy wznoszonych nowych wiaduktach u zbiegu al. Wojska Polskiego z ul. Romualda Traugutta. To tylko część prac przy nowym węźle Łękno z odcinkiem szczecińskiej trasy średnicowej, które – co już wiadomo – będą gotowe później i droższe niż zakładał plan.
W ramach prac związanych z budową trasy średnicowej prowadzono w ostatnim czasie m.in. roboty przy kruszeniu elementów betonowych i kamiennych, hałdowaniu materiału, humusowaniu skarp. Prowadzono również prace brukarskie i przy pielęgnacji zieleni. Te ostatnie m.in. po obu stronach w pasach poboczy w al. Wojska Polskiego od skrzyżowań z ulicami Ludwika Solskiego i Bolesława Prusa do ul. Romualda Traugutta. Nowy pas chodnika ułożony został także od skrzyżowania z ul. Bohdana Zaleskiego do wysokości wjazdu na pobliską stację paliw. Na ułożenie warstw nawierzchni wszędzie wciąż jeszcze czekają gotowe z podbudową odcinki nowych pasów rowerowych. W rejonie stacji paliw w kierunku nowych wiaduktów część prac brukarskich jeszcze trwa. Po rozbiórce starej nawierzchni szykowany jest grunt pod konstrukcję odcinka nowej jezdni na wyłączonym z ruchu prawoskręcie z ul. Bohdana Zaleskiego w nitkę jezdni al. Wojska Polskiego w kierunku centrum.
Na samej ul. Bohdana Zaleskiego aż do przejazdu kolejowego w rejonie, gdzie zbiegają się ulice Henryka Sienkiewicza i Samuela Lindego przebudowywany jest na całej długości m.in. system kanalizacyjny. Po pracach wykonanych dotąd w pasie jezdni od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego na wysokości skweru Telesfora Badetki teraz drogowcy w głębokich wykopach kładą rury na odcinku między ul. Spółdzielczą i ul. Stanisława Leszczyńskiego.
Przyszły węzeł Łękno to równocześnie budowa odcinka trasy średnicowej wraz z torowiskiem kolejowym po nowym śladzie i prowadzącego pod nowymi wiaduktami. W celu wyrównania podłoża, przeprowadzono tam dotąd prace przy makroniwelacji terenu pod ten szlak dla pociągów w nowym kształcie, zlokalizowany w większym niż dotąd oddaleniu niż obecnie od strony zabudowy willowej przy ul. Henryka Sienkiewicza. A usytuowanym za to bliżej znajdującego się po przeciwnej stronie skraju parku Briksa. Równocześnie trwa montaż kabli pod oświetlenie uliczne, jak i inne sieci podziemnego uzbrojenia, w tym przy budowie kanalizacji deszczowej. Na plac budowy zwiezione zostały także kolejne odcinki szyn i podkładów torów z betonu.
Przypomnijmy, że węzeł Łękno i i odcinek trasy średnicowej teraz realizowane to jedno z największych i ważniejszych przedsięwzięć drogowych w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Po ukończeniu ma pełnić funkcję jednego z centrów przesiadkowych na przyszłej trasie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek ROVER INFRAESTRUCTURAS i ROVERPOL. Całkowity jej koszt na dziś, czyli po najnowszym z aneksów datowanym na ostatni dzień kwietnia br., przekroczył 131 mln 470 tys. zł. Jednocześnie znalazł się w nim zapis o wydłużeniu z 24 do 27 miesięcy terminu na ukończenie zadania.
Na sfinansowanie zabezpieczona jest dotacja z puli środków na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Transportowych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w kwocie 73 mln zł. Roboty w zakresie branży kolejowej objęte zostały zaś dofinansowaniem w ramach projektu p.n. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” z puli funduszy przeznaczonej na rozwój transportu kolejowego w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 na poziomie 12 832 309 zł. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK