Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Węzeł Łękno w budowie za więcej i dłużej [GALERIA]

Data publikacji: 17 maja 2020 r. 06:36
Ostatnia aktualizacja: 25 czerwca 2020 r. 19:28
Węzeł Łękno w budowie za więcej i dłużej
 

Wytyczanie i usypywanie podbudowy  torowiska kolejowego, wykopy i układanie instalacji, brukowanie chodników i dojazdów do budynków, porządkowanie pasów poboczy i obsiewanie ich trawą, montaż stalowych konstrukcji kolejnych fragmentów murów oporowych przy wznoszonych nowych wiaduktach u zbiegu al. Wojska Polskiego z ul. Romualda Traugutta. To tylko część prac przy nowym węźle Łękno z odcinkiem szczecińskiej trasy średnicowej, które – co już wiadomo – będą gotowe później i droższe niż zakładał plan.

REKLAMA

W ramach prac związanych z budową trasy średnicowej prowadzono w ostatnim czasie m.in. roboty przy kruszeniu elementów betonowych i kamiennych, hałdowaniu materiału, humusowaniu skarp. Prowadzono również prace brukarskie i przy pielęgnacji zieleni. Te ostatnie m.in. po obu stronach w pasach poboczy w al. Wojska Polskiego od skrzyżowań z ulicami Ludwika Solskiego i Bolesława Prusa do ul. Romualda Traugutta. Nowy pas chodnika ułożony został także od skrzyżowania z ul. Bohdana Zaleskiego do wysokości wjazdu na pobliską stację paliw. Na ułożenie warstw nawierzchni wszędzie wciąż jeszcze czekają gotowe z podbudową odcinki nowych pasów rowerowych. W rejonie stacji paliw w kierunku nowych wiaduktów część prac brukarskich jeszcze trwa. Po rozbiórce starej nawierzchni szykowany jest grunt pod konstrukcję odcinka nowej jezdni na wyłączonym z ruchu prawoskręcie z ul. Bohdana Zaleskiego w nitkę jezdni al. Wojska Polskiego w kierunku centrum.

Kolejny odcinek trasy średnicowej

Na samej ul. Bohdana Zaleskiego aż do przejazdu kolejowego w rejonie, gdzie zbiegają się ulice Henryka Sienkiewicza i Samuela Lindego przebudowywany jest na całej długości m.in. system kanalizacyjny. Po pracach wykonanych dotąd w pasie jezdni od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego na wysokości skweru Telesfora Badetki teraz drogowcy w głębokich wykopach kładą rury na odcinku między ul. Spółdzielczą i ul. Stanisława Leszczyńskiego.

Węzeł Łękno

Przyszły węzeł Łękno to równocześnie budowa odcinka trasy średnicowej wraz z torowiskiem kolejowym po nowym śladzie i prowadzącego pod nowymi wiaduktami. W celu wyrównania podłoża, przeprowadzono tam dotąd prace przy makroniwelacji terenu pod ten szlak dla pociągów w nowym kształcie, zlokalizowany w większym niż dotąd oddaleniu niż obecnie od strony zabudowy willowej przy ul. Henryka Sienkiewicza. A usytuowanym za to bliżej znajdującego się po przeciwnej stronie skraju parku Briksa. Równocześnie trwa montaż kabli pod oświetlenie uliczne, jak i inne sieci podziemnego uzbrojenia, w tym przy budowie kanalizacji deszczowej. Na plac budowy zwiezione zostały także kolejne odcinki szyn i podkładów torów z betonu.

Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Szczecinie

Przypomnijmy, że węzeł Łękno i i odcinek trasy średnicowej teraz realizowane to jedno z największych i ważniejszych przedsięwzięć drogowych w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Po ukończeniu ma pełnić funkcję jednego z centrów przesiadkowych na przyszłej trasie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek ROVER INFRAESTRUCTURAS i ROVERPOL. Całkowity jej koszt na dziś, czyli po najnowszym z aneksów datowanym na ostatni dzień kwietnia br., przekroczył 131 mln 470 tys. zł. Jednocześnie znalazł się w nim zapis o wydłużeniu z 24 do 27 miesięcy terminu na ukończenie zadania.

Na sfinansowanie zabezpieczona jest dotacja z puli środków na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Transportowych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w kwocie 73 mln zł. Roboty w zakresie branży kolejowej objęte zostały zaś dofinansowaniem w ramach projektu p.n. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” z puli funduszy przeznaczonej na rozwój transportu kolejowego w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 na poziomie 12 832 309 zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK 

REKLAMA

Komentarze

A kto to akceptuje
2020-06-25 19:17:31
Wróciłem do Szczecina po około 3 miesiącach nieobecności i muszę się zgodzić z wieloma komentarzami, tak jak kiedyś to widać było postęp prac tak teraz nic się nie dzieje
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Rowerzysta.
2020-05-17 20:39:09
O wiadukcie na Łęknie można zapomnieć. Przejazd rowerem przez park za 10 lat. Pod koniec budowy okaże się, że wiadukt trzeba zaprojektować - jak na Spacerowej... Ale wszyscy to mają głęboko!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ala66
2020-05-17 18:07:52
"zbiegają się ulcei" :), może warto dwa razy przeczytać przed publikacją? :)
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zaczęło się...
2020-05-17 17:30:57
Przedłużanie terminu, większe koszty, nocne przymrozki, ulewne deszcze, potem susza i brak wody... i zakończenie inwestycji z rocznym poślizgiem - to już normalka.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kk
2020-05-17 16:36:54
Tylko jakoś postępu prac nie widać nagle jak by to zamarło zero ludzi nic się nie dzieje jak było kilka tygodni temu tak jest dzisaj zero postępów
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Bielik
2020-05-17 15:57:11
10/10 👍👍👍
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Powtórka
2020-05-17 13:40:34
Chyba będziemy mieli podobny scenariusz jak z firmą Energopol bo obecną firma budującą węzeł Łekno opóźnia termin wykonania i podnosi cenę czyli ma problemy finansowe a co najgorsze wygrała kolejny przetarg na modernizację następnych odcinków drogowo tramwajowych w Szczecinie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bogda
2020-05-17 11:08:27
Koszty powinny zostać przeniesione na firmę Rover za nie udolne kierowanie i zarządzanie budowa dlaczego my mieszkańcy i podatnicy mamy trącić. Logistyka tej budowy jest na zasadzie kto rano wstaje ten jest wladny
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Greś
2020-05-17 10:08:27
Jak miasto rozwiąże problem dalszej przebudowy obwodnicy do 26 kwietnia bo tory które są już przebudowywane będą kolidować z obwodnicą.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bielik
2020-05-17 09:57:49
No toż to szok! Drożej i dłużej! Przecież to się nigdy za jaśnie nam panującego Krzystka nie zdarzyło! Do tej pory przecież wszystkie zamówienia były w terminie i za uzgodnioną w przetargu kwotę. Jestem porażony tą informacją
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
wojtek
2020-05-17 08:27:52
Kiedy wróci autobus 67 na Traugutt??? Nie kursuje od 8 listopada ubiegłego roku. Trawniczki , chodniki , ścieżki rowerowe to kosmetyka. A to co istotne dla mieszkańców miasta nie ruszone.Starsi ludzie mieszkający w tej części Pogodna są odcięcie od swiata. Planisci i nadzorujący ta inwestycję natychmiast do wymiany!!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Chwilkowski
2020-05-17 07:55:00
Za 130 mln zł węzeł bezkolizyjny + prawie 1 km jezdni dwujezdniowej + wymiana torów wraz z ich przesunięciem to nie jest dużo. Za zwykle skrzyżowanie ze światłami i niepotrzebny obecnie drugi most w Podjuchach trzeba zapłacić 104 mln zl. A korki i tak w Podjuchach będą. Pamietajmy , że Krzystkopodobni np Sochański to typy prawnicze dla których korki są bez znaczenia i będą bronić budowy mostu pod mostem na Lasztownie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA