Szczecinianie, by być rano w Warszawie, muszą tam lecieć dzień wcześniej lub jechać całą noc pociągiem, w którym miejsc sypialnych lub do leżenia jest jak na lekarstwo. Stowarzyszenie SOM zaapelowało do PLL LOT o zwiększenie liczby dogodnych połączeń lotniczych!
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na niedawnym swym walnym zebraniu podjęło stanowisko w sprawie połączeń komunikacyjnych między stolicą Pomorza Zachodniego a Warszawą. Wystąpiło też do PLL LOT oraz Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów z zapytaniem o możliwość uruchomienia porannego lotu do stolicy.
– Przyjęte stanowisko jest wynikiem pogarszających się warunków skomunikowania Szczecina ze stolicą – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura SOM. – Od czasu likwidacji stacjonowania jednego samolotu LOT-u w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów oraz całkowitego zawieszenia kursowania pociągu we wczesnych godzinach porannych, wraz z zeszłoroczną zmianą rozkładu jazdy pociągów ze Szczecina, nie można dotrzeć dogodnym połączeniem do Warszawy przed godziną 10. Pierwszy samolot do stolicy odlatuje o godz. 8:55 i dopiero o godzinie 10 ląduje na lotnisku Chopina.
W stanowisku Stowarzyszenia SOM, pod którym się podpisał jego przewodniczący Piotr Krzystek, samorządowcy podnoszą, że za zwiększeniem liczby dogodnych lotów przemawia wydłużenie o godzinę przejazdu pociągów przez mającą trwać 2 lata modernizację linii kolejowej Warszawa – Poznań i rozpoczęcie wkrótce prac na torach między Poznaniem a Szczecinem-Dąbiem. Przelot zaś trwa znacznie krócej! Ponadto, konkurencja na rynku lotniczych połączeń krajowych (wieczorny rejs linii Ryanair) sprawiła, że samoloty są niemal pełne, a bilety na nie bardziej dostępne cenowo.
– Od dłuższego czasu obserwujemy bardzo duże zainteresowanie lotami do i z Warszawy – przyznaje Krzysztof Domagalski, rzecznik PL Szczecin-Goleniów im. NSZZ „Solidarność”. – W przypadku linii Ryanair – obłożenie samolotów (boeing 737 ma 189 miejsc – mag) przekracza 95 proc., generując całkowicie nowych pasażerów (dotychczas korzystających z kolei lub transportu samochodowego). To połączenie w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju branży turystycznej w regionie Pomorza Zachodniego. Mając alternatywę w postaci 50 minut lotu – coraz więcej osób ze stolicy wybiera nasz region jako cel, krótkich 3-4 -dniowych wycieczek.
Tak samo połączenie PLL LOT do i z Warszawy cieszy się ogromną popularnością. Nierzadko, zdarza się, iż samolot (bombardier 400 z 78 miejscami – mag) odlatuje lub przylatuje wypełniony w 100 procentach. Oprócz ruchu point to point, dzięki coraz większej ilości atrakcyjnych połączeń realizowanych przez PLL LOT via Warszawa, z miesiąca na miesiąc notujemy bardzo duży wzrost pasażerów tranzytowych, przesiadających się na lotnisku Chopina. Te dane pokazują, iż petycja oraz starania SSOM jak najbardziej wpisują się w potrzeby Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, jak i całego Pomorza Zachodniego. Z całą pewnością w naszych rozmowach z PLL LOT będzie to jeden z ważniejszych argumentów za zwiększeniem częstotliwości połączeń na trasie Warszawa – Szczecin – Warszawa.
W czerwcu do Warszawy z goleniowskiego portu poleciało 10 163 pasażerów, a przyleciało do nas 10 063. W tym miesiącu lotnisko szacuje, że obsłuży w sumie ok. 22 tys. pasażerów na tych połączeniach.
– W sierpniu zaś zainteresowanie Szczecinem jeszcze bardziej wzrośnie, bo przecież będą The Tall Ships Races i mistrzostwa w siatkówce mężczyzn – dodaje rzecznik.
Stowarzyszenie o wsparcie swojego apelu zwróciło się do wojewody oraz parlamentarzystów wywodzących się z SOM. Biuro prasowe PLL LOT nie odpowiedziało nam na pytanie, czy zwiększenie liczby rejsów między Szczecinem a Warszawą jest możliwe.
(mag)