Wodorowe testy w Szczecinie. Autobus wozi pasażerów i oczyszcza powietrze
Wodorowe testy w Szczecinie. Autobus wozi pasażerów i oczyszcza powietrze
[GALERIA, FILM]
(akt. 1)
Data publikacji: 10 lipca 2023 r. 10:38
Ostatnia aktualizacja: 10 lipca 2023 r. 22:52
Fot. Ryszard Pakieser
Na szczecińskich ulicach pojawił się wodorowy autobus. Przez kilka dni będzie testowany na liniach, obsługiwanych przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica". Miasto chciałoby kupić pojazdy o takim napędzie, choć na razie są one drogim rozwiązaniem. Niezależnie od tego planuje wybudować pierwszą w regionie stację tankowania wodorem.
Stacja do tankowania wodoru ma powstać w rejonie ul. Gryfińskiej i Hangarowej. Umowa na dzierżawę terenu jest już podpisana. Autobus, który przyjechał na testy, tankowany jest z mobilnej stacji, która razem z nim dotarła do Szczecina.
- To jest polski autobus, zaprojektowany i stworzony przez polskich inżynierów od zera - tłumaczy Maciej Nietopiel, prezes PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. - NesoBus to najnowsze rozwiązania technologiczne, najczystsze, ekologiczne, to jest coś, do czego będziemy dążyli. Transport wodorowy jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zeroemisyjność. Pojazd został skonstruowany, otrzymał homologację, wygraliśmy już pierwszy przetarg na dostawę tych autobusów i mamy nadzieję, że kolejne miasta będą ogłaszały takie przetargi.
Po szczecińskich ulicach jeździ 16 autobusów hybrydowych i 14 elektrycznych.
Pojazdy wodorowe określane są jako zeroemisyjne. Napędza je silnik elektryczny, ale energia powstaje, gdy tankowany wodór podczas reakcji chemicznej z powietrzem zamienia się w destylowaną parę wodną. Taki autobus „emituje" więc wodę i oczyszczone powietrze. Jego wadą jest na razie wysoka cena samego pojazdu i wodoru oraz konieczność zjazdu do zajezdni w celu zatankowania. W przypadku tradycyjnej stacji powinno trwać to nie więcej niż 15 min. Autobusy elektryczne mają tę przewagę, że mogą być ładowane w zajezdni, ale także na przystankach końcowych, na których zamontowano szybkie ładowarki.
Zasięg autobusu wodorowego to 450 km. Testowany pojazd może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Zużywa ok. 8 kg wodoru na 100 km.
Tekst i film: Tomasz Tokarzewski
Więcej na ten temat we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 11 lipca 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@ Stanisław
2023-07-11 10:37:57
Nie pitol Stanisław. Porozmawiaj z kierowcami to będziesz wiedział. W Warszawce elektryczne autobusy mają wydzielone osobne parkingi na zajezdniach. Dlaczego? Bo lubią się zapalić. Koszt wymiany akumulatorów to ok 1.2 mln złotych. Więc pytam gdzie ta oszczędność??? Te ekspertyzy pisane na zamówienie to możesz sobie w buty wsadzić.
@Stanisław
2023-07-10 22:38:00
Od autobusów?
qaz
2023-07-10 21:34:30
Ciekawe, wodorowiec na jednym tankowaniu 450 km
elektryk na jednym ładowaniu 100 km.
Stanisław
2023-07-10 21:24:01
Niedawno czytałem o przyszłości komunikacji i według ekspertów lepszym a równocześnie o wiele tańszym rozwiązaniem są autobusy elektryczne niż wodorowe. Szczecin powinien mieć więcej autobusów elektrycznych. Powietrze na wielu ulicach jest bardzo zanieczyszczone spalinami.
;/
2023-07-10 16:30:26
Dlatego na liniach 87 i 68 bo tam najmniej patoli jezdzi przynajmniej na Warszewo .Prosze pamietac ze jest to autobus TESTOWY, dlatego biale siedzenia i brak innych oznaczeń jak w komunikacji juz zatwierdzonej.
Grażyna
2023-07-10 15:33:36
To jest super. Do tego powinniśmy dążyć, aby takich autobusów na wodór było więcej. Na moim osiedlu jest już ładowarka dla samochodów elektrycznych.
@?
2023-07-10 15:21:16
A ty to chyba jesteś fornal bez własnego majątku, że z taką nonszalacją podchodzisz do kosztów niedopracowanej, nieefektywnej, drogiej i przynajmniej na razie zbędnej w komunikacji miejskiej technologii. Wiesz, że jako gołodupiec nie ty będziesz za to płacił.
RuthAJ
2023-07-10 14:42:52
Najlepszy pomysł, gdy każdy ma swoją skutera, taniej i mniej problemów z ruchem.
?
2023-07-10 13:22:13
@a ile koni za to można by kupić i powozów ....
Nick
2023-07-10 13:21:09
Wszystko fajnie tylko w modelu który ma jezdzic po mieście powinny być uchylne ok a a tu zero ,wszystko zabudowane jak w mikrofali ,tak się jeździć nie są nawet jak jest klima to ona nie zastąpi świeżego powietrza jak nie ma upałów
A ile
2023-07-10 12:00:53
niezawodnych autobusów spalinowych można kupić za jeden wodorowy? Wodór - brak stacji tankowania, brak efektywnej technologii pozyskania, bardzo niebezpieczy i wybuchowy. Znowu w wyniku działania lobbystów w UE Polacy mają finansować nieswoją technologię, żeby Zachód był dalej bogaty, a Wschód dalej gonił marchewkę zawieszoną na patyku. Tym razem za budowanie autobusów wzięła się stacja telewizyjna razem z telefonią komórkową... te "eko" to musi być biznes!
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.