Miejska spółka Żegluga Szczecińska walczy o dwa atrakcyjne nabrzeża położone u stóp Wałów Chrobrego. Chce je przejąć i wyremontować na wzór tych, które są położone przy Łasztowni. Ale przeciwna temu jest firma użytkująca nabrzeża oraz jedno z ministerstw. Sprawa przeniosła się właśnie na salę sądową.
Użytkownikiem wieczystym Nabrzeża Wieleckiego i Bulwaru Chrobrego jest Polsteam – Żegluga Szczecińska, w której udziałowcami są dwie firmy – Żegluga Polska SA oraz spółka miejska Żegluga Szczecińska. Aby miasto mogło przejąć te atrakcyjnie położone tereny, musi nabyć resztę udziałów w Polsteam Żegluga Szczecińska. Dzięki temu można będzie dokonać zmian w księgach wieczystych i pozwolić Żegludze Szczecińskiej faktycznie przejąć kontrolę nad Nabrzeżem Wieleckim i Bulwarem Chrobrego. Ma to pozwolić na rozpoczęcie modernizacji nabrzeży. Wartość udziałów w spółce Polsteam – Żegluga Szczecińska została wyceniona w 2016 roku. Wynosi ona 4,45 mln zł (w tym 2,248 mln zł – tereny i 1,697 mln zł – jednostki „Penne Queen” i „Odra Queen”). Jeszcze w czerwcu tego roku miasto informowało, że została podpisana umowa przedwstępna, a Żegluga Szczecińska posiada odpowiednie zgody na przeprowadzenie transakcji. Okazało się jednak, że Żegluga Polska SA nie uzyskała wymaganej zgody Skarbu Państwa, który w dodatku zaproponował miastu odkupienie jego udziałów.
Kilka dni temu do przewodniczącego Rady Miasta Szczecin trafiło pismo z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Resort informuje, że Polsteam Żegluga Szczecińska nie rozważa transakcji przeniesienia własności nabrzeży, gdyż ich eksploatacja jest rentowna. Miasto ma jednak odmienne zdanie na ten temat.
Okazuje się, że konflikt między obu spółkami właśnie przeniósł się do sądu. Żegluga Szczecińska 15 listopada tego roku zdecydowała się na skierowanie sprawy przeciwko Polsteam – Żegluga Szczecińska o wydanie Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego.
– Chodzi o wyjaśnienie trwających od wielu lat wątpliwości co do ważności umowy, na podstawie której w 1998 roku ówczesne Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska przeniosło na spółkę jako aport prawo wieczystego użytkowania Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego. Żegluga Szczecińska jako następca prawny Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Szczecińska, wniosła do Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum pozew o wydanie tych nabrzeży. Miejska spółka Żegluga Szczecińska od kilku lat próbowała znaleźć polubowne rozwiązanie sprawy wadliwie wniesionego w 1998 roku aportu. Wspólnicy zawarli w sierpniu 2016 roku przedwstępną umowę sprzedaży udziałów w Polsteam, na mocy której Żegluga Szczecińska stałaby się stuprocentowym właścicielem spółki Polsteam, a przez to z powrotem wieczystym użytkownikiem nabrzeży. Na zawarcie umowy przyrzeczonej, przenoszącej własność udziałów, decyzją z 9 grudnia 2016 roku minister skarbu państwa nie wyraził zgody – mówi Tomasz Owsik-Kozłowski, rzecznik prasowy Żeglugi Szczecińskiej.
Dlatego Żegluga Szczecińska zdecydowała się na skierowanie sprawy na drogę sądową.
– Spółka stoi na stanowisku, że bezwzględnie należy doprowadzić do stanu, w którym prawowity użytkownik będzie w posiadaniu terenu, co następnie umożliwi oczekiwaną przebudowę i modernizację – wzorem pozostałych bulwarów i nabrzeży – dodaje Owsik-Kozłowski.
Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum uznał argumenty zawarte w pozwie Żeglugi Szczecińskiej i w dniu 21 listopada wydał postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania nabrzeży ograniczonymi prawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie. Sąd Rejonowy Szczecin-Prawobrzeże i Zachód w Szczecinie dzień później dokonał wpisu w księdze wieczystej prowadzonej dla nabrzeży o powyższych zakazach.
– Dzięki temu Polsteam – Żegluga Szczecińska nie będzie mogła zaciągnąć pożyczki od innej spółki Żeglugi Polskiej – Polsteam Frachtowanie. Jej zastawem miały być Bulwar Chrobrego i Nabrzeże Wieleckie. Spółka Polsteam – Żegluga Szczecińska od lat generuje straty i nie miałaby możliwości finansowych obsługi oraz spłaty zobowiązania. Wynikiem takiego działania byłoby odebranie nabrzeży przez pożyczkodawcę – Polsteam Frachtowanie – a więc pośrednio przez Żeglugę Polską. Miasto nie może zgodzić się na takie przejęcie nabrzeży, bo w naszym mniemaniu uniemożliwi to oczekiwaną przez mieszkańców modernizację i renowację nabrzeży – wyjaśnia rzecznik ŻSz.
Dodatkowo Żegluga Szczecińska, jako 49-procentowy udziałowiec Polsteam – Żeglugi Szczecińskiej – wniosło o likwidację spółki ze względu na generowane straty.
– Taki scenariusz sprawiłby, że nabrzeża, dzięki zabezpieczającym zapisom w umowach wprowadzonych przez miasto w roku 2013, wróciłyby do Żeglugi Szczecińskiej – stwierdził Owsik-Kozłowski.
D. STANIEWSKI
Fot. Elżbieta Kubowska