Wygrała wizja Łasztowni wrocławian
[GALERIA, FILM]
Data publikacji: 16 października 2017 r. 18:15
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:53
MPP - Maćków Pracownia Projektowa z Wrocławia zwycięzcą konkursu architektonicznego na zagospodarowanie szczecińskiej Łasztowni. Zdobyli pierwszą nagrodę w kwocie 150 tys. złotych. Według jury wygrali m.in. uwypukleniem walorów wysp Śródodrza oraz konsekwentną realizację założeń szczecińskiego projektu Floating Garden.
- W 2008 roku przedstawiliśmy w Szczecinie projekt Floating Garden zakładający powrót miasta do wody. Jednym z jego założeń było przeprowadzenie konkursu na zagospodarowanie Łasztowni. Ten temat to wielkie wyzwanie dla Szczecina. Inne miasta będą nam tego zazdrościć. Teraz trzeba zaadaptować plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu a następnie rozwiązania wybrane w konkursie. To będzie rzecz wyjątkowa. Ale do takich rozwiązań architektonicznych jesteśmy w Szczecinie już przyzwyczajeni - mówił Piotr Krzystek, prezydent miasta tuż przed ogłoszeniem wyników.
Do międzynarodowego konkursu zgłosiły się 242 pracownie z Polski, Europy, a także Japonii i USA. Ostatecznie swoje propozycje przysłało 26 zespołów architektów. Międzynarodowe jury kierowane przez profesor Magdalenę Staniszkis wyróżniło sześć z nich i przyznało trzy główne nagrody.
- Jury wysoko ocenia poziom nadesłanych prac. Konkurs potwierdził w całości założenia i cele, jakie określili jego organizatorzy. Zaprezentowane prace stanowią cenny materiał do podejmowania dalszych analiz strategii rozwoju miasta oraz kontynuowania budowania marki Floating Garden - stwierdziła prof. Staniszkis.
Trzecią nagrodę otrzymała para architektek - Aleksandra Krzywińska z Zielońki i Maja Matuszewska z Warszawy, druga nagroda przypadła zespołowi PARERGA - Bartosz Kowal ze Szwajcarii, Wojciech Mazan i Bartłomiej Poteralski z Austrii i Rafał Śliwa z Wrocławia.
- Wiele z prac było bardzo celnych. Będziemy z nich czerpać - zapowiedział prezydent Szczecina oceniając wyniki konkursu.
W styczniu tego roku miasto ogłosiło międzynarodowy konkurs architektoniczny na zagospodarowanie terenu Łasztowni. - Od północy, Wyspa Grodzka, obszar tzw. Portu Wolnocłowego, Kępa Parnicka i Wyspa Zielona. Całość terenu to powierzchnia ponad 280 ha. Pula nagród sięgnęła 425 tys. złotych (brutto). Pierwsza nagroda - 150 tys. zł, druga - 75 tys., trzecia - 50 tys. zł. Przyznano także sześć wyróżnień po 25 tys. zł. (dar)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
opos
2017-10-18 10:12:02
Dlatego Wrocław wygląda jak miasto z zachodu, tam się nie boją nowości -wystarczy pojechać i zobaczyć. To miasto na miarę XXI wieku,a Szczecin- cóż -zwykłe miasto z tramwajami i rajcami miasta,którzy nie mają żadnej wizji.
wujek Nil
2017-10-17 13:46:09
"właśnie miasto wydaje 40 mln na remont Trasy Zamkowej,która w myśl zwycięskiego projektu idzie do wyburzenia.Coś tu nie gra... "
Wszystko GRA! GRA MUZYKA i fajno jest! Przecież nie o projekt tu chodzi... zrobi się jeszcze ze 200 takich. Zresztą mnóstwo już zrobiono i to w Szczecinie na Politechnice (o przepraszam teraz ZUT)w ramach Programu Water Front, ale o tym przecież Urzędnicy nie wiedzą - nigdy przecież nie byli na ZUT ani na Politechnice - to skąd mają wiedzieć. No to teraz z tą "wystawką" do Wenecji, San Franscisko, Dubaju - niech patrzą! Poza tym nie policzono kosztów szanownego JURY a to jak znam życie ze 2 razy więcej niż pula nagród :)
Ojciec Nil
2017-10-17 13:39:27
BRAWO WROCŁAWIANIE! I tak dobrze, że postanowili wyburzyć tylko Trasę Zamkową. Mogliby np. wyburzyć CAŁY SZCZECIN i zaplanować miasto FLOATING GARDEN (jak z prezentacji Krzystka na inaugurację Floating Garden), a więc taki DUBAJ chowaj się!!! Brawo. Brawo. Tylko tyle wydano za propozycję zburzenia Trasy Zamkowej? To jak za darmo. Ja gratis dorzucam likwidację wszystkich przepraw, a w to miejsce tunele (a co mamy być gorsi od Świnoujscia?) Zlikwidowałbym też wszystkie tramwaje a w to miejsce super nowoczesne metro! Brawo. Za ten ostatni pomysł wezmę 10 x mniej od Wrocławian - a co patriota jestem... ale nie idiota
do nx
2017-10-17 12:10:37
A toś się popisał. 1) Odra jest żeglowna od Kanału Gliwickiego do śluzy Miękinia - obejmuje więc Wrocław, 2) w obrębie Wrocławia na Odrze są 3 progi wodne, nie ma potrzeby budować kolejnych zamiast mostów, 3) boli, że to wrocławianie wygrali konkurs za 150tyś. z waszych pieniędzy? Ma boleć.
ktosio
2017-10-17 09:24:16
Ot osiedle z komunikacją lokalną, blokowiskiem i jakimś jednym tworem perdutniętym na środku. Czyli nowe tereny mieszkalne. Coś najprostszego.
A że likwidujemy port? A że mamy w d... układ komunikacji lewo- prawobrzeże?
Z powodzeniem to samo można postawić na wyspie Puckiej i też będzie piknie. Ale może od koncepcji architektonicznej oczekuję jakiejś wizji, czegoś zaskakującego? A tu zaskoczeniem jest tylko wyburzenie Trasy Zamkowej i zrobienie pasa zieleni...
nx
2017-10-17 06:41:27
z całym szacunkiem - ale czy w szanownym jury był ktoś, kto urodził się żyje i mieszka w Szczecinie? Poważnie w to wątpię. A wrocławiakom - w ramach przywracania żeglowności Odry proponuję budowlę spietrzającą na miejscu Mostu Gtunwaldzkiego albo Milenijnego.
,
2017-10-17 06:32:02
Rzeczywiście, w kategorii scenariusz science-fiction to na pewno wygrali. Co to ma być??
Honorat
2017-10-17 00:55:01
To był konkurs na przebudowę architektoniczną czy animowany film science fiction? Jak można przyznać nagrodę za coś, co nigdy nie zostanie zrealizowane? Sztuka dla sztuki za pieniądze podatników? Realizacja pomysłu spowodowałaby degradację Szczecina do roli prowincjonalnego miasteczka z pięknym ogrodem na Łasztowni, takim Fiu-fiu Garden. Wrocławscy architekci planują zajęcie terenów obecnie zajmowanych przez Port Rybacki "Gryf" (Nabrzeże Bułgarskie) oraz Zarząd Portu Szczecin (Nabrzeża Rosyjskie, Albańskie, Rumuńskie i inne). Wg dostępnych informacji cały półwysep z magazynem nr 7 (to ten z krużgankami) został wpisany do rejestru zabytków. Cały ten teren aż do Elewatora Ewa jest miejscem przeładunku towarów przywożonych lub wywożonych statkami. Czyżby miasto chciało wysiudać port z jego odwiecznego miejsca, przedsiębiorstwa, które daje zatrudnienie tysiącom szczecinian? Chociaż znając nastawienie obecnych władz magistrackich do spraw morskości to nie zdziwiłbym się wcale. Druga sprawa - likwidacja Trasy Zamkowej. To jest odcięcie mieszkańców Prawobrzeża, ba - mieszkańców województwa zachodniopomorskiego mieszkających na wschód od Szczecina od instytucji znajdujących się w lewobrzeżnej części miasta. To może już, tak jak sugerował Cejrowski, oddać Szczecin Niemcom, a stolicę województwa przenieść do Kołobrzegu? I trzecia kwestia: zamiast wydawać grube tysiące na nagradzanie nierealizowalnych planów wydać je choćby na renowację budynków pomiędzy ul. Kolumba a Odrą. Przecież ta "substancja budowlana" aż się prosi o remont, przecież mogłaby to być nasza urocza Wenecja. Jedyną jaskółką, NB w pobliżu Wyspy Jaskółczej jest renowacja dawnej zajezdni tramwajowej, w której mieści się teraz Szczecińskie Centrum Przedsiębiorczości. Prezydent w 2008 założył powrót miasta do wody? Nigdzie nie trzeba wracać, Szczecin już jest nad wodą, tylko magistrackim urzędnikom widok na Szczecin "w realu" zasłania wirtualny wybujały Floating Garden.
Honorat
2017-10-16 23:48:24
@ Woda. A dlaczego nie można budować garaży podziemnych? Elewator Ewa ma 17 pięter w górę i pięć w dół. Żadna woda Niemcom w 1935 r. nie przeszkodziła w budowie podziemnych kondygnacji. Tylko, że plan powinien ograniczyć się tylko do zachodniej części Łasztowni. Zgadzam się, że przyznanie nagrody 150 tys. zł za nierealny plan to wyrzucenie pieniędzy. Pomysł Wrocławian na przebudowę Łasztowni jest tak samo oderwany od rzeczywistości jak opracowanie przez firmę z Warszawy planów przebiegu linii tramwajowych na Prawobrzeżu.
@Piotr
2017-10-16 23:31:30
Obejrzy sobie 17 sekundę filmu.
zak
2017-10-16 22:32:31
425 tys.zł. no ładnie i na co? na projekty do szuflady. które nigdy nie zostaną zrealizowane.Rozrzutność włodarzy miasta przeraża. Wyobraźcie sobie że ktoś chce wybudować sobie dom i kupuje 5 projektów żeby sobie popatrzeć który będzie najładniejszy a potem okazuje się ,że ziemia na którym chce postawić ten dom nie należy do niego.
jonatan
2017-10-16 22:06:53
Te U-blokowiska na Łasztowni to tragiczna pomyłka. Ziściło się stare polskie powiedzenie: z dużej chmury, mały deszcz. Zainteresowanych konkursem było około 200 biur, a ostatecznie wpłynęło kilkanaście prac i to kiepskiej jakości. Żadna praca nie zasługuje na wygraną, a zabudowa Łasztowni według wygranej pracy, byłaby ogromną stratą atrakcyjnego terenu. Miałem nadzieję, że zgłosi się rzeczywiście jakaś renomowana pracownia z dobrymi architektami i przedstawi piękny projekt, godny tego miejsca. Ale NIC z tego. Wielka szkoda, i przy okazji szkoda wydanych pieniędzy z budżetu miasta.
Prezydent
2017-10-16 21:51:49
Prezydent rozdał kolejne nagrody ale przecież to nie z jego kasy - projekt bez sensu bo likwiduje właśnie remontowaną TZ. Ale kogo to obchodzi.
Projekt pójdzie vdo szuflady a kasa do kieszeni.
Kicha
2017-10-16 21:13:51
Bieda, na łasztowni trzeba by było zrobić coś al`a rynek, którego nie ma w Szczecinie
Piotr
2017-10-16 20:55:39
Jak można wyciąć Trasę Zamkową? Widać, że projektanci nie znają miasta. Trasa Zamkowa może i dużo miejsca zajmuje ale spełnia bardzo ważną rolę, a mianowicie "omija" most Długi i most Portowy i szybko wyprowadza ruch z centrum (również wprowadza). Bez tej przeprawy Szczecin leży i kwiczy. Zaraz powiedzą, ze jestem z lobby samochodowego ale nie mam samochodu, korzystam z komunikacji miejskiej. Na wizualizacji nie widać też planowanego mostu Kłodnego z pylonem wysokim na 100m. Mam nadzieje, ze do końca nie będą się trzyamć tych koncepcji.
ckm
2017-10-16 20:43:53
... a stare śródmieście wysadzimy w powietrze i będzie pozamiatane(?!)
Radek
2017-10-16 20:29:10
właśnie miasta wydaje 40 mln na remont Trasy Zamkowej,która w myśl zwycięskiego projektu idzie do wyburzenia.Coś tu nie gra...
Woda
2017-10-16 20:22:45
Oczywiście wszyscy wiedzą, że tam nie można budować garaży podziemnych!
Kolejne pieniądze wyrzucone do kosza.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.