Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Z nowym łącznikiem nad peronem [GALERIA]

Data publikacji: 23 kwietnia 2019 r. 12:19
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:38
Z nowym łącznikiem nad peronem
Dworzec PKP Szczecin Główny. Przebudowa. Roboty na peronie 3, przebudowa starej kładki z dojściami do peronów nad torami łączącej ul. Kolumba i ul. Czarnieckiego oraz montaż konstrukcji nowego zadaszenia-łącznika między kładkami nad peronem nr 3.  

W ciągu czterech minionych tygodni niemal w całości zmontowana została konstrukcja nowego zadaszenia-łącznika nad przebudowywanym peronem trzecim dworca PKP Szczecin Główny. Zepnie on obecnie modernizowaną także starą kładkę wraz z dojściami na pozostałe perony między ulicami Krzysztofa Kolumba i Stefana Czarnieckiego z nową kładką z hali głównej stacji do ul. Owocowej.

To część realizowanego od listopada 2017 roku drugiego etapu modernizacji stacji. Generalnym wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR SA z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia. Natomiast wśród zatrudnionych przez nie podwykonawców są także stargardzki Stan Led oraz szczeciński Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych ZUSiM. Koszt inwestycji to 70,7 mln zł brutto. Dofinansowanie na poziomie 85 proc. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ma zapewnione z unijnego Funduszu Spójności z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Większość segmentów szkieletu przejścia nad peronem trzecim osadzona została na wspornikach do zeszłego piątku. Do montażu pozostały jeszcze tylko trzy przęsła. Przenoszenie już gotowych elementów konstrukcji na miejsce przeznaczenia odbywa się z wykorzystaniem specjalistycznego żurawia-giganta, ustawionego przy murze od strony ul. Owocowej.

Maszyna Liebherr LTM 1250, sprowadzona została do całej operacji na szczecińskim dworcu z dysponującego tego typu sprzętem Przedsiębiorstwa Budowlano-Remontowo-Usługowego DŹWIG-MAR z Nowej Białej (powiat płocki). Może ona udźwignąć ciężar o wadze do 250 ton. W bezpiecznym unoszeniu tak dużych ładunków pomagają odpowiednio przygotowane wsporniki boczne, które stabilizują dźwig oraz zabezpieczają go przed ewentualnym przechyłem. Wyposażony jest w wysięgnik teleskopowy (72 m) i wysięgnik kratowy (32 m) i skonstruowany jest tak, że może pracować w pełnym obrocie (360 stopni).

Trwają równocześnie roboty przy konstrukcjach nowych zadaszeń nad przebudowywanymi schodami kładki, która powadzi na perony dworca z chodnika od ul. Krzysztofa Kolumba. Te - jak do tej pory - zmontowane zostały również nad schodami z gotowymi również szybami wind na wysokości peronów nr 1 i 2.

Spory zakres prac do wykonania pozostaje wciąż na wyłączonym z eksploatacji i gruntownie przerabianym wspomnianym już peronie trzecim. Tam - oprócz wznoszonej teraz konstrukcji przeszklonego łącznika-zadaszenia, który będzie równocześnie elementem wiaty - rozpoczęły się dopiero prace przy wznoszeniu elementów konstrukcji wiaty na tą jego częścią, która do tej pory nie była zadaszona. Nie ma jeszcze szybu windy od strony modernizowanej starej kładki i schodów. Do ułożenia są po obu jego stronach od torów na sporej długości także elementy żelbetowych wzmocnień obudowy pasa peronu. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Przemek
2019-04-25 12:26:07
marsbar Nie prościej byłoby zrobić zadaszenie nad całością dworca - perony i tory? Podobnie jak jest w innych dużych miastach. Tony żelastwa na każdym kroku, dziesiątki słupów, to są tylko 4 perony. Można było zaprojektować lekką konstrukcję podobną do dachu Netto Areny. Nie padałoby nigdzie, nie byłoby zawiewania przy silniejszym wietrze. 2019-04-23 21:40:27 Wszystko można zrobić, tylko trzeba mieć odpowiedniej grubości portfel. Dlaczego w domu/mieszkaniu nie masz wszystkich klamek z 24 karatowego złota? Bo koszt jest niewspółmierny do "celu". Właśnie dlatego zdecydowano się na takie rozwiązanie, które kosztuje 70 mln, nie zaś na rozwiązanie, które mogłoby kosztować np. 700 mln.
marsbar
2019-04-23 21:40:27
Nie prościej byłoby zrobić zadaszenie nad całością dworca - perony i tory? Podobnie jak jest w innych dużych miastach. Tony żelastwa na każdym kroku, dziesiątki słupów, to są tylko 4 perony. Można było zaprojektować lekką konstrukcję podobną do dachu Netto Areny. Nie padałoby nigdzie, nie byłoby zawiewania przy silniejszym wietrze.
mam nadzieję że skończą przed zimą (?!)
2019-04-23 17:43:39
a tak w ogóle wygląda to jak tymczasowa przeprawa mostowa.
straszne
2019-04-23 16:50:42
Teraz z pociągu będzie się na słupy wpadać!
Ano
2019-04-23 14:33:10
Szkoda, że to wszystko ma zero finezji - taka prostota młotkiem ciosane zabita blachą. Brzydkie to i tyle.
Rewizor
2019-04-23 13:19:21
przebudowa-odświeżanie tego dworca trwa nieustannie od 2014 roku i nic,absolutnie nic nie wskazuje na to aby ten koszmar zakończył się w tym roku.Jest to najdłużej prowadzona przebudowa dworca PKP w Polsce !!!!!!!
anonim
2019-04-23 12:48:18
No i tutaj ktoś pomyslał. świetny pomysł.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA