Od czwartku do przyszłego piątkowego poranka, 30 września, wszystkie autobusy miejskie w Szczecinie, których trasy zwykle przebiegają przez ul. Wernyhory, kursują objazdami. To kolejne zmiany spowodowane przebudową rejonu skrzyżowania ulic Mickiewicza, Janickiego, Czorsztyńskiej, Reduty Ordona, Żołnierskiej i właśnie ul. Wernyhory.
Całkowitą blokadę wymusza stan zaawansowania robót na krzyżówce przy przebudowie odcinka dojazdowego do powstającego w tym rejonie nowego ronda, jak i wjazdu w ul. Wernyhory od strony ul. Mickiewicza. Do tej pory autobusy przeciskały się wydzielonym pasem tuż obok pracującego ciężkiego sprzętu, koparek i wywrotek, dowożących materiały na plac budowy oraz robotników urządzających przed dojazdem do starego tzw. wąskiego gardła, gdzie powstaje dodatkowy zjazd (nowa zatoka dla autobusów) i wyjazdu z ul. Wernyhory w skrzyżowanie u zbiegu ulic Mickiewicza-Żołnierska-Reduty Ordona. Przypomnijmy, że już dużo wcześniej ruch aut osobowych i autobusów miejskich od strony Pogodna z centrum w kierunku Krzekowa, Bezrzecza i osiedla Zawadzkiego-Klonowica został także wstrzymany na czas robót drogowych.
Zarys kształtu przyszłego ronda już widać. Niemal kompletny jest pas torowiska. Ostatnie odcinki toru do centrum są teraz montowane. Do wykonania pozostały wylewki betonowe międzytorzy. Od skrzyżowania ul. Żołnierskiej z ul. Somosierry w kierunku centrum oraz na wlocie w ul. Reduty Ordona i końcowym odcinku dojazdowym ul. Czorsztyńskiej do ul. Mickiewicza wylana została już nakładka asfaltowa. Ułożone zostały chodniki, trwają na nich prace wykończeniowe brukarskie w miejscach, gdzie są studzienki, przy obrzeżach w pobliżu drzew i plantowaniu pod nimi ziemi. Z nowa nawierzchnią jest też peron przystanku dla tramwajów z Krzekowa w kierunku centrum. Fragment nowego chodnika pojawił się też przy zakręcie od wyjazdu na przyszłe rondo z ul. Wernyhory, kostką wykładany jest tam równocześnie pas nowej zatoki dla autobusów.
W czwartek o świcie - po wyeliminowaniu ruchu całkowicie z krzyżówki - ekipy generalnego wykonawcy krakowskiej spółki ZUE oraz firm podwykonawczych (są nimi m.in. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne TELGOM, KML, ZRIB i Eurovia) przystąpiły najpierw do robót rozbiórkowych pozostałych jeszcze starych fragmentów jezdni, by można było dokończyć układanie niezbędnych odcinków instalacji infrastruktury podziemnej, a następnie rozpocząć prace przy nowej podbudowie samych nitek jezdni dojazdowych i nawierzchni jezdni w obrębie samego ronda.
Przypomnijmy, że przebudowa tego szczecińskiego skrzyżowania ruszyła 7 czerwca tego roku. Koszt inwestycji, którą ZDiTM zlecił Grupie ZUE SA z Krakowa, to 9 mln 750 tys. zł. Zgodnie z warunkami umowy prace powinny zakończyć się do 19 października tego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Zdjęcia i filmy: Mirosław WINCONEK