Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Zachodnia obwodnica Szczecina coraz bliżej

Data publikacji: 08 czerwca 2018 r. 07:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:12
Zachodnia obwodnica Szczecina coraz bliżej
 

To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, o którą Szczecin ubiega się od kilku lat. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zezwolił na jej realizację w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Najprawdopodobniej jako pierwszy zostanie wybudowany tunel Police – Święta.

REKLAMA

Od ponad 10 lat Szczecin uczestniczył w działaniach dotyczących budowy zachodniego drogowego obejścia miasta. Przełomowe znaczenie miało przygotowanie budowy pierwszego etapu zachodniego drogowego obejścia Szczecina: węzeł nr 6 „Police – przeprawa przez Odrę – węzeł nr 8 Goleniów”. W sierpniu 2015 roku prezydent Szczecina Piotr Krzystek, burmistrz Polic Władysław Diakun i starosta policki Andrzej Bednarek podpisali list intencyjny dotyczący wspólnego przygotowania kluczowego elementu zachodniego drogowego obejścia Szczecina obejmującego przeprawę między węzłami Police – Goleniów. 

W maju 2016 roku gmina Szczecin, gmina Police, powiat policki oraz Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA uzgodniły wspólne finansowanie i zakres prac przygotowawczych.

6 kwietnia ubiegłego roku wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zakres decyzji umożliwia obecnie realizację pierwszego etapu inwestycji. Województwo zachodniopomorskie przeniosło uzyskaną decyzję na Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wniosek o wpisanie inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do roku 2025) złożony w 2016 roku nie został do dziś rozpatrzony – ze względu na brak finansowania. Gmina Szczecin 1 marca tego roku podpisała z Polskim Funduszem Rozwoju (Fundusz Inwestycji Samorządowych) porozumienie potwierdzające wstępną gotowość PFR do zaangażowania finansowego w realizację tego projektu. Jeszcze we wrześniu 2017 roku na zlecenie gminy Szczecin Instytut Publiczno-Prywatny opracował Przedrealizacyjną Analizę Prawną „Północno-Zachodnia Obwodnica Szczecina – Etap I: węzeł nr 6 Police – węzeł nr 8 Goleniów; Zadanie I węzeł nr 6 Police – przeprawa tunelowa – miejscowość Święta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”, która zawiera analizę i rekomendacje w zakresie modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

ZDOS została wpisana na listę sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projektów możliwych do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i spośród których Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów miał wybrać te, które będą realizowane w pierwszej kolejności. 5 czerwca tego roku KERM wydał pozytywną decyzję, która zapewni dalsze przyspieszenie prac zmierzających do realizacji inwestycji.

– Zabiegaliśmy o tę inwestycję od wielu lat. Ale to także zasługa naszych przedstawicieli w rządzie – Joachima Brudzińskiego i Krzysztofa Kozłowskiego. Myślę, że powinniśmy zacząć od tunelu Police – Święta. To będzie ważne, nowe połączenie dla północnych dzielnic Szczecina oraz Zakładów Chemicznych Police SA – stwierdził Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Niewykluczone, że przejazd tunelem będzie płatny.

– Taka perspektywa może ułatwić zorganizowanie finansowania inwestycji. Teraz rozpoczną się m.in. prace nad podmiotem, który będzie ją wykonywał. Więcej szczegółów usłyszymy chyba na początku przyszłego roku – dodał prezydent Szczecina. ©℗

(dar)

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA

Komentarze

@ciekaff
2018-06-08 17:53:39
Most musiał by być bardzo wysoko, żeby mogły pod nim przepływać statki do Szczecina i podstawy do elektrowni wiatrowych produkowane na Gryfii.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ciekaff
2018-06-08 14:06:22
Dlaczego wszyscy upierają się przy tunelu!? Tam jest potrzebny most drogowo-kolejowy ! Tańszy niż budowa tunelu ; i niech mi nikt nie pisze że to niemożliwe. Nie w takich miejscach mosty w 3-4 lata buduje się na świecie !!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Prawda czy fałsz
2018-06-08 13:17:53
Przypomnę to co już wszyscy wiedzą z powyższego art.Batalia i prośba o obwodnicę trwa ponad 10 lat.Powtarzam ponad 10 lat !!!!! Ani wówczas ani teraz na poważnie tym się nikt nie zajmował.Wszystko to klasyczna pozoracja populistyczne hasła i demagogia.Ten tunel i przeprawa to wraca jak bumerang na każde wybory,ciągnie się jak brazylijski serial.Mniej gadania więcej roboty i konkretów.Tych póki co brak,bo to że jest jakaś tam opinia,są wstępne założenia i projekty,to kompletnie nic przy takich projektach nie znaczy.Dzisiaj są,jutro ich nie będzie.Tak więc nie cieszcie się bo kolejna władza zbija sobie kapitał pod wybory a potem was wyrolują bez mydła.Nie wierzę im tak samo jak psu który śpi i cygance która płacze.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
TIR
2018-06-08 10:26:13
Nasz region jest opóźniony w rozwoju infrstrukturalnym to fat, podziękumy to rżądom PO i Tuska którzy zabierali nam fundusze na rozwój Gdańska, Gdyni...tunelu pod Zalewem Wislanym, itd.itp.Zachodniopomorskie podupadało przez 8 lat rządów PO. Czas im na zapłatę w tegorocznych wyborach, Nitrasowi też.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
obwodnica
2018-06-08 08:42:05
Gdyby pierwszy samochód przejechał w ciągu 2-5 lat byłoby coś, a jak będzie - zobaczymy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Miś II
2018-06-08 08:12:45
Tunel pod Odrą będzie spełniał rolę bezpieczeństwa dla mieszkańców Szczecina i Polic gdy będzie też mial kanał linii kolejowej , którą niebezpieczne ładunki z Polic będą opuszczały Polic ta droga w kierunku Polski. Jeżeli projektanci zapomną o uwzględnieniu tego aspektu to będzie poważny błąd .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
F.D.
2018-06-08 07:28:18
Coraz bliżej to dobrze. Mam jednak wrażenie, że wszystko, jeśli chodzi o drogi, to dwadzieścia lat za późno.Po wybudowaniu okazuje się, że znowu jest za ciasno na trasach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA