Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Zachodniopomorskie bez deklaracji do Wspólnego Biletu (akt. 1)

Data publikacji: 26 września 2018 r. 23:36
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:21
Zachodniopomorskie bez deklaracji do Wspólnego Biletu
 

Województwa dolnośląskie oraz zachodniopomorskie nie złożyły deklaracji przystąpienia do kolejowego Wspólnego Biletu - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, że we wtorek skierowano pismo do marszałków tych województw z przypomnieniem o deklaracji.

- We wtorek skierowałem pismo do marszałków dwóch województw z przypomnieniem, że Ministerstwo Infrastruktury wciąż czeka na ich wstępną deklarację odnośnie przystąpienia do Wspólnego Biletu - powiedział Bittel.

Do tej pory wstępne deklaracje przystąpienia do Wspólnego Biletu złożyły województwa: pomorskie, podkarpackie, małopolskie, śląskie, wielkopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, mazowieckie, podlaskie, opolskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie i lubelskie.

- Liczę na to, że w grudniu 2018 roku mieszkańcy wszystkich 16 województw będą mogli podróżować taniej, za pomocą Wspólnego Biletu - zaznaczył wiceminister.

Jego zdaniem Polska wdrażając Wspólny Bilet jest w awangardzie państw europejskich.

- De facto tylko w przypadku Szwajcarii i Wielkiej Brytanii można mówić o pełnej integracji taryfowej w odniesieniu do podróży koleją - powiedział Bittel.

Wyjaśnił, że w Wielkiej Brytanii przyjęcie zasad wspólnego biletu kolejowego jest warunkiem koniecznym, by otrzymać prawo świadczenia usług w pasażerskim transporcie kolejowym.

Zgodnie z ideą wspólnego biletu kolejowego im dalej pasażer będzie jechał, tym mniejsza będzie opłata za przejazd; jest to tzw. taryfa degresywna.

Jak mówił wcześniej Bittel, koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla każdego z województw sięga od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł rocznie. - Ten koszt zostanie wyrównany, nawet jeśli wzrost liczby pasażerów będzie dużo niższy niż 1 proc. – zauważył Bittel. - Koszty z punktu widzenia spółek i województw będą minimalne, a korzyści z punktu widzenia pasażerów, z tego, że przyciągniemy nowych klientów na kolej, że namówimy ich być może do tego, żeby nie jeździli samochodami, aby korzystali z ekologicznego transportu kolejowego, będą ogromnie - mówił wiceminister pod koniec sierpnia br.

Koszt wdrożenia i utrzymania systemu związanego ze wspólnym biletem zostanie pokryty ze środków centralnych.

* * *

Jak podało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, uchwała w sprawie deklaracji przystąpienia do inicjatywy „Wspólny Bilet” została przyjęta i wysłana do ministra 26 września 2018 r. 

(pap)

Fot. Mirosław Winconek

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Szczecinianin
2018-09-27 12:12:13
Urzędy Marszałkowskie trzeba zlikwidować ! Po co tracić pieniądze na tak nieefektywną biurokrację !
piotr podróżnik pkp ic
2018-09-27 10:16:36
wg mnie najlepiej zrobić po prostu pkp a nie rozbijać je na spółki i podspółki. POLSKIE KOLEJE TO POLSKIE KOLEJE, to nie taksówki miejskie tylko publiczny środek transportu zbiorowego na terenie RP jeden kraj, jedna kolej.
Nie dziwię się...
2018-09-27 09:10:44
,że się te dwa województwa nie zgłosiły. A o co chodzi, to wiadomo - pieniądze. Przykład ? bardzo proszę: między głównymi miastami tych województw to około 360 km. Bilet na IC około 65,-. Jeżeli jeszcze trasa wydłuża się do jakiegoś miasta wewnątrz tego województwa o około 110 km i jest pociąg bezpośredni lub z przesiadką ale jako IC bilet zwiększa się do około 71,- czyli o 6,- zł. Ale jeżeli mamy się przesiąść w mieście wojewódzkim na kolej regionalną, to bilet na odległości tych 110 km kosztuje już około 24,- zł. bo to "inne koleje" i liczymy odległość od zera "0". Różnica jedynie 18,- zł. Ciekawe jak sobie ten wiceministerek wyobraża rozliczenie kosztów między poszczególnych przewoźników ?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA