Dwie szczecińskie inwestycje ubiegają się o miano „ Modernizacji 2015 roku” w trwającej właśnie edycji ogólnopolskiego konkursu, organizowanego przez Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego. Czy okażą się dziełami godnymi laurów i zostaną dostrzeżone dowiemy się podczas gali wręczenia nagród zwycięzcom w Zamku Królewskim w Warszawie 24 sierpnia. Głosować można na stronie stowarzyszenia do przyszłego tygodnia, do środy, 10 sierpnia.
W stawce 74 propozycje do wyboru. Znalazły się wśród nich: kompleksowa przebudowa i modernizacja 80-letniej zajezdni Pogodno przy al. Wojska Polskiego oraz odnowiony kwartał kamienic śródmiejskiej przedwojennej zabudowy z wzniesionym od podstaw pośrodku domem dla seniora między al. Wojska Polskiego, ulicami Bohaterów Getta Warszawskiego i Królowej Jadwigi.
Największa baza tramwajowa Szczecina po rocznej renowacji, przebudowie i modernizacji wraz z zabytkowymi halami, które użytkowane są od 1934 r., zamieniła się w kompleks naszpikowany elektroniką, oprogramowaniem i sprzętem komputerowym do zarządzania nią z nowoczesnym zapleczem do serwisu i napraw taboru. Koszt 135,3 mln zł brutto. Zbudowana została nowa podstacja zasilania dla zajezdni i pobliskich torów, hala tokarki podtorwej. Na tyłach kompleksu wzniesiono dodatkowe wiaty. Generalnym wykonawcą inwestycji dla spółki Tramwaje Szczecińskie była firma ZUE S.A. z Krakowa. Wśród realizujących projekt jako podwykonawcy znalazły się takie firmy, jak Calbud, KML, Kielart, Atlas Ward, Elwiko, Revenga Polska i WASKO. Ta ostatnia dostarczyła całe oprzyrządowanie komputerowe z oprogramowaniem.
Koszt dwuletniej inwestycji Szczecińskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego i siedmiu wspólnot w kwartale nr 23 to ponad 22,5 mln zł. Oprócz mieszkań w przebudowanych oficynach, lokali użytkowych, punktu MOPR i świetlicy środowiskowej powstał tam nowy dom dla seniorów. Dodatkowym źródłem finansowania były unijne dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Wykonawcą przebudowy kwartału według projektu architektów Studia A4, który doprowadził roboty do finału, była inna szczecińska firma - Calbud. ©℗
Tekst i zdjęcia: Mirosław WINCONEK