Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Zieleń kontra ścieżka rowerowa…

Data publikacji: 12 czerwca 2018 r. 12:04
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:12
Zieleń kontra ścieżka rowerowa…
Wzdłuż ulicy 26 Kwietnia w Szczecinie stoją znaki ostrzegające przed wycinką drzew. Fot. Mirosław Winconek  

Wzdłuż ulicy 26 Kwietnia w Szczecinie stoją znaki ostrzegające przed wycinką drzew. Tak też bywa: przy okazji inwestycji w najbardziej ekologiczny środek transportu, czyli budowę ścieżki dla jednośladów, niszczy się zieleń.

Od lat szczecinianie zabiegają o spójny system ścieżek rowerowych. Kolejny odcinek, jaki połączy Turzyn z Gumieńcami, właśnie powstaje. Kosztem ponad 14 milionów złotych oraz co najmniej 17 drzew (na resztę – w obwodzie pni mniejszym niż 50 cm – nie była wymagana zgoda administracyjna – przyp. an). Będzie to odcinek o długości ok. 2,1 km i szerokości 2-3 metrów, dzięki któremu rowerzyści „płynnie” przejadą przez ul. 26 Kwietnia i skrzyżowania od ul. Boh. Warszawy, przez ulice: Twardowskiego, Santocką, Zielonogórską po Derdowskiego i Taczaka.

– Z wnioskiem o usunięcie zieleni wzdłuż ul. 26 Kwietnia wystąpił Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM. Szczeciński magistrat zaplanował usunięcie 20 drzew i 452 mkw. krzewów – informuje Łukasz Jucha z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. – Po przeprowadzeniu wizji lokalnej zezwolono ostatecznie Gminie Miasto Szczecin na wycinkę 17 drzew, m.in.: lipy drobnolistnej, wierzby białej, klonu pospolitego, jabłoni domowej, topoli osiki czy śliwki mirabelki. Jednocześnie nie zezwolono na wycięcie 2 drzew: klonu jawora i robinii białej. Nie zezwolono także na usunięcie krzewów śnieguliczki białej, żadnego z wnioskowanych 452 mkw. Odmowa Urzędu Marszałkowskiego w tym zakresie wiązała się z faktem, iż roślinność nie koliduje z rowerową inwestycją.

Gdyby nie weto Urzędu Marszałkowskiego, już nigdy nie ujrzelibyśmy ul. 26 Kwietnia w efektownej chmurze białych kwiatów, jakimi co wiosnę są obsypane skupiska śnieguliczek rosnące wzdłuż tej ulicy. Przestałby istnieć zielony mur oddzielający chodniki oraz pobliskie domy od jezdni, ruchu samochodowego i spalin. ©℗

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 12 czerwca 2018 r.

Arleta Nalewajko

Fot. Mirosław Winconek

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

wielkie halo..
2018-06-14 09:00:17
jak kierowcom buduje się jezdnię, to tnie się drzewa na potęgę, a jak rowerzystom ścieżkę, to najlepiej niech wpadają na drzewa albo wywijają esy floresy, bo są przecież eko.. we wszystkim trzeba zachować rozsądek.. wkurza mnie bezsensowna wycinka drzew, ale nie każda taką jest..
Jestem ciekaw..
2018-06-14 08:43:04
Drzew i krzewów nie wycina się w takiej sytuacji tak sobie, tylko z jakiegoś powodu.. czy ta decyzja nie spowoduje zagrożenia dla użytkowników, nie będzie widoczności na jakimś skrzyżowaniu albo drzewo zostanie na środku ścieżki i będzie dochodzić do wypadków..
mieszkanka ul. 26 Kwietnia
2018-06-13 00:20:23
Wycina się drzewa dokoła budynków by powstały nowe parkingi.Spalin coraz więcej a zieleni mniej. Obok stacji paliwowej był duży chyba prywatny parking samochodowy którego już nie ma. Parkowało tam dużo samochodów.Teraz to wszystko przeniosło się na ulice między blokami- parkują też na trawnikach bo muszą mieć wszystko blisko. Jeszcze wyciąć kolejne drzewa i krzewy.To już jakaś plaga. Nie jestem przeciwniczką rowerów! Ale rozsądek musi jakiś być.
bieta
2018-06-12 19:28:15
To jest chore - jak można mówić o ekologii, gdy wycina się drzewa. Jestem pewna, że gdyby się trochę wysilić, można by było mieć i ścieżkę, jak już musi być, i drzewa. Łaskawie pozostawiono 3 drzewa i krzewy.
chwilkowski
2018-06-12 18:47:36
Miejsca jak na lekarstwo. Na wiekszosci szerokosc to 15 m, a by posadzic drzewo trzeba 3m od kraweznika wiec zostanie 15m-6m=9 m na torowisko z czego 7,8m torowisko czyli tylko 60cm z kazdej strony
Trzeba było zamieszkać.
2018-06-12 18:13:50
Na miejscu budynku gdzie mieszkasz to też kiedyś rosła zieleń, ale wycieli. Trzeba było zamieszkać na jakichś nieuzytkach gdzie zieleń nie chce rosnąć.
dexter
2018-06-12 17:13:52
jak rowerowe bydło korzysta ze ścieżek rowerowych to najlepiej widać na Podbórzu i Warszewie. ale tam bydlęca szlachta mieszka.
Dobrze Urzad Marszałkowski
2018-06-12 15:46:01
Dziękujemy za uratowanie części zieleni
nh
2018-06-12 15:12:07
ścieżka zaprojektowana wbrew zasadom, zwłaszcza jej odcinek pomiędzy Twardowskiego a wjazdem na osiedle z premią górską im. Charęzy :-(
taka prawda
2018-06-12 13:49:28
Q..wa. Dla pedalarzy wycina się kolejne drzewa w Szczecinie. A może trzeba by trochę pomyśleć i przesunąć jezdnię do środka alei. Dla tramwaju nie jest potrzebny taki szeroki pas jak jest zostawiany od wielu lat. A poza tym, czy dla pedalarzy trzeba robić ścieżkę o szerokości pasa ruch ? Przecież wystarczy o szerokości 1,5 max 2 metry. Pedałujący mają się ścigać na tej ścieżce ? W Szczecinie nie jedna ścieżka dla pedalarzy jest szersza od pozostawionego chodnika dla pieszych.
nowoczesny
2018-06-12 13:46:50
Nikt się Was nie pyta o zdanie, frajerzy! Kraj czeka na drewno kominkowe!
terens
2018-06-12 13:27:44
Szkoda tych drzew, przecież tam jest mnóstwo miejsca, 26 kwietnia to bardzo szeroka ulica, zmiesci się i ścieżka rowegrowa
daren
2018-06-12 13:09:48
Po co wycinać? Przecież tam biegnie dwupasmowa ulica, spokojnie wyznaczyć tam jeden pas dla rowerów i po krzyku
Nie trzeba wycinać drzew
2018-06-12 13:02:45
Można wyznaczyć pas dla rowerów na jezdni
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA