Zielony transport w okrojonej skali. Dotacji wystarczy na dwa elektrobusy
Zielony transport w okrojonej skali. Dotacji wystarczy na dwa elektrobusy
Data publikacji: 08 listopada 2021 r. 15:11
Ostatnia aktualizacja: 10 listopada 2021 r. 11:51
Podpisanie umowy na dotację do zakupu dwóch autobusów z napędem elektrycznym dla Szczecina. Od lewej: Michał Przepiera - zastępca prezydenta miasta ds. inwestycji, Paweł Mirowski - wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Zbigniew Bogucki - wojewoda zachodniopomorski. Fot.: Ryszard PAKIESER
Miało być kolejnych osiem autobusów z napędem elektrycznym w Szczecinie. Nie licząc ośmiu już zakupionych i dostarczonych oraz sześciu zakontraktowanych z dostawą wiosną przyszłego roku. Tymczasem pojawią się ledwie dwa w optymistycznym scenariuszu najwcześniej w 2023 roku. Umowa na dofinansowanie ich zakupu bezzwrotną dotacją z puli środków, jakimi dysponuje na ten cel Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podpisana została w poniedziałek (8 bm.) i opiewa na nieco ponad 6 mln zł.
Pieniądze te przyznane zostały samorządowi Szczecina w ramach pierwszego rozdania (naboru do fazy I z przełomu ubiegłego i tego roku) wieloletniego programu priorytetowego, jaki realizuje NFOŚiGW pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.
Całkowita wartość projektu po weryfikacji przez władze miasta wniosku o dotację, ma zamknąć się kwotą 12,3 mln zł, tj, zakup tych dwóch przegubowych elektryków z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi. Przy czym kwalifikowany koszt tejże inwestycji zakładany jest na poziomie 8,8 mln zł. Przyznana dotacja z programu ZTP ma wynieść do 6 123 000 zł.
Według założeń, będą to niskopodłogowe, klimatyzowane fabrycznie nowe autobusy z napędem elektrycznym o mocy 145 kW, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Każdy z zasilanych bateriami autobusów ma być przystosowany do przewozu jednorazowo co najmniej do 120 pasażerów, przy zapewnieniu w nich minimum po 35 miejsc siedzących.
Mirosław Winconek
Cały artykuł we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i wydaniu cyfrowym z 9 listopada 2021 r.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
skandal
2021-11-10 09:50:13
PiS znowu okrada Szczecin.
Alicja
2021-11-09 11:24:11
Kto zapłaci za utylizacje tych akumulatorów elektryków, które są bardziej szkodliwe niż całe auta na benzynę i na ropę. Te elektryki to bomba z opóźnionym zapłonem i nie ma nic wspólnego z ekologią.
Prośba
2021-11-08 22:19:39
Niech się twórca tegoż artykuliku zdecyduje, czy dotacja czy pożyczka, bo to jest różnica.
@Dumny
2021-11-08 18:04:23
Tak czy owak Prezydent naszego miasta przyjął ten dar/pożyczkę, choć na pewno ze wstrętem. Ha, ha, ha!
też tak chcę
2021-11-08 17:23:13
"Pieniądze te w formie bezzwrotnej pożyczki..."
Dumny
2021-11-08 16:22:41
Wielki szacunek i podziękowania należą się Naczelnikowi Państwa, Zbawcy Narodu, Panu prof. Jarosławowi Kaczyńskiemu za to, że wyraził zgodę na dofinansowanie dwóch autobusów elektrycznych. Swoją dotychczasową postawą władze Szczecina nie zasłużyły na tak hojny dar. Myślę, że miała w tym swój dobroczynny udział Pani Małgorzata Jacyna-Witt oraz Pan Europoseł dr Joachim Brudziński. Im też trzeba dziękować.
Antek
2021-11-08 16:13:49
Bo te elektrobusy są tak drogie że bez dofinansowania nikt ich nie chce kupować …a ludziom każą kupować elektryczne auta…
Pasażer
2021-11-08 16:00:21
A my pasażerowie bujamy się w tramwajach z.pojedynczmi zestawami. W czasach pandemii!! Jakby kto w magistracie nie wiedział to tramwaje też są elektryczne
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.