Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Strategiczny tunel bez kolei?!

Data publikacji: 2021-03-22 11:54
Ostatnia aktualizacja: 2021-03-25 21:01

Jest w zachodnim świecie standardem, że budowie przeprawy drogowej przez rzekę towarzyszy linia kolejowa. Wszak transport szynowy jest dwukrotnie tańszy od drogowego. Tymczasem ważny dla Polski, nie tylko gospodarczo, ale i prestiżowo, tunel łączący Świnoujście z resztą kraju, którego drążenie właśnie z przytupem rozpoczęto, nie przewiduje linii kolejowej…

Co prawda można nadmorską część miasta skomunikować ze stacją kolejową autobusem jadącym przez tunel, ale niezmotoryzowanym kuracjuszom uzdrowiska (większości przyjezdnych) pozostaje konieczność przesiadki. Dojrzali planiści przy tak ważnej, perspektywicznej inwestycji nie powinni czynić tego rodzaju oszczędności…

Dziś już za późno na korektę świnoujskiego tunelu. Warto jednak wyciągnąć wnioski na przyszłość, zwłaszcza tę bliską.

Mamy wszak zapowiedzianą na najbliższe lata budowę kolejnej ważnej trasy – zachodnio-północnego obejścia Szczecina z tunelem pod Odrą w Policach! Myślę, że koncepcja tej przeprawy nie została jeszcze zamknięta i jej autorzy są otwarci na uwagi tych, którym trasa i tunel mają służyć. W tekście apelu zachodniopomorskich samorządowców do ministra infrastruktury jest mowa o 5-kilometrowym tunelu z jezdniami w obu kierunkach, ale brak jakiejkolwiek wzmianki o szynach kolei.

Rozumiem, nasi samorządowi prominenci to klasa notabli ukołysanych w limuzynach, niezniżających się do podróżowania z biedotą. Przypomnę jednak, że z tychże kręgów wywodziła się nie tak dawna premierka Kopacz, która łaskawie udzielała audiencji ludowi w pociągu Pendolino w swym przedwyborczym tournée… Czasem można poobcować z prostym ludem. Przede wszystkim jednak warto znać tegoż ludu życiowe potrzeby.

Pociąg ze Szczecina, który zamiast przez Dąbie kursowałby przez Police i Goleniów do Gdańska, Kołobrzegu, a także na północ – do Świnoujścia, Międzyzdrojów, Kamienia i Dziwnowa, miałby trasę krótszą o ponad 20 kilometrów! Myślę, że mieszkańcy Trójmiasta podróżujący do Berlina i z powrotem powinni we własnym interesie dołożyć się do przedsięwzięcia.

Ostatnio rząd znowu – by pokazać swą wolę rozbudowy kraju – propaguje ze wszech miar słuszną ideę stworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego jako punktu spajającego szeroką sieć nowoczesnych szos i torów kolejowych (!) komunikujących cały kraj. Warto zauważyć, że centrum i południe kraju to właśnie teren wielkiej rozbudowy sieci kolejowej.

Tu przypomnę, że to Lech Kaczyński jako pierwszy z prezydentów III RP stwierdził: „Rozwój Pomorza Zachodniego to strategiczny interes Polski”.*

Zatem nie stać nas na Ziemiach Odzyskanych (od pruskiego zaborcy) na projekty „oszczędnościowe”, na drogi, mosty i tunele niespełniające przyzwoitych standardów Europy. Czyżby rządzący nami dziś – wbrew własnym zapewnieniom – po cichu planowali niekończący się lockdown?

* Wcześniej tym tonem o randze Szczecina mówił w 1981 roku w dyskusji o kształcie przyszłego szczecińskiego uniwersytetu prof. Piotr Zaremba, stwierdzając m.in.: „W tym punkcie na mapie, gdzie leży Szczecin, nie ma miejsca na rzeczy mierne, byle jakie…”.

Miał rację, ale życie poszło własnym torem. ©℗

Janusz ŁAWRYNOWICZ

Komentarze

Pytam
2021-03-26 09:32:03
Czy redaktur Ławrynowow zaszczepiony już Sputnikiem V?
Jan
2021-03-25 20:43:05
Panie Łąwrynowicz gdzie niby miałby jechać pociąg ze Świniujścia? Na plażę? To co Pan wypisuje nie ma sensu.
my way
2021-03-25 20:34:28
Panie redaktorze, jak mamy dojrzałych planistów w Szczecinie, widać po budowie węzła na Granitowej. Nie wykorzystano w rezultacie sprzyjających tu warunków terenowych do budowy estakady, tylko machnie się rondo ze światłami, co skutkować będzie korkami do Leszczynowej. Tak było, jest dzisiaj i będzie po realizacji nieszczęsnego "węzła", rozwiązania z ubiegłego wieku. Tak Szczecin nie dorośnie do rangi miasta dużego formatu.
fdg
2021-03-25 09:35:55
"Zatem nie stać nas na Ziemiach Odzyskanych (od pruskiego zaborcy) na projekty..." - większej bzdury nie słyszałem ! Niemcy wcześniej Prusy, uzyskały Pomorze Zach. od Szwedów, a nie Polaków, w 1721 r....
Jz
2021-03-24 10:50:41
Dużo mądrego w Pańskiej wypowiedzi, redaktorze. Osobiście zastanawia mnie jednak gdzie, w Świnoujściu, miałby się ten pociąg zatrzymywać? Czy jest miejsce, a przede wszystkim fundusze na postawienie dworca kolejowego? Obawiam się, że nie byłoby to łatwe. To oczywiście nie znaczy, że niemożliwe. W jednym z pewnością się zgadzamy - bardzo ciężko jest w naszym cudnym kraju z planowaniem. Czy to pod względem logiki, czy przyszłości, czy chociażby pod względem unijnych standardów...
Gryfita
2021-03-23 08:05:25
Pomysl jest "dobry w teorii" ale praktycznie niewykonalny. Gdzie by dalej poprowadzić te tory od Polic do Szczecina Głównego? Obecne tory biegną dookoła miasta, przez co podroz do Szczecina Głównego zajęłaby więcej czasu niż obecnie. Z kolei ze względu na zabudowę nie ma jak poprowadzić linii po nowym szlaku - trzeba by wyburzać zabudowę albo budować kolej podziemna. Koszty astronomiczne, zysk czasowy w podróży wątpliwy.
@Jaś
2021-03-22 21:50:16
Hate vel hejt ściął ci materie szarą odpowiedzialną za logiczne myślenie i jedynie prymitywny móżdżek - dziedzictwo po naszych pra-przodkach dinozaurów steruje twym postępowaniem... Hamburg? Kaliningrad? Niemcy spinają...? Na razie to zabierają się do projektu mostu choć niektórzy już piszą ze nieistniejący most rozładował korki...
Jaś
2021-03-22 13:47:26
Im starszy tym większe głupoty wypisuje. Nawet tunel pod Świną jest do końca ekonomicznie nie uzasadniony stwierdził pański guru ***** ***. Będzie to tranzytowa trasa z RFN (Hamburg) do Kaliningradu i dalej, co takiego postkomucha na pewno cieszy. Juz Niemcy spinają Uznam nowymi mostami z systemem autostrad. A, że przy okazji ułatwiono nam dojazd z Wolina super. Proszę się zaszczepić, na cokolwiek, pewnie nie pomoże, ale nie zaszkodzi.
Marcin
2021-03-22 13:13:52
Pierwszy raz się z Panem zgodzę. Dodam jednak kolejną argumentację, o wyprowadzeniu transportu chemikaliów z i do fabryki w Policach (bomba masowego rażenia na kołach) poza centrum Szczecina.
TZ.
2021-03-22 13:06:07
W pierwszym projekcie tunelu pod Świną (a było to bardzo dawno) była planowana jednotorowa linia kolejowa. Były to czasy, gdy każde powiatowe miasto (z wyjątkiem bodajże Łomży) miało swoją stację kolejową i pociągiem można było dojechać wszędzie. To już jednak zamierzchła przeszłość. Teraz tylko do trzech czwartych miast powiatowych docierają pociągi, i odsetek ten stale się zmniejsza. Ci, którzy decydują o budowie dróg, kolei, lotnisk, pociągi oglądają z okien swoich limuzyn i nie bardzo wiedzą po co one jeszcze istnieją. Nie róbmy sobie nadziei: w tunelu Police-Święta, jeśli on kiedyś powstanie, też linii kolejowej nie będzie. Szczecin, który aspiruje do roli miasta powiatowego, takich luksusów nie potrzebuje.
Mirek
2021-03-22 12:06:57
A ukołysanie żony marszałka Kuchcińskiego z PiS w rządowym samolocie też Pan rozumie redaktorze?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500