Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Grobla przez zalew. Trasa Szczecin – Świnoujście dwa razy krótsza!

Data publikacji: 18 lipca 2021 r. 12:38
Ostatnia aktualizacja: 20 lipca 2021 r. 07:58
Grobla przez zalew. Trasa Szczecin – Świnoujście dwa razy krótsza!
To jeden z mostów-grobli w Holandii. Nasza przeprawa przez zalew mogłaby wyglądać podobnie.  

Pomysł dotarcia ze Szczecina do Świnoujścia mostem lub groblą zrodził się w latach 60. XIX wieku, kiedy to wskutek zamarzania zalewu dynamicznie rozwijający się port szczeciński miał zimą utrudniony dostęp do Bałtyku. Do realizacji owej przeprawy nie doszło z braku funduszy. Ideę podjął po wojnie pierwszy polski prezydent Szczecina inż. Piotr Zaremba.

REKLAMA

W 1947 roku, gdy z mozołem klecono uszkodzone przez wojnę szlaki komunikacyjne, rzucił on myśl budowy szlaku kolejowego i drogowego do Świnoujścia najkrótszą z możliwych dróg - przez Zalew Szczeciński*, stąd pomysł skomunikowania obu tras 9-kiliometrową groblą z Nowego Warpna do wyspy Uznam, na której leży Świnoujście. Ówczesne warunki polityczne, ścisłe kontrole na granicach okupowanych Niemiec oraz okupacja całego Świnoujścia przez garnizon radziecki sprawiały, że realizacja pomysłu była niemożliwa.

Po 1956 roku, gdy Sowieci wycofali się z najszerszej plaży Bałtyku, pomysł przypomniano, ale klimat polityczny lat 50., niepewność co do losu polskich Ziem Odzyskanych aż do końca lat 50. nie sprzyjały inwestycjom na

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 81% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 16-07-2021

 

Autor: Janusz Ławrynowicz 
REKLAMA

Komentarze

Obserwator
2021-07-21 23:41:32
Martwi się o rozdzielenie Zalewu Szczecińskiego ten kto nie czyta ze zrozumieniem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Rexona
2021-07-20 05:28:51
Panie redaktorze. Niech Pan zajmie się postępem prac przy regulacji strumyka w parku Chopina.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obserwator
2021-07-19 23:43:00
Zobacz www.12 niezwykłych grobli na ziemi. I zastanów się dlaczego je zbudowano ? Odwagi nam trzeba , odwagi . Europie projekt przedstawmy . Myślę, że Szczecin i Berlin zasługują na jego realizację. I wspólnie go poprą . Odwagi panowie ,odwagi.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Koziołek Matołek
2021-07-19 22:49:00
a na kogo głosowałeś w ostatnich wyborach i tych wcześniej, i tych jeszcze wcześniej... no właśnie - od 30 lat głosujesz podobnie jak większa mniejszość Polaków na takich którzy maja gdzieś Polskę i Polaków.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Koziołek Matołek
2021-07-19 13:39:58
Olaboga - olaboga - taniej będzie podnieść prędkość pociągu Szczecin - Wolin -> czyli wymienić tory zamiast robić sztuczne groble-> to by dało czas przejazdu zamiast 70 minut --->>>>>> 35 minut a to już coś.... czyli te 80 km przechać z prędkością 250 km/h. czemu Polska wywala na emigracje inteligentnych ludzi ?Jaka siła za tym stoi ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
HogoFogo
2021-07-19 12:47:01
Wakacje się zaczęły, zatem redaktorzy wygrzebuja z szuflad tematy ogórkowe. A publiczność je łyka. Smacznego!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Klara
2021-07-19 09:22:14
To jest taka sztuczka medialna z tą groblą która ma przykryć to że tunel pod Świną łączący Świnoujście zbliża się ku końcowi. I pojawia się pytanie dlaczego tego nie zrobiono przez 8 lat rządów geniuszy których podziwiała Europa
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jędrek
2021-07-19 09:18:55
Przecież tutaj nie ma żadnego przemysłu między Nowym Warpnem a Uznamem. Chcecie TIRy wsadzić w lasy i kurorty? Port w Świnoujściu i w Szczecinie jest po prawej stronie jakby miała być kolejna przeprawa przez Świnę i Odrę?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obserwator
2021-07-19 04:13:00
https://wpolityce.pl>polityka.1647-Połączmy Swinoujście z Polską kontynentalną
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
za ile?
2021-07-18 22:21:59
2 mld może 5 mld ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Eksperci z Pęło
2021-07-18 21:34:08
Gdyby natura chciała to by dawno taką groblę zrobiła
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Grobla
2021-07-18 19:45:23
Było nawet kiedyś takie stowarzyszenie o grobli przez zalew, ciekawe czy jeszcze działa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
gryfita
2021-07-18 19:03:02
Niektórzy z komentujących protestują przeciw tej budowie nie posiadając żadnych informacji o korzyściach z jej budowy. Zalecam przeczytanie artykułu: //www.iswinoujscie.pl/drukuj/12411/ A ode mnie kilka uwag:1) Powstałby zbiornik słodkiej wody zasilany jedynie słodkimi wodami rzek Randow i Wkra ( Uecker),potrzebny Świnoujściu i Szczecinowi. 2) Osłonięta zostałaby też część toru wodnego łączącego Szczecin ze Świnoujściem, co zmniejszyłoby jego spłycanie, bez stałego pogłębiania.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pohorski
2021-07-18 17:48:25
Ja tak konkretnie się zapytam czy już jest Polexit i wyrzucono nas z UE czy to jeszcze nie dzisiaj
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Grobela
2021-07-18 17:21:11
O tym pomyślano już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku - planowano utworzenie olbrzymiego zbiornika słodkiej wody po zachodniej stronie grobli.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Wiśnia
2021-07-18 17:17:35
Po zachodniej stronie grobli powstaną olbrzymie zasoby słodkiej wody oddzielone od wód mieszanych Zalewu. W latach siedemdziesiątych protestowali przeciwko takiej inwestycji zajadli enerdowcy (przeciwko utworzeniu US również protestowali). Grobla przebiegałaby w granicach RP i dzisiaj protestowaliby zpewne tylko rodzimi zieloni, którzy szantażują i żerują na ekologii na różne sposoby.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wolne m.Szczecin
2021-07-18 16:20:34
No ale nikt tu prochu nie odkrył i ten "szlak komunikacyjny: jakby go nie nazwał od wieków całych był i jest powszechnie znany.Tylko przez parszywą politykę i zabory Układu Warszawskiego nie pozwolono z uwagi na port wojenny w Świnoujściu i samo miasto jako obszar strategiczny na takie odważne wizje.Dopiero teraz kiedy wyszliśmy spod zaborów są możliwości.Tylko walcząc z UE i tak nic nie osiągniemy bo zabiorą kasę.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
bridge
2021-07-18 15:45:18
Najpierw uporajmy się z estakadą nad "węzłem" Granitowa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tomasz cd.
2021-07-18 15:28:06
Kolejny element to element środowiskowy, trwałe rozdzielenie Zalewu szczecińskiego, Wbrew pozorom wybudowanie grobli niesie za sobą barierę ograniczającą przemieszczanie osadu i szybsze wypłycenie toru wodnego. Nie wspomnę o ograniczeniu ruchu żeglugi do i z Niemiec, nawet zwodzony most tego nie załatwi, a tylko podroży koszty. Gdzieś indziej kopią (Mierzeja) a tutaj zasypywać, bo ktoś ma chore wizje? Skąd finansowanie? Więc nauczyciele i pielęgniarki, lekarze, budżetówko nie będzie podwyżek.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wik
2021-07-18 15:25:27
W połowie XIX w. było to technicznie możliwe, ciekawe, ile dziś problemów będzie przedstawianych jako "uniemożliwiające budowę"? Gniazdo omułka w połowie trasy? Na pewno warto rozpocząć dyskusję na rzeczowe argumenty. Co do ograniczeń żeglarstwa, to może zamiast grobli na całej długości (jaka np. prowadzi do Wenecji), podnieść trasę drogowo-kolejową na most wysokowodny (np. most Vasco daGama pod Lizboną jest dużo dłuższy niż 9km.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tomasz
2021-07-18 15:20:14
Budowa grobli i posadowienie na niej drogi, to nie jest pomysł Zaremby sam w sobie. To jest pomysł niemiecki i poza komunikacją port port nie niesie w sobie żadnego dobrego rozwiązania dla miasta. Czy ktoś kto zamierza jechać np. do Trójmiasta chce jechać przez Świnoujście? Raczej nie. Nad morza dalej niż Dzinówek? Też nie. Ponadto jeżeli powstałaby taka budowla to nic dobrego dla Polic i Szczecina. To do czasu zachodnie obwodnicy Szczecina wtłoczenie do miasta dodatkowego transportu ciężkiego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wiśnia
2021-07-18 14:59:05
Jako żeglarz to mi nie pasuje. Jako geomorfolg z wyksztalcenia zadalbym pytanie jaki to befzie mialo wplyw na przemiesszczanie się wód zalewu szczecinskiego i osadów które sa przez ye wody przemieszczane
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@SromotnikBezwstydny
2021-07-18 14:46:41
Zalecam pilną wizytę u głowologa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
można groblę
2021-07-18 14:38:50
a można częściowo groblę i tunel (wtedy grobla mogłaby powstać z urobku wydobytego z budowanego tunelu) - w Holandii podobne (choć znacznie większe) projekty geotechniczne to Afsluitdijk i Houtribdijk.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
klemens
2021-07-18 14:20:33
trza było gadać o pomyśle profesora przed pogłębianiem Zalewu . Zamiast sypać sztuczne wyspy po wschodniej stronie trzeba było sypać po zachodniej , jedną od Warpna , a drugą od Świnoujścia . Połączone mostami , środkowy otwierany i spoko .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ADAMS
2021-07-18 13:48:29
Kto pamięta, że swojego czasu niepotrzebne były tunel w Świnoujściu a nawet S3? Wahadełko polityczne się obróci, na co się zanosi i wszystkie projekty w tym regionie pójdą do kosza.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Grobela
2021-07-18 13:22:08
Czy ktoś pomyślał o przemieszczaniu mas wodnych Zalewu? Przecież to rozdzieli Zalew na 2 akweny
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
FIGO
2021-07-18 13:06:00
Ten Zaremba to miał kiepełę na wszystko!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
SromotnikBezwstydny
2021-07-18 12:58:35
Myśl przednia, ale zakup czołgów Abrams'ów pochłonie większość budżetu.... i unijnych dotacji...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA