Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Inżynierowie pytają. Martwią się o zabytek

Data publikacji: 03 marca 2023 r. 12:42
Ostatnia aktualizacja: 10 marca 2023 r. 11:30
Inżynierowie pytają. Martwią się o zabytek
Fot. Dariusz GORAJSKI  

Trwa rozbiórka mostu kolejowego w szczecińskich Podjuchach. Jedynego w Polsce i unikatowego na skalę Europy, ze zwodzonym przęsłem, które przez dziesięciolecia utrudniało zarówno ruch kolejowy, jak i żeglugę śródlądową. Obok ma powstać wyższa, dwutorowa konstrukcja, która usprawni ruch na obu szlakach i zwiększy ich przepustowość. Dla potomnych ma być zachowane jedynie uznane za zabytek zwodzone przęsło o długości nieco ponad 17 m.

- Most z 1877 r. do niedawna był jedynym czynnym zwodzonym mostem kolejowym w Polsce, a jednocześnie jedynym w Europie z napędem mechanicznym. Początkowo miał przęsło obrotowe. W trakcie II wojny światowej został zburzony, a po odbudowaniu stał się mostem zwodzonym. Koncepcja obecnie trwającego projektu przewiduje zachowanie zwodzonego przęsła o długości ok. 17,5 m wraz z przynależną infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania i demontaż pozostałych 3

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 54% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 03-03-2023

 

Autor: Tomasz Tokarzewski
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Marek
2023-03-10 11:01:43
Znamy takie historie, że było coś cennego, zabytkowego, a po kilku latach tylko nadaje się do rozbiórki. Niech się właściciele i może włodarze miasta zastanowią co z tym zabytkiem zrobić. Dobrze, że ktoś głośno na tym etapie podejmuje temat.
Inżynier
2023-03-03 13:48:41
Zupełnie nie rozumiem o co koledzy inżynierowie się martwią. Niech skończą budowę nowego mostu.
O co pytają?
2023-03-03 12:53:08
Czym się martwią?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA