Poniedziałek, 15 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Nauka przejść sugerowanych. Główna zasada: wszystko dla kierowców

Data publikacji: 24 lutego 2025 r. 16:28
Ostatnia aktualizacja: 25 lutego 2025 r. 09:12
Nauka przejść sugerowanych. Główna zasada: wszystko dla kierowców
Przejścia sugerowane dają kierowcom władzę absolutną: pierwszeństwo przejazdu, a nawet możliwość parkowania w jego obrębie. Zwalniają także z obowiązku zachowania 10-metrowego pola ochronnego, które - w przypadku tradycyjnych „zebr" - mają zapewnić dobrą widoczność przejścia.  

Gdy tylko pojawiły się na Starym Mieście, wprowadziły chaos w relacjach między pieszymi i kierowcami. Teraz rozlały się po całym Szczecinie, spychając na dalszy plan klasyczne „zebry". Pieszych pozbawiły pierwszeństwa i poczucia bezpieczeństwa w przejściu przez jezdnie, a kierowcom dały swobodę parkowania na ulicach, jakiej dotychczas nie mieli. Mowa o przejściach sugerowanych, które zakłóciły kruchą równowagę pomiędzy użytkownikami nie tylko szczecińskich dróg.

REKLAMA

W realiach Szczecina przejścia sugerowane są zwykle oznaczone. Choć zgodnie z prawem być nie muszą.

- Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji prawa o ruchu drogowym z 21 września 2022 r. Wówczas zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a, wskazujący dokładną definicję przejścia sugerowanego jako "nieoznakowanego, dostosowanego technicznie miejsca umożliwiającego przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" - wyjaśnia st. insp. Joanna Wojtach, rzeczniczka prasowa Straży Miejskiej w Szczecinie. - Kluczowe w tym

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 24-02-2025

 

Arleta Nalewajko
REKLAMA

Komentarze

Renata
2025-02-25 21:11:44
Głupota w całej okazałosci samochody na chodnikach,przejazd wózkiem inwalidzkim niemożliwy a policja nawet nie ma pojęcia że coś takiego jak przejścia sugerowane istnieją
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
statystyk
2025-02-25 07:22:28
Jestem ciekaw, jakie są statystyki wypadkowości na przejściach sugerowanych, bo możliwe że brak przejścia tradycyjnego wymusza większą uwagę na pieszym i nie daje złudnego poczucia bezpieczeństwa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ja wam
2025-02-24 19:13:05
parafrazując 'słońceperu' ja wam Krzystka nie wybierałem...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Statystyk
2025-02-24 18:55:50
Statystycznie mniej wypadków na przejściach dla pieszych, bo przejść nie ma. Bezpieczniej nie jest ale w statystykach gra!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
autko
2025-02-24 18:39:11
Biedapiesi do kanałów bo jaśniepaństwo jedzie ałtkiem i czekać nie bedzie !!! po chodnikach tez przypadkiem nie chodzcie bo tam sie patoparkuje !!! nam sie nalezy kierofcom !!!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA