Od kilku lat zachodnie „święto" zakupów, czyli black friday odbywa się również w Polsce. W najbliższy piątek producenci i galerie handlowe będą kusić nas wyjątkowymi promocjami, namawiając do kupna produktów, których często wcale nie potrzebujemy. Na czym polega mechanizm zwabiania klientów w dni wielkich przecen i w jaki sposób zachować zdrowy rozsądek, kiedy wokół nas same wyjątkowe okazje?
Ostrożność i racjonalność to podstawowe zasady, którymi powinniśmy kierować się podczas black friday. Martyna Jasińska, psycholog z Centrum Psychoterapii i Coachingu „Synergia", podkreśla, że nasz mózg reaguje w specyficzny sposób, kiedy widzimy przekreśloną na metce cenę. Takie mechanizmy psychologiczne mogą oddziaływać szczególnie na osoby, które nie robią dużych zakupów zbyt często, a w związku z tym nie mają świadomości i wiedzy o stosowanych przez sklepy sztuczkach.
- Warto zastanowić się, czy jest mi to potrzebne, kiedy chcemy kupić kolejną rzecz, na przykład bluzkę - radzi psycholog.
Często zdarza się, że klienci kupują jakieś ubranie ze względu na obniżoną cenę, a nie jego
...