Wtorek, 03 grudnia 2024 r.  .
REKLAMA

Przebudowa placu: fakty, nie mity

Data publikacji: 08 października 2024 r. 07:28
Ostatnia aktualizacja: 08 października 2024 r. 15:34
Przebudowa placu: fakty, nie mity
Fot. Dariusz GORAJSKI  

To jedna z najbardziej oczekiwanych miejskich przemian. Jakiej kierunek i zakres wskazali szczecinianie w szerokich, wielostopniowych konsultacjach społecznych. Mowa o przebudowie pl. Orła Białego, która jeszcze na dobre się nie rozpoczęła, a już budzi falę sztucznie podsycanego niepokoju, bazującego na fałszu, złej woli, hejcie.

Jeden z głównych placów Starego Miasta przez dekady służył głównie za parking samochodom. Odpychał ludzi.

Wrzenie i szerokie konsultacje

Mimo przetrwałych śladów przeszłości (barokowa rzeźba projektu Johanna Friedricha Graela), zabytkowych gmachów wokół (Pałac Joński i „Pod Globusem", w bliskości katedry), nie dawał szczecinianom specjalnych powodów, aby go odwiedzać czy w jego przestrzeni spędzać czas. Latami mówiono o nadaniu mu bardziej wielkomiejskiego charakteru. Kolejne próby jego reanimacji oraz projekty przebudowy nie zostały jednak zrealizowane. Podobnie jak ostatni, wybrany w drodze konkursu i aurze skandalu. Paradoksalnie, właśnie dzięki obywatelskiemu wrzeniu, które wywołał ów ostatni z pomysłów na utrzymanie parkingu i ruchu samochodów w

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 86% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 08-10-2024

 

Arleta Nalewajko
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@szczecinianin
2024-10-10 12:32:41
Popieram całkowity zakaz. Poza mieszkańcami i służbami komunalnymi nikt nie powinien tam wjeżdżać. Jeszcze kurierów można dopuścić i taksówki, ale z zastrzeżeniem że postój max 5 minut i wypad.
szczecinianin
2024-10-09 18:49:54
Trudno się zgodzic z takimi remontami. Pl Orła, to historia, nie mozna tego zabetonować. Tam każda kostka na ulicy stanowi historie miasta. Jest parking pod trasa zamkowa, ale PANOM i PANIUSIOM za daleko na pieszy spacer. Plac powinien posiadac całkowity zakaz wjazdu dla aut cywilnych.
@nick
2024-10-08 15:11:13
"Można zupełnie sprawnie przebić się" - o ile jakiś baran nie pozostawi auta na awaryjkach a za nim nie nadjedzie autobus czy wóz strażacki który nie może przejechać. Wtedy stoi cała aleja od placu do placu. Ten projekt to pomyłka i nieporozumienie. A kiedyś zakończy się tragedia, jak służby nie będą mogły dojechać do wypadku czy pożaru
nie kłamcie!
2024-10-08 15:06:15
"To jedna z najbardziej oczekiwanych miejskich przemian" - przez kogo? Wymieńcie mi chociaż jedną grupę społeczną której na tym zależało? Tylko radnym i ich ziomkom w partackim mtm'ie, który zarobi krocie na tej nikomu niepotrzebnej przebudowie
Bodzio
2024-10-08 12:10:38
Szczecinianie mają obawy wynikające ze złych doświadczeń,bo są ku temu podstawy. Miasto nie prowadzi logicznej polityki architektonicznej, rewitalizacyjnej, urbanistycznej. Pozwala się na patodeveloperkę w historycznych częściach miasta, estetyką i ładem mało kto się przejmuje. Kompletny brak zaufania do miasta powoduje obawy, a nie tylko hejt. Poza tym opieranie "konsultacji" o krzykliwą gawiedź to błąd. Gdzie są wzorce i doświadczenia z innych miast (także z zachodu EU)? Eksperci? Autorytety?
nick
2024-10-08 11:28:32
Akurat Wojska Polskiego działa lepiej niż się wszyscy spodziewali. Można zupełnie sprawnie przebić się z placu sprzymierzonych (szarych szeregów) na bramę portową bez stania na kolejnych czerwonych światłach. jedynie z miejscami krucho, ale to jak wszędzie
Alicja
2024-10-08 11:24:04
dlaczego my mieszkańcy ciągle mamy płacić za bajzel jaki nam krzystek funduje? Jakby płacił za swoje to pewnie przykładałby się do wszelkiego rodzaju projektów i wykonania. Jeśli z tego placu nie znikną auta to znów kasa zostanie wyrzucona w błoto.
Śmierć placu
2024-10-08 09:49:52
Te konsultacje były tak samo szerokie i wielostopniowe jak w przypadku Wojska Polskiego. Efekt przebudowy też będzie ten sam.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA