Od 25 września ustawa o ochronie sygnalistów staje się faktem. Wiele firm, bo akt dotyczy przedsiębiorstw i instytucji zatrudniających ponad 50 pracowników, musi zatem wdrożyć zmiany organizacyjne, między innymi w zakładach pracy powinna zostać wyznaczona osoba lub stworzona nowa komórka do przyjmowania i rozpoznawania zgłoszeń o nieprawdziwościach i łamaniu prawa. Zgłoszenia trzeba będzie dokumentować.
Kim jest sygnalista? To osoba, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Informacją może być zatem uzasadnione podejrzenie, że w firmie, w której pracuje bądź pracował sygnalista, dochodzi do łamania prawa lub jego naruszenia. Może nie tylko dotyczyć już zatrudnionego pracownika, ale także osoby, która nieprawidłowości zauważyła już na etapie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. Ustawa określa, że sygnalistą może być osoba, która tylko współpracuje bądź współpracowała z podmiotem, w którym dochodziło do naruszenia prawa, także wolontariusz, stażysta, praktykant czy pracownik tymczasowy.
...