Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Szczecin ze starych fotografii. Tramwajem na Głębokie

Data publikacji: 12 marca 2024 r. 22:36
Ostatnia aktualizacja: 13 marca 2024 r. 16:30
Szczecin ze starych fotografii. Tramwajem na Głębokie
Skład ukrotniony w drodze na ul. Potulicką. Fot. Dariusz R. JANOWSKI  

Przed zmianami komunikacyjnymi, do pętli Głębokie można było dojechać dwiema liniami tramwajami - 1 oraz 9 (obecnie tylko 9). Ich trasa, podobnie jak i teraz, prowadziła najbardziej ruchliwymi arteriami miasta, w tym po al. Bohaterów Warszawy i al. Wojska Polskiego.

Jeszcze nie tak dawno linie te obsługiwały tramwaje, które bezpowrotnie zniknęły ze szczecińskich ulic. Były to wozy typu 102Na oraz 105N. Ich producentem była firma Konstal mająca swoją siedzibę w Chorzowie. To znana w kraju wytwórnia pojazdów szynowych takich jak wagony metra i tramwaje.

Wozy typu 102Na produkowano w latach 1971-1972. Łącznie zmontowano ich 600 sztuk. Obsługiwały linie tramwajowe w większości polskich aglomeracji. Najwięcej krążyło ich po Łodzi (139), a najmniej w Gorzowie i Gdańsku (po 5 sztuk). Były również w Szczecinie.

Pierwsze 10 wagonów typu 102Na dostarczono do Szczecina w roku 1971. Nowym

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 61% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 13-03-2024

 

Krzysztof Żurawski
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Maks
2024-03-15 21:27:09
Lubię tramwaje szczecińskie
Stłuczki
2024-03-13 16:30:01
Zawsze tak samo wychodzą czy to 125p czy inny.
var
2024-03-13 13:58:12
Słowo "ukrotniony" zaczerpnięto z artykułu autora podpisującego się "anp" opisującego dostawy tego typu wozów tramwajowych w Głosie Szczecińskim (192) z 3 września 1975 roku
@Stary
2024-03-13 13:03:16
Na zdjęciu są dwa składy dwuwagonowe. Pierwszy jest na dwóch podniesionych odbierakach, bo to jest właśnie skład po odłączeniu trzeciego wagonu. A to czas, kiedy każdy wagon miał na dachu kabel zasilania albo z przodu, albo z tyłu, a nie oba. Wiele lat później pojawił się dosłownie jeden który miał oba (658).
Tez niekumunista.
2024-03-13 11:23:24
Niekomunisty komentarz - w punkt.popieram w 100 %. Zrobiono bardzo dużo , za bardzo dużo , by zepsuć to miasto. Dramat.
Z branży
2024-03-13 10:45:59
Między Kościuszki a Bolesława Śmiałego stoją 3 składy 2-wagonowe. Pierwszy ma podniesione oba pantografy, co oznacza brak kabla WN między wagonami (było kilka takich składów).
Stary
2024-03-13 09:29:32
Może ktoś z branży wyjaśni sprawę bo widać trzy podniesione pantografy. Zazwyczaj jest podniesiony jeden w pierwszym wozie. Niestety niedokładnie widać lusterka. Skład byłby za długi jak na wówczas występujące przystanki.
Odra i jej rybki
2024-03-13 07:06:38
Jazda 6-tką nA Goclaw to jak podróz w czasie.
@słowo
2024-03-13 05:53:21
Istnieje również coś takiego jak żargon branżowy- to jest właśnie przykład panie znawco;)
nie komunista
2024-03-13 02:25:57
Przeszedlem sie wczoraj obok dawnej redakcji Glosu Szczecinskiego na Podzamczu. Nie bylem tam przez lata. To miejsce jest smutne, puste, koslawe, glupie - miasto wykonalo cwierc kroku w przod po 1989 i dwa do tylu. A do tego sie starzeje i wyludnia. To jak cwierc - horror ... Polityczna extrema rzadzi po 1989 ...
Dziwne
2024-03-13 01:16:54
Nie przypominam sobie by zestawiono w Szczecinie składy z więcej niż 3 wagonów (głownie linia 8 i ewentualnie 7 mogła być zestawiono z 3 wagonów) - zwyczajnie 4 nie mieszczą się na peronie - to raczej koincydencja gdy 9 z dwóch wagonów i 7 z dwóch jadą w stadzie...
Twardy kredens
2024-03-12 22:57:11
przeżył boczne spotkanie z 102Na
Słowo
2024-03-12 22:51:17
"Ukrotniony" - słowo nie występuje w słowniku języka polskiego, a więc co oznacza i skąd pochodzi?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA