Ze względu na epidemię koronawirusa i ryzyko jego rozprzestrzeniania się Ministerstwo Zdrowia, Główny Inspektor Sanitarny oraz Narodowy Fundusz Zdrowia zalecają, aby pozostać w domach i zrezygnować z tradycyjnych spotkań w rodzinnym gronie. Najbezpieczniej dla nas i naszych bliskich będzie, jeśli spędzimy święta w gronie tych, z którymi na co dzień mieszkamy.
W przypadku nagłego zachorowania, dzięki technologiom teleinformatycznym, możemy w razie potrzeby skorzystać z pomocy medycznej, nie wychodząc z domu. W trosce o bezpieczeństwo pacjentów, by powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa, wiele placówek medycznych zmieniło organizację swojej pracy, a lekarze udzielają pacjentom pomocy za pośrednictwem teleporad.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Podczas świąt oraz dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. To świadczenia w zakresie podstawowej opieki udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w dni wolne od pracy przez całą dobę.
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pierwszej kolejności udzielają teleporad. Podczas teleporady lekarz wyda zalecenia dotyczące terapii, a także w razie potrzeby może wystawić e-zwolnienie oraz e-receptę. Lekarz w trakcie telefonicznego wywiadu może uznać konieczność osobistej wizyty pacjenta w gabinecie.
W związku z epidemią koronawirusa i nowymi zadaniami Szpitala Wojewódzkiego przy ul. Arkońskiej w Szczecinie, konieczna stała się reorganizacja nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Obsługiwana dotąd przez szpital przychodnia przy ul. Broniewskiego jest od soboty 11 kwietnia czasowo zamknięta. Jej zadania przejmą dwa inne podmioty dyżurujące w nocy i w święta: przy ulicy Bolesława Śmiałego oraz przy ul. Kadłubka.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają Izby Przyjęć lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe.
WAŻNE! Pacjent, który podejrzewa, że jego zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinien zadzwonić do stacji sanitarno-epidemiologicznej, by otrzymać wskazówki co do dalszego, właściwego postępowania. Może również sam, własnym środkiem transportu, udać się bezpośrednio do najbliższego szpitalnego oddziału zakaźnego. W województwie zachodniopomorskim znajdują się one: w Szpitalu Zakaźnym przy ul Arkońskiej 4 w Szczecinie, w Szpitalu Wojewódzkim przy ul. T. Chałubińskiego 7 w Koszalinie oraz w 107 Szpitalu Wojskowym przy ul. Kołobrzeskiej 44 w Wałczu.
Pogotowie ratunkowe
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
WAŻNE! Jeśli chory podejrzewa, że jego zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miał kontakt z osobą zakażoną, powinien koniecznie poinformować o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie. Ze względu na bezpieczeństwo personelu medycznego, nie wolno zatajać prawdy
Telefoniczna Informacja Pacjenta
Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta.
Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer (+48) 22 125 66 00
(ip)
Fot. pixabay