Poniedziałek, 15 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Nowa podnośnia statków

Data publikacji: 12 października 2022 r. 10:24
Ostatnia aktualizacja: 16 października 2022 r. 21:24
Nowa podnośnia statków
Nowa podnośnia jeszcze przed oficjalnym otwarciem Fot. p.t.  

Około tysiąca osób uczestniczyło 4 października w otwarciu nowej podnośni statków na kanale Odra – Hawela w Niederfinow. – To jest wyjątkowy dzień i wyjątkowy okaz, solista wśród podnośni – mówił korespondentowi DPA uradowany Rolf Dietrich, dyrektor Urzędu Budowy Dróg Wodnych w Berlinie. Podnośnię oficjalnie uruchomił federalny minister transportu i infrastruktury cyfrowej Volker Wissing (FDP).

REKLAMA

Nowa podnośnia, która stanęła obok starej – światowego cudu techniki lat międzywojnia (budowa w 1934 roku), powstawała czternaście lat, a więc dłużej niż planowano, i kosztowała więcej niż planowano. Dzięki niej statki, płynące Odrą i Hawelą między np. Świnoujściem/Szczecinem a Berlinem/Brandenburgią i Europą Zachodnią, będą sprawniej pokonywały 36-metrową różnicę wysokości, dzielącą zlewnie obu rzek, a tym samym dwie części kanału Odra – Hawela.

Nowa podnośnia ma 55,5 metra wysokości, ponad 46 metrów szerokości i 133 metry długości. Będzie służyła nie tylko barkom i statkom handlowym, lecz także – jak stara – będzie obsługiwać statki wycieczkowe, jachty, motorówki, kajaki. Jest zbudowana z betonu (65 000 metrów sześciennych) i stali (8 900 ton), w pełni zautomatyzowana.

Stara, która nadal będzie działać, metalowa, de facto bezawaryjna, misternie i pięknie nitowana (jej elementy powstawały także w Szczecinie), jest obsługiwana mechanicznie, nowa – cyfrowo. Wystarczy więc wcisnąć guzik i wielka wanna wypełniona wodą, do której wpływają statki, wznosi się do nurtu Haweli bądź opuszcza na poziom Odry. Razem z wodą i załadowanym statkiem może ważyć – bagatela! – prawie 10 000 ton!

Wanna w starej podnośni ma 83,5 metra długości, a w nowej – 115 metrów. Mogą na nią wpływać statki o długości do 110 metrów, szerokości do 11,45 metra i zanurzeniu do 2,80 metra, mające na pokładzie np. 104 kontenery 20-stopowe o długości około sześciu metrów. Przez starą mogą przepływać statki ważące z ładunkiem do 1000 ton, a przez nową – do 2300 ton.

Jak podaje DPA, już od dawna mówiono, a przed otwarciem nowej podnośni federalne ministerstwo komunikacji powtórzyło, że powstała ona, by polepszyć warunki komunikacji drogami wodnymi między Berlinem a Zespołem Portów Morskich Szczecin-Świnoujście.

Budowa podnośni zaczęła się w 2008 roku. Jej koszt, początkowo szacowany na 300 mln euro, wyniósł ostatecznie 520 mln euro. Prace kilkakrotnie zatrzymywano, choćby ze względu na uzgodnienia z ekologami, którzy domagali się przeniesienia stanowisk rzadkiej fauny i flory bagiennej z terenu budowy na nowe siedliska w pobliżu. Podnośnie znajdują się bowiem w unikatowym środowisku doliny Odry (Oderbruch).

Zarówno nową, jak starą można zwiedzać i przypatrywać się z bliska wyjątkowemu spektaklowi windowania statków. Przez obie można też przepływać jednostkami białej floty. Przy nowej znajduje się Centrum Informacyjne, a w pawilonie obok starej – stała ekspozycja o dziejach i perspektywach żeglugi śródlądowej. W pobliżu jest też niewielkie muzeum techniki, urządzone w starej siłowni, którą przed laty ocalono i w całości przeniesiono na nowe miejsce.

Uroczystość otwarcia nowej podnośni zakończyła parada łodzi, koncert zespołu Der Zoll (swing), fajerwerki o zmierzchu i wieczorne iluminacje. Obszernie relacjonowały ją i opisywały media niemieckie, także czeskie, oraz fachowe portale w wielu krajach. Nie było w Niederfinow dziennikarzy mediów polskich, nawet szczecińskich (przynajmniej oficjalnie), mimo że nowa podnośnia, podobnie jak stara, była budowana także z myślą o lepszym skomunikowaniu portów w Świnoujściu, Szczecinie i nad Zalewem Szczecińskim z drogami wodnymi zachodniej i południowej Europy, czyli o rozwoju transgranicznych kontaktów gospodarczych, turystycznych, a więc o współpracy. Jak się dowiadujemy, Szczecin reprezentowała grupka przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej i żeglarzy. Krótkie informacje o uruchomieniu nowej podnośni zamieściły m.in. portale: morski.pl, podroze.pl, portalmorski.pl.

Do końca 2022 roku obie podnośnie można zwiedzać w godz. 10-17; nową – z przewodnikiem (grupy co 30 minut), starą – jak zawsze – także indywidualnie (wspólny bilet na obie: 12 euro, ulgowy: 8 euro).

Szczegółowe informacje w trzech językach (niemiecki, polski, angielski) znajdują się na stronie internetowej https://schiffshebewerk-niederfinow.com. Można też stamtąd nieodpłatnie pobrać broszurę omawiającą dzieje, konstrukcję, parametry i warunki funkcjonowania obu podnośni. Uwzględniony jest także ich wpływ na przyrodę.

(b.t.)

REKLAMA

Komentarze

Niezwykłe
2022-10-16 20:58:49
Niemcy inwestują w autostradę na Odrze i jednocześni robią wszystko by Polacy robili na odwrót - gubię się w tym panie redaktorze - to jak jest z tym betonowaniem rzek? Jak Niemcy betonują to OK a jak Polacy regulują i uspławniają robiąc daleko mniej radykalne betonowanie to już źle?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
zazeł
2022-10-15 15:13:41
Krzyżacy w średniowieczu przekopali Cieśninę Pilawska, Niemcy w 1934 r. zbudowali wspaniałą podnośnię statków. Polska idiotka, która chciała zostać prezydentem, uważała, że przekop Mierzei powinna za nas wykonać natura.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA