Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowy most na Uznam

Data publikacji: 10 marca 2021 r. 08:58
Ostatnia aktualizacja: 23 marca 2022 r. 08:43
Nowy most na Uznam
Nowy most na Uznam w okolicach miasta Anklam. Fot. Symulacja (DEGES)  

Już dość dawno planowano budowę nowego mostu nad Pianą (Peene) na wyspę Uznam. W ubiegłym tygodniu dziennik „Nordkurier” informował, że jeśli nie będzie protestów przeciw ostatecznej wersji jego projektu, zacznie się ona jesienią tego roku, a zakończy w roku 2026.

Nie tylko w sezonie letnim korki samochodów przy wjeździe na Uznam od strony Wolgastu są zmorą zarówno mieszkańców tego urokliwego miasteczka, jak i  urlopowiczów. Choć droga na wyspę przez nowy most wydłuży się o 6,3 kilometra, to jednak czas dojazdu na nią bądź zjazdu na ląd stały znacznie się skróci. Uciążliwe korki mają zniknąć.

Matthias Diekhoff pisze, że wjazd na nowy most zacznie się w okolicach wiosek Rebelow i Spantekow pod Anklam. Jak pokazują plany, zjazd z niego na wyspie będzie w okolicach wzgórza Fährberg i szosy B-110 przed miasteczkiem Usedom. 1,5-kilometrowy odcinek mostu nad wodą będzie zawieszony na dwóch 70-metrowych pylonach na wysokości 42 metrów nad jej lustrem, co ma zapewnić swobodę kursowania statków po Pianie i dostęp do wszystkich nabrzeży portu w Anklam.

Łączny koszt budowy nowego mostu z dojazdami do niego ma wynieść 140 mln euro. Do końca lutego projekt (500 stron) jest wyłożony do wglądu w urzędach administracji regionalnej. Wszyscy zainteresowani mogą się z nim zapoznać i zgłosić uwagi.

Niemieccy ekologowie i organizatorzy turystyki szacują, że nowy most nad Pianą i tunel pod Świną, którego budowa właśnie się zaczęła, zwiększą na wyspie Uznam ruch samochodów aż o 30 proc. Obawiają się więc, że choć korki przed wjazdem na wyspę zostaną rozładowane, to pojawią się one na wyspie.

Ekologowie już w 2013 roku zgłaszali uwagi, że budowa mostu i dojazdów do niego może spowodować nieodwracalne szkody w obszarach chronionych. Ze względu na konieczność uzgodnień z nimi budowa opóźniła się o kilka lat. Według pierwotnych założeń miał być gotowy w 2019 roku.

Na niemieckim Uznamie mówi się także, że tunel pod Świną ułatwi dostęp do polskich kąpielisk na wyspie Wolin, m.in. do Międzyzdrojów, co ze względu na różnice w cenach usług może spowodować, że jeszcze większa liczba niemieckich urlopowiczów i kuracjuszy przeniesie się z Uznamu na Wolin.

(b)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA