Stocznia Szczecińska w odbudowie
Powstająca w szybkim tempie Stocznia Szczecińska już pod koniec roku bieżącego stanie się jednym z największych ośrodków ciężkiego przemysłu metalowego. W tej chwili znajduje się w odbudowie 12 dużych hal fabrycznych wznoszonych często na starych fundamentach.
Cała stocznia – poza częścią budownictwa okrętowego – w tym roku będzie całkowicie odbudowana i podejmie pełną produkcję dla zaspokojenia potrzeb portu i jego zaplecza.
Do wykończonych hal fabrycznych dochodzą nieustannie nowe precyzyjne maszyny produkcji krajowej i zagranicznej, tworząc nowoczesne warsztaty mechaniczne niezbędne do remontu jednostek pływających. (…)
W tej chwili Stocznia Szczecińska zatrudnia pokaźną załogę – 1050 pracowników i w dalszym ciągu odczuwa brak wysoko kwalifikowanych sił technicznych i rzemieślniczych. (…)
W końcu 1951 r. Szczecin rozpocznie budowę nowych jednostek morskich dla naszej floty handlowej, dając zatrudnienie i zarobek w stoczni i warsztatach pomocniczych 10-tysięcznej rzeszy mieszkańców miasta.
„Kurier Szczeciński” z dnia 13 maja 1949 r.
* * *
500 koni duńskich dla województwa
W związku z importem koni duńskich Min. Rolnictwa i Reform Rolnych przyznało dla województwa szczecińskiego 500 koni, przeznaczonych dla osadników przybyłych w 1949 roku. Konie nadchodzą już do powiatów i rozprowadza je po terenie Centrala Mięsna.
Ustalony rozdzielnik na poszczególne powiaty przewiduje najwięcej, bo po 60 koni, dla pow. Chojna, Pyrzyce, Stargard i Wałcz. Pow. szczecinecki otrzyma 48 sztuk.
Rolnicy ubiegający się o przydział koni z importu duńskiego winni składać do ref. roln. i ref. rolnych w starostwie wnioski zaopiniowane przez Gminne Związki Samopomocy Chłopskiej i Zarządy Gminne. Obowiązkiem starostwa jest przestrzeganie, aby konie otrzymali osadnicy przybyli w 1949 r. nie posiadający siły pociągowej. W żadnym wypadku nie może otrzymać konia instytucja, urząd itp.
„Kurier Szczeciński” z dnia 1 czerwca 1949 r.
* * *
Montaż nowych dźwigów
Śląska huta „Zgoda” rozpoczęła na nabrzeżu „Huk” eksploatowanym przez Żeglugę na Odrze montaż konstrukcji nowego dźwigu mostowego o nośności 7,5 ton. Będzie to drugi dźwig mostowy podobnej konstrukcji do już pracującego. Uruchomienie jego znacznie ułatwi i zwiększy przeładunek węgla z barek i rudy ba barki.
Poza tym na ukończeniu jest montaż 6-tonowego dźwigu przenośnego z innego nabrzeża. W niedługim więc czasie będzie pracowało łącznie na tym nabrzeżu siedem dźwigów. W maju br. nabrzeże „Huk” przeładowało 64 tys. ton węgla, rudy i żwiru, tj. 4 tys. ponad plan miesięczny. Samego żwiru nadchodzącego Odrą z Bielinka przeładowano ponad 6 tys. ton. 60 proc. żwiru załadowano po raz pierwszy na tym nabrzeżu bezpośrednio z barek na wagony, wysyłając na potrzeby odbudowującej się Warszawy.
„Kurier Szczeciński” z dnia 3 czerwca 1949 r.
Fot. Ryszard Pakieser