Naukowcy Polski i NRD badają przyczyny zanieczyszczenia wód Odry
Grupy naukowców Polski i NRD rozpoczęły drugi etap prac badawczych mających na celu ujawnienie i usunięcie przyczyn zanieczyszczenia wód Odry i Nysy Łużyckiej.
Zarówno poprzednie, jak i obecne polsko-niemieckie badania wód Odry i Nysy Łużyckiej stanowią część zakrojonej na szeroką skalę akcji podjętej przez Polskę, Czechosłowację i NRD nad uregulowaniem całokształtu problemów gospodarki wód granicznych tych państw.
Podczas konferencji, która odbyła się w Goerlitz, omówiono wyniki dotychczasowych badań rozpoczętych w styczniu br. oraz ustalono program prac badawczych w rejonach Turowa, Gubina, Słubic i Szczecina.
„Kurier Szczeciński” z 16 października 1958 r.
Czy zbudujemy dwa nowe transatlantyki?
Wyniki eksploatacyjne naszego jedynego statku pasażerskiego „Batorego” na linii Gdynia – Kanada okazały się bardzo korzystne. W bieżącym roku przyniósł on poważne zyski dewizowe. Następne rejsy „Batorego” przyniosą dalsze tysiące dolarów, gdyż już dziś wszystkie miejsca na statku do sierpnia 1959 roku są zamówione.
W związku z tym bardziej realna okazuje się perspektywa budowy 2 nowych transoceanicznych jednostek pasażerskich.
Według założeń Polskich Linii Oceanicznych statki te miałyby po 18 tysięcy BRT i ilość miejsc pasażerskich od 900 – 1000. Poza tym na statkach znajdowałby się garaż mogący pomieścić 100 samochodów.
Wstępne – bardzo zresztą ostrożne kalkulacje – oparte na wynikach finansowych „Batorego” – wskazują, że zysk dewizowy na 1 statek wynosiłby 3 miliony dolarów rocznie. Zakłada się, że statki byłyby budowane w polskich stoczniach, a ich amortyzacja dewizowa trwałaby 3 lata.
„Kurier Szczeciński” z 16 października 1958 r.