Skarby wawelskie w drodze do kraju
Transatlantyk „Stockholm”, na którego pokładzie część skarbów wawelskich powraca z Kanady do Polski, oczekiwany jest w Goeteborgu 31 stycznia po południu. Po kilkugodzinnym postoju w Goeteborgu „Stockholm” odpłynie do Kopenhagi, gdzie skrzynie ze skarbami polskimi będą wyładowane i umieszczone w zaplombowanym wagonie, który przez NRD, dostarczony zostanie do Polski.
W dyrekcji szwedzko-amerykańskich linii żeglugowych, do których należy „Stockholm”, oświadczono, że dwie skrzynie ze skarbami polskimi sa najcenniejszym ładunkiem, który był kiedykolwiek przewożony na pokładzie tego statku, albowiem wartiość ładunku została oszacowana na około 400 mln koron.
„Kurier Szczeciński” z 28 stycznia 1959 r.
„Junak” zdobywa dewizy
Kierownictwo Szczecińskiej Fabryki Motocykli „Junak” podpisało ostatnio umowę z „Motoimportem” na eksport motorów „Junak”.
Pierwszą partię 500 „Junaków” Motoimport sprzedał Bułgarii. Transakcja ta będzie bardzo korzystna dla fabryki. „Junak” ma zamiar część swojej produkcji przestawić na eksport. Motory eksportowe są nieco lepiej wykańczane, dlatego też produkcja eksportowa jest bardziej pracochłonna.
Pertraktuje się również o sprzedaż dobrze juz notowanych „Junaków” typu wypoczynkowego. Będą to wysokiej klasy maszyny crossowe i rajdowe. Według założeń projektantów motor crossowy „Junaka” ma mieć ponad 25 KM. Jeżeli uda się konstruktorom uzyskać taką moc silnika przy utrzymaniu litrażu 350 ccm „Junak” byłby jedną z najmocniejszych maszyn tej klasy i na pewno zdobyłby szerokie rynki zbytu.
„Kurier Szczeciński” z 29 stycznia 1959 r.