Czas skończyć z samowolnym kwaterunkiem
Wojna pozostawiła naszemu miastu wiele zniszczonych budynków. Jeszcze więcej domów ucierpiało tylko częściowo, czy to z powodu wypalenia, czy uszkodzenia dachów, rynien i ścian. Co roku setki izb mieszkalnych odbudowuje się i oddaje do użytku, reszta czeka na swą kolej.
Spotykamy często domy, których parter wydaje się pozornie możliwy do zamieszkania. Jest to jednak złudzenie, gdyż górne kondygnacje i dach są zniszczone. Stropy zalewane od wielu lat wodami opadowymi dochodzą obecnie do kresu swej wytrzymałości i grożą zawaleniem.
Pomimo tak oczywistego niebezpieczeństwa wielu lekkomyślnych ludzi zamieszkuje takie domy, narażając się na tragiczną katastrofę. MRN uważa te domy za nie nadające się do zamieszkania i władze kwaterunkowe nie wydają nominacji na zagrożone mieszkania.
Cóż jednak z tego? Ludzie zmuszeni trudnościami mieszkaniowymi, pozajmowali zagrożone domy i żyją w nich mając nad głową przysłowiowy „miecz Damoklesa” w postaci przegniłych stropów. (…)
„Kurier Szczeciński” z dnia 4 lipca 1951 r.
Tysiące metrów drutu i siatek produkuje fabryka drutu w Łobzie
Fabryka siatek w Łobzie mieści się w obszernych halach pełnych skomplikowanych urządzeń, zwojów drutu, siatek ogrodzeniowych i olbrzymich rozmiarów sit żelaznych. Z nawiniętych kłębów drutu maszyna wyciąga szybkim ruchem potrzebny materiał, z którego wychodzą estetyczne siatki ogrodzeniowe.
Inne maszyny produkują specjalne sita mające zastosowanie w kopalniach przy sortowaniu węgla oraz w kamieniołomach i na budowach. Fabryka nastawiona jest również na produkcję drutu kolczastego i ochronnego. Praca jest w wysokim stopniu zmechanizowana. Do obsługi nowoczesnych maszyn wystarczy jeden do dwóch ludzi. (…)
„Kurier Szczeciński” z dnia 6 lipca 1951 r.
Szczeciński Dworzec Główny zmienia starą szatę
Szczeciński Dworzec Główny jest jednym z najstarszych dworców w Europie. Poza tym budowany był tandetnie. Żeby przystosować go do nowoczesnych wymogów, DOKP przystąpiła w 1949 r. do gruntownej przybudowy.
Na pierwszy ogień poszło prawe skrzydło, gdzie mieszczą się obecnie kasy biletowe, bufet, poczekalnia, świetlica przydworcowa, Izba Dworcowa itd.
Obecnie ZBM przebudowuje lewe skrzydło. Tu przeniesione będą kasy biletowe i bagażowe, przechowalnia bagażu i przesyłek ekspresowych. Hol kasowy będzie miał szklany dach. Pierwsze piętro zbudowane w rodzaju galerii pomieści biura administracji. (…)
Po oddaniu do użytku lewego skrzydła, zostanie zburzona ściana oddzielająca istniejące obecnie kasy od holu i w uzyskanym, dużym pomieszczeniu będzie mieścić się świetlica dla podróżnych oraz kino. Kolejowe Zakłady gastronomiczne otworzą jeszcze jeden bufet.
Fasada budynków ciągnących się do wiaduktu będzie zmieniona i dostosowana do fasady dworca. Pomieszczenia sklepowe zostaną po remoncie oddane MHD. (…)
„Kurier Szczeciński” z dnia 8 lipca 1951 r.