Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Zapisane w „Kurierze” (9-11.01.1958)

Data publikacji: 04 sierpnia 2022 r. 09:07
Ostatnia aktualizacja: 27 września 2022 r. 16:15
Zapisane w „Kurierze” (9-11.01.1958)
 

100-lecie szczecińskiego browaru

Browar szczeciński obchodzi w br. 100-lecie istnienia. Tradycje piwowarskie na Pomorzu Zachodnim są jednak znacznie starsze, bo sięgają jeszcze czasów starosłowiańskich. Piwo było wówczas bardzo popularnym wśród Słowian napojem.

Kroniki notują nawet szereg wystąpień na tle „polityki piwnej” prowadzonej przez władców. Podniesienie np. cen piwa „artykułu codziennego użytku” w czasach panowania książąt szczecińskich, spowodowało wybuch tzw. rewolucji piwnej. Pod naciskiem konsumentów piwowarzy musieli wówczas ustąpić i przywrócić poprzednie ceny.

Kilkaset lat temu Szczecin był także dużym ośrodkiem handlu chmielem, który uprawiano w okolicach Polic i Jasienicy. Obecnie odczuwamy w kraju brak dostatecznej ilości chmielu, który musimy importować m.in. ze Stanów Zjednoczonych.

Browar szczeciński, który przed 100 laty przeszedł na produkcję zmechanizowaną, wytwarza obecnie 6 gatunków piwa w ilości ponad 200 tysięcy hektolitrów rocznie. Zapotrzebowanie na piwo w okręgu szczecińskim jest znacznie większe, aniżeli jego produkcja, która jest limitowana ilościami otrzymywanego jęczmienia browarniczego, chmielu, itp.

„Kurier Szczeciński” z 9 stycznia 1958 r.

Most konstrukcji kablobetonowej powstanie w Szczecinie

Minęło zaledwie kilka dni od skierowania dwu linii tramwajowych na nowy most zwodzony wybudowany na Odrze w Szczecinie, a już czynione są przygotowania do rozpoczęcia budowy mostu na jednym z kanałów portowych. Most na kanale zwanym „Parnickim” spełni ważną rolę w usprawnieniu komunikacji na drodze łączącej Szczecin z resztą kraju, jak również przyczyni się do stworzenia wygodniejszego połączenia miasta z portem. Według pierwotnych założeń miał to być również most zwodzony konstrukcji stalowej. Zdaniem szczecińskich inżynierów praktyczniejszy będzie most wysokowodny kablobetonowy. Długość jego wyniesie 116 metrów.

W wyniku zmiany konstrukcji stalowej na kablobetonową zyska się 8 mln zł oszczędności.

„Kurier Szczeciński” z 11 stycznia 1958 r.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA