Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Zapisane w „Kurierze” (9-12.12.1960)

Data publikacji: 22 sierpnia 2024 r. 23:08
Ostatnia aktualizacja: 24 sierpnia 2024 r. 11:14
Zapisane w „Kurierze” (9-12.12.1960)
 

Szkoły szwedzkiego typu w woj. szczecińskim

W wij, szczecińskim wybudowano już kilka obiektów szkolnych wzorowanych na szwedzkich. Są to szkoły pawilonowe, parterowe, o jasnych salach o przestronnych korytarzach.

Pierwszą szkołą typu pawilonowego był obiekt na Pomorzanach. Następne to szkoły w Szczecinie i Barlinku. W tym roku szkolnym została oddana do użytku szkoła nr 60 w w Szczecinie. Obiekt przypomina kształtem literę „E”. Gmach ma 15 izb lekcyjnych, gabinety, salę gimnastyczną, świetlicę i stołówkę. Do szkoła – która jest pomnikiem tysiąclecia – uczęszcza 850 dzieci.

„Kurier Szczeciński” z 9 grudnia 1960 r.

Jubileusz prof. Mariana Falskiego

Niecodzienny jubileusz odbył się 6 grudnia w Warszawie. Z całego kraju zjechali się tu zasłużeni pedagodzy, nauczający w klasach pierwszych by uczcić 50-lecie ukazania się I wydania elementarza, na którym każdy z nas uczył się sztuki czytania i pisania. Zawdzięczamy to świetnej metodzie prof. Mariana Falskiego – autora elementarza.

Ciekawe są dzieje elementarza i jego autora. 50 lat temu dzisiejszy prof. Marian Falski był bezrobotnym inżynierem i - aby z czegoś żyć – udzielał korepetycji małym dzieciom. Przy tej okazji zauważył, że czytanie coraz to nowych słów, w coraz innym, często zbyt zawiłym układzie liter – sprawia dzieciom dużą trudność. Spróbował więc ułożyć elementarz ze słów bardzo,prostych, krótkich i często się powtarzających. Załączył do nich, rzecz jasna, odpowiednio dobrane obrazki. W toku pracy wypróbował swoją metodę na małych dzieciach, ze swojego podwórka i z pobliskiego parku. Próby wykazały, że jest na dobrej drodze.

Elementarz został wydany i zyskał od razu powodzenie. Od tej chwili tzn. od roku 1910 do dnia dzisiejszego, elementarz prof. Falskiego – nieznacznie zmodyfikowany – służy polskim dzieciom.

„Kurier Szczeciński” z 9 grudnia 1960 r.

W przyszłym roku ruszy budowa mostu Żmogusa

Ostatnio zapadła decyzja w sprawie budowy mostu „Żmogusa” – jeszcze jednej – po ukończeniu mostu Cłowego – poważnej inwestycji komunalnej Szczecina.

Most Żmogusa będzie mostem wysokowodnym wznoszącym się 5,5 m ponad poziom Kanału Parnickiego, co wymaga wybudowania dojazdów. W tym ostatnim wypadku przeważyła koncepcja zmontowania tzw. estakady na stalowych łapach zamiast nasypu ziemnego.

„Kurier Szczeciński” z 9 grudnia 1960 r.

Francuzi i włosi zbliżają się do siebie pod Mont Blanc

Towarzystwo budowy mostu pod Mont Blanc podało, że ze strony francuskiej tunel ten wydrążony już został na odległość 2.400 metrów, a ze strony włoskiej – 2.370 metrów.

Ekipy francuska i włoska pracujące po obu stronach Mont Blanc wykonać mają po połowie tunelu, który mieć będzie 11.600 metrów długości.

Termin zakończenia robót przewidziany jest na rok 1962.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

„Junak” w obudowie z tworzyw sztucznych

Fabryki tworzyw sztucznych w Warszawie i Kaliszu wykonały próbną serię obudowy do skuterów „Osa” i motocykli „Junak” z tzw. żywic poliestrowych wzmocnionych tkaniną z włókien szklanych. Zaletą tych wyrobów jest ich duża wytrzymałość, a równocześnie są one 4-krotnie lżejsze od powszechnie stosowanej obudowy z blachy.

Trudno dziś już dać odpowiedź, czy obudowa z tworzyw do skuterów i motocykli znajdzie u nas szersze zastosowanie. Jest bowiem pierwsza tego rodzaju produkcja i wymaga szeregu prób. W każdym razie eksperyment może przynieść duże korzyści, a przede wszystkim oszczędności blach, które są u nas deficytowe.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

„Dar Szczecina” powstanie ze składek społeczeństwa

Przed kilku dniami odbyła się w ZW Ligi Przyjaciół Żołnierza, konferencja prasowa w sprawie budowy przez przedsiębiorstwa i społeczeństwo naszego województwa, jachtu o nazwie „Dar Szczecina”. Myśl wybudowania flagowej jednostki szczecińskiego żeglarstwa zrodziła się w Jachtklubie Morskim LPŻ w Szczecinie. „Dar Szczecina” będzie podobny do Polonii, ożaglowanie jego będzie liczyło 100 m kw. Koszt budowy wyniesie 1,5 mln zł. Rada Robotnicza Stoczni im. A. Warskiego zadeklarowała pomoc w materiałach, a Miejski Komitet Kultury Fizycznej przekazał na budowę jachtu 100 tys. zł. Wpłynęły już także pierwsze wpłaty od niektórych kół LPŻ z terenu miasta i województwa. W wielu zakładach trwa zbiórka składek wśród uczniów i nauczycieli.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA