Wtorek, 03 grudnia 2024 r.  .
REKLAMA

Poziom przewozów utrzymany

Data publikacji: 22 lutego 2024 r. 09:58
Ostatnia aktualizacja: 22 lutego 2024 r. 09:58
Poziom przewozów utrzymany
Jesienią ub. roku masowiec PŻM „Isolda” w amerykańskim porcie Duluth (na skraju Jeziora Górnego) załadował pszenicę. Fot. Marek CZASNOJĆ  

W 2023 roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły łącznie 13,6 mln ton ładunków. Pomimo wielu planowanych remontów statków oraz słabszej koniunktury na runkach światowych, armator utrzymał poziom zaangażowania swojej floty z roku poprzedniego.

Główną formą zatrudnienia statków PŻM w ub. roku były umowy na time-charter, gdzie czarterujący sam wyszukuje ładunki do transportu. W ramach tego rodzaju przewozów przetransportowano 8,1 mln ton ładunków.

Z kolei w ramach przewozów na własny rachunek, gdzie ładunki wyszukiwane są przez Zakład Eksploatacji Floty PŻM, zdecydowanie najwięcej w minionym roku przewieziono zboża – 2,8 mln ton (dla porównania: w 2022 roku było to 2,9 mln ton).

Dużą pozycję przewozową stanowiły nawozy (838 tys ton), pomimo że od czasu wybuchu wojny na Ukrainie PŻM nie wozi ładunków rosyjskich, a to właśnie Rosja jest głównym dostawcą tego towaru na rybki światowe.

W 2023 roku statki PŻM przewiozły także 406 tys. ton fosforytów – w ramach stałego wieloletniego kontraktu podpisanego z Grupą Azoty Zakładami Chemicznymi Police. Surowiec ten transportowany jest do Polic z portów Afryki Północnej (w Maroku i Algierii).

Wśród ubiegłorocznych przewozów znalazło się 411 tys. ton śruty drewnianej, transportowanej głównie z Europy do Stanów Zjednoczonych. Było też 300 tys. ton stali wysokogatunkowej, którą peżetemowskie „jeziorowce” wożą z Holandii do amerykańskich portów Wielkich Jezior, oraz 299 tys. ton soli drogowej, która również przewożona jest na akweny Wielkich Jezior, ale przede wszystkim do portów kanadyjskich.

Co ciekawe, w ub. roku po raz pierwszy od kilku lat w przewozach PŻM pojawił się węgiel. Było to jednak tylko jedno zafrachtowanie (41 tys. ton).

Peżetemowskim statkom w 2023 roku udało się utrzymać poziom przewozów z roku 2022 (wynosił wtedy 13,8 mln ton), mimo że aż 21 jednostek było czasowo wyłączonych z eksploatacji z powodu planowych remontów klasowych. Armator nadal nie woził ładunków rosyjskich, a trwająca wojna na Ukrainie sprawiła, że nie transportował także ukraińskiego zboża z portów Morza Czarnego.

(KG)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA